Connexxion Openbaar Vervoer verzorgt stads- en streekvervoer in verschillende regio's in Nederland. Connexxion rijdt geen openbaar vervoer in de provincies Groningen, Noord-Brabant en Limburg (m.u.v. enkele uitlopers van lijnen). Dagelijks maken meer dan één miljoen reizigers gebruik van de vervoermiddelen van Connexxion (bus, taxi, tram, trein en veerboot).
Verder is Connexxion Openbaar Vervoer sinds 2007 volledige eigenaar van GVU (Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht) en Novio uit Nijmegen (exploiteert onder de naam Breng). Daarnaast is Hermes sinds 1998 een dochterbedrijf van de voorlopers van Connexxion.
Connexxion Taxi Services (CTS) is in diverse regio's door het hele land actief in verschillende vormen van kleinschalig personenvervoer, zoals leerlingenvervoer of vervoer voor (zorg)instellingen.
Connexxion Tours verhuurt touringcars en ex-lijndienstbussen met chauffeur voor bijvoorbeeld groepsreizen, pendeldiensten of treinvervangend vervoer.
Connexxion Water exploiteert een aantal veerdiensten en veerponten in Nederland. Zie Connexxion Water.
Tenslotte verzorgt Connexxion Ambulancezorg (mede) de ambulanceritten in de regio's Haaglanden, Noord-Holland Noord, Zuid-Kennemerland, Noord- en Oost Gelderland en Zeeland.
Ik heb helaas alleen maar foto's van Connexxion Openbaar Vervoer (ook niet van alle concessies). Maar die wil ik wel graag delen. Sommige foto's zijn al gezien in vorige reportages van mij. Ze zijn gemaakt vanaf halverwege 2010 tot nu.
Ik begin met de enige treindienst die Connexxion in Nederland exploiteert.
De Valleilijn loopt vanaf Amersfoort naar Ede- Wageningen. Onderweg wordt gestopt in Barneveld Noord, Barneveld Centrum, Lunteren en Ede Centrum. Medio 2013 wordt ook station Hoevelaken geopend (tussen Amersfoort en Barneveld Noord). Deze concessie ging in op 10-12-2006 en heeft een looptijd van 15 jaar.
De treindienst is als volgt:
2x per uur stoptrein Amersfoort - Barneveld Centrum (maandag tot zaterdag overdag).
2x per uur stoptrein Amersfoort - Ede Wageningen.
Voor de treindienst maakt Connexxion gebruik van 5 Protos treinstellen van de Duitse firma Fahrzeugtechnik Dessau en 1 overgekochte Plan V treinstel van NS.
Per 2013 gaat de Plan V eruit en komt er een Stadler GTW voor in de plaats.
De huisstijl van de treinen is bepaald door de opdrachtgever.

Nu volgt het busvervoer. Te beginnen in het noorden in Friesland. Daar is Connexxion momenteel bezig aan haar laatste maanden aldaar.
Per december gaan de concessies Noord- en Zuidwest Friesland en Stadsvervoer Leeuwarden over naar Arriva. Een overzicht van het wagenpark daar. Hier zijn er geen vooraf bepaalde huisstijl verplicht.
In Flevoland bezit Connexxion de Concessie IJsselmond. Hier was al een aanbesteding van geweest, maar omdat de offertes boven het budget zaten moet er een nieuwe aanbesteding komen. Bij de nieuwe aanbesteding moet de vervoerder in een door de provincie gestelde huisstijl rijden. Momenteel mag Connexxion dus nog langer doorrijden daar. Verder heeft Connexxion de concessie Stads- en Streekvervoer Almere. Helaas heb ik hier maar een foto van.
Van de concessie Twente heb ik helaas geen foto's. Maar die hanteren een huisstijl van rode bussen.
Zie de link hier.
Wat meer richten het midden van het land komen we uit in de provincie Utrecht. Connexxion heeft de Concessie Provincie Utrecht Bus daar in handen.
Het betreft hier alle lijnen in de provincie m.u.v. de lijn die onder het B.R.U (bestuursregio Utrecht) lopen.
Deze loopt van 14-12-08 tot 13-12-16.
Hier volgen een paar foto's.



