We hadden de Beneluxtrein van 9:34 in Roosendaal. Deze kwam keurig op tijd aan en de tractie werd geleverd door de 2801.
Na een overstap kwamen we aan in Leuven, waar het stond te regenen. Toen we een koffie hadden gedronken in een nabijgelegen gelegenheid regende het nog, maar we gingen toch de stad bekijken. We kwamen eerst door een winkelstraat en nadat we nog even een boekwinkel hadden bekeken werd het droog en volgden we de bordjes Klein Begijnhof. Of wij liepen verkeerd of het was iets anders, in ieder geval hielden de bordjes met Klein Begijnhof ineens op en hebben we het maar even aan een voorbijganger gevraagd, die ons de weg wees.
Het Klein Begijnhof bestond uit een paar straatjes met mooie witte huisjes, die pal grensden aan een zo te zien erg oud kolossaal fabriekspand. Ook een oud uitziende kerk maakte daar deel van uit.
Het fabriekspand bleek deel uit te maken van een rijtje van zulke hallen. Allemaal wel een beetje vervallen met kapotte ruiten. De naam van de straat leek te wijzen op iets met glas. Nu zaten er volgens een paar borden nog wel logistieke bedrijven in, hoewel ze er wel leeg en verlaten uitzagen.
We liepen weer terug richting centrum en de markt, waar het stadhuis wel het middelpunt van vormt, vanwege de rijke versiering. De kathedraal had een toren die nooit afgebouwd was.
Er scheen ook nog een Groot Begijnhof te zijn en dus volgden we de wegwijzers weer. We liepen langs een barokkerk en de fraaie universiteitsgebouwen.
Via een straat die behoorlijk steil omlaag liep kwamen we bij het Groot Begijnhof. Dit bestond uit een aantal straten met kinderkoppen, met weer een kerk en ook veel groen.
Via het Wolfspoortpad (geen poort meer te zien, alleen een stuk muur) liepen we weer richting universiteitsgebouwen en terug naar de markt. Daar nog even het interieur van de kathedraal bezichtigd en daarna ging het erg hard regenen.
We besloten terug naar het station te gaan en ook in Leuven werd op verschillende plaatsen aan de weg gewerkt (in het weekend rust natuurlijk).
Aan het station waren ook werkzaamheden. Leuven had een mooi station vond ik wel. Erg licht en ruim van opzet met een best wel sierlijke overkapping. Ook veel sporen, maar het was niet druk met treinverkeer, maar dat kwam door het weekend denk ik.
We namen de L-trein terug richting Mechelen. Dit was een sprinter en die kwam een kwartier voor vertrektijd al binnen en keerde ook te Leuven.
In Mechelen hadden we aansluiting op weer een L-trein naar Antwerpen, deze trein was een ongemoderniseerde break.
Uiteindelijk in Antwerpen ook weer de L-trein terug naar Roosendaal genomen.
Ik vond Leuven een mooie en aangename stad, ondanks het slechte en grijze weer. Er stonden veel fraaie en ook oud aandoende panden. Niet alles scheen echt oud, veel is heropgebouwd, maar dat doet niet veel af aan de mooiheid vind ik.
Groetjes,
Marianne