enkelvoudige bovenleiding

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
iktrein

enkelvoudige bovenleiding

Bericht door iktrein »

Weet iemand het verschil tussen een S2 en een S3 bovenleiding, deze hebben beiden 2 rijdraads , maar waarin verschillen ze dan nog
S1 is ook een type, maar ik bedoel specifiek S2 en S3
Coudeville

Re: enkelvoudige bovenleiding

Bericht door Coudeville »

Ik ken de volgende soorten: - Enkelvoudige
- Tramway
- Compound

Had gehoord dat de nieuwe soorten te maken hadden me verankering, nu heeft men een systeem met countergewicht die zorgt bij hitte en koude voor de uitzetting van de bovenleiding. En bij die nieuwe soort zou de uitzetting gebeuren met een soort veersysteem.(scharniersysteem)

Verbeter me als ik verkeerd ben, maar van horen zeggen.
Elgar

Bericht door Elgar »

iktrein schreef:Weet iemand het verschil tussen een S2 en een S3 bovenleiding, deze hebben beiden 2 rijdraads , maar waarin verschillen ze dan nog
S1 is ook een type, maar ik bedoel specifiek S2 en S3
Bij een S2-bovenleiding worden de twee 'rijdraads' tesamen om de 7m met één klem opgehangen met hangers aan de draagkabel.
Bij een S3-bovenleiding zijn er hangers om de 3,5m, waarbij er afwisselend slechts één rijdraad opgehangen wordt.
Coudeville

Bericht door Coudeville »

Zijn dat die ruitenhangers....? En dat systeem waarbij de katrollen en countergewichten niet worden gebruikt is dat ook eigen aan het s2 en s3 systeem ?
Elgar

Bericht door Elgar »

Coudeville schreef:Zijn dat die ruitenhangers....?

Ruitenhanger? Nog nooit van gehoord :)
Coudeville schreef:En dat systeem waarbij de katrollen en countergewichten niet worden gebruikt is dat ook eigen aan het s2 en s3 systeem ?
Die katrollen met tegengewichten noemt men spantoestellen. Bij een geregelde S2- of S3-bovenleiding dienen deze om de rijdraden onder een constante trekspanning te houden bij temperatuurvariaties. Indien er geen plaats is om de tegengewichten te laten geleiden (bv. in tunnels) of waar men geen tegengewichten wil plaatsen (bv. op perrons), kan men veerspantoestellen gebruiken. Voor een voorbeeld van zo'n veerspanspantoestel, kan je in google eens zoeken op 'Tensorex'.

Bij een niet-geregelde S2-bovenleiding worden er geen spantoestellen gebruikt, de rijdraden worden dan rechtstreeks verankerd. Door temperatuurvariaties zal de trekkracht in de rijdraden niet constant zijn. Dit wordt onder andere toegepast in bundels, waar de snelheid beperkt is.
dentheo

Bericht door dentheo »

Elgar schreef:

Ik herinner mij" schuine " ophangingen, ik dacht in het midden van een afspanveld... een soort "vast" punt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
paljas

Bericht door paljas »

Elgar schreef:

Coudeville schreef:En dat systeem waarbij de katrollen en countergewichten niet worden gebruikt is dat ook eigen aan het s2 en s3 systeem ?
Die katrollen met tegengewichten noemt men spantoestellen. Bij een geregelde S2- of S3-bovenleiding dienen deze om de rijdraden onder een constante trekspanning te houden bij temperatuurvariaties. Indien er geen plaats is om de tegengewichten te laten geleiden (bv. in tunnels) of waar men geen tegengewichten wil plaatsen (bv. op perrons), kan men veerspantoestellen gebruiken. Voor een voorbeeld van zo'n veerspanspantoestel, kan je in google eens zoeken op 'Tensorex'.

Bij een niet-geregelde S2-bovenleiding worden er geen spantoestellen gebruikt, de rijdraden worden dan rechtstreeks verankerd. Door temperatuurvariaties zal de trekkracht in de rijdraden niet constant zijn. Dit wordt onder andere toegepast in bundels, waar de snelheid beperkt is.
S-bovenleiding is ALTIJD geregeld. Ik denk dat je nu over T-bovenleiding spreekt. (Tramway-bovenleiding)
adam

Bericht door adam »

De S bovenleiding -van simple- ook als CS afgekort, is misschien meestal geregeld, maar zeker niet altijd.
Naast de S2 en S3 heb je ook S1; De uitleg hierboven klopt. Bij S1 heb je dan één rijdraad in plaats van twee rijdraden.
Bij geregld CS mag de trein tot 90 km/u rijden. Bij niet geregelde bovenleiding tot zestig km/u.
Het is ook niet volledig geregeld, maar gedeeltelijk. Want enkel de rijdraden kunnen geregeld worden, net als de Compound bovenleiding (bij compound wordt de hulpdrager samen met de rijdraden geregeld). Bij R3 en R1 worden zowel de rijdraden als dragers geregeld.
paljas

Bericht door paljas »

adam schreef: (bij compound wordt de hulpdrager samen met de rijdraden geregeld). Bij R3 en R1 worden zowel de rijdraden als dragers geregeld.
Hulpdrager geregeld bij compound??? Haha, zeer zeker niet. En ok, S2 en S3 is hééél zelden niet geregeld maar wordt niet meer opgesteld. Wel met een spantoestel aan 1 kant en vast verankerd aan de andere kant, bvb bij wisselverbindingen.
adam

Bericht door adam »

klopt dat de hulpdrager niet geregeld wordt, maar met de hoofddrager verankerd wordt. :mrgreen:
Elgar

Bericht door Elgar »

paljas schreef:
adam schreef: (bij compound wordt de hulpdrager samen met de rijdraden geregeld). Bij R3 en R1 worden zowel de rijdraden als dragers geregeld.
Hulpdrager geregeld bij compound??? Haha, zeer zeker niet. En ok, S2 en S3 is hééél zelden niet geregeld maar wordt niet meer opgesteld. Wel met een spantoestel aan 1 kant en vast verankerd aan de andere kant, bvb bij wisselverbindingen.
Ook in nieuwe of te vernieuwen bundels wordt de ongeregelde S2-bovenleiding nog steeds opgesteld, gezien de beperkte snelheid is een geregelde bovenleiding ook niet nodig. Aangezien de T-bovenleiding niet meer toegelaten is, voorziet men bijna zo goed als overal ongeregelde S2 voor bundels.
adam

Bericht door adam »

S2 en S3 mogen nog opgesteld worden. Maar ik weet niet hoe vaak ze geregeld worden. Aangezien ze een max snelheid van 90 km/u hebben, zijn ze niet geschikt voor de hoofdsporen.
Plaats reactie