Verder heeft Connexxion nog de Concessie Regio Utrecht in handen. De aanbesteding loopt en een dezer dagen wordt bekend wie de het vervoer mag verzorgen. Naast Connexxion heeft alleen Qbuzz zich hiervoor ingeschreven.
Eigenlijk had de nieuwe concessie in 2011 in moeten gaan, maar Connexxion heeft tot 2 keer toe succesvol bezwaar ingediend.
In beide gevallen was Qbuzz de winnaar.
Maar de Concessie Regio Utrecht betreft het stadsvervoer (nu nog GVU), streekvervoer in de B.R.U gemeenten en sneltram Utrecht - Nieuwegein/ IJsselstein. B.R.U heeft een speciale "Voor U" huisstijl. De geel/ bruine bussen werden door de B.R.U aangeschaft en door Connexxion geleasd. Bij de aanbesteding zouden de bussen dan overgaan naar de nieuwe vervoerder. De nieuwe concessie loopt van 08.12.2013 tot 12.12.2020
Hier volgen de foto's.


Voor de concessies in Noord Holland (Gooi- en Vechtstreek, Noord Holland Noord en Haarlem IJmond) en van de Stadsregio Amsterdam (Concessie Zaanstreek en Amstelland Meerlanden) zijn er alleen voor de R-Net en SterNet lijnen een huisstijl bepaald.
Verder rijden ook daar gewoon de groene Connexxion bussen. En ook in de provincie Zuid Holland is Connexxion aan haar laatste maanden bezig. Per december gaat het vervoer van de Concessie Zuid Holland Noord over naar Arriva. Alleen de Concessie Voorne- Putten en Rozenburg blijft in handen van Connexxion, maar die valt weer onder de Stadsregio Rotterdam. Hier volgen de foto's van de bovengenoemde gebieden.
Verder is Connexxion actief in Zeeland met de concessies Noord Zeeland en Midden Zeeland.
Hier volgen een paar foto's.
Dochterbedrijf Hermes verzorgt in Eindhoven en omgeving het openbaar vervoer. Dit valt onder de Concessie Samenwerkingsverband Regio Eindhoven. Hermes reed hier al vanaf het begin en heeft ook de laatste aanbesteding in 2008 gewonnen. De concessie eindigt op 11-12-16.
Hier volgen de foto's.
Andere dochterbedrijf Novio verzorgt het OV in Nijmegen en Arnhem onder de naam Breng (naam en huisstijl waren door de opdrachtgever opgesteld). Novio had in 2009 de korte Concessie Arnhem Nijmegen gewonnen. Deze heeft een looptijd van 3 jaar. Vanwege de korte looptijd was Novio de enige inschrijver. De nieuwe concessie gaat december aanstaande in en heeft een looptijd van 10 jaar. Connexxion besloot om zich via Hermes mee te doen en Hermes won de concessie. Novio is dus in feite bezig aan haar laatste maanden.
Hier volgen de foto's van Breng (=Novio = Connexxion, volg je het nog

De laatste jaren gaat het wat betreft de inschrijvingen een stuk minder goed dan voorheen. Een aantal van de concessies waar ze op inschreven gingen verloren. Zo gaan per december aanstaande de concessies Noord- en Zuidwest Friesland (inc. stadsvervoer Leeuwarden) en Zuid Holland Noord over naar Arriva. Per december 2013 gaat de Concessie Twente over naar Syntus. De aankopen van Novio en GVU vlak voor de aanbestedingen had erger kunnen aflopen. In Utrecht hebben ze nog met succes de eerste twee aanbestedingen kunnen aanvechten. Het is nu afwachten of Qbuzz voor de 3e keer de winnaar wordt of toch Connexxion. De Concessie Arnhem - Nijmegen is gewonnen, maar was die ook verloren gegaan, dan heeft Connexxion de twee busbedrijven voor niets overgekocht van de gemeenten. En zonder succes werd er vorig jaar ingeschreven op de Concessie Waterland, die ging naar nieuwkomer EBS.
Verder zijn er vrij recent de aanbestedingen Gooi-en Vechtstreek en Stads- en Streekvervoer Almere gewonnen. Maar daar was Connexxion ook de enige inschrijver. Maar al met al blijft Connexxion de grootste streekvervoerder in Nederland. Zeker nu moederbedrijf Transdev is gefuseerd met Veolia Transport.
Dat was het verhaal wat betreft Connexxion. Hopelijk was het interessant.