Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Sander14

Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Bericht door Sander14 »

Sinds 9 december is de internationale dienst vanuit Nederland naar Brussel op de schop gegaan met als gevolg: minder treinen, duurdere tickets, fikse vertragingen of zelfs uitval! Het product heet: FYRA. Na alle verhalen te hebben gelezen in de krant en op internet, vond ik het tijd worden om zelf eens te gaan kijken. Op internet kon ik weinig positiefs vinden over de FYRA. Fingers crossed dus!

Het is maandagmorgen 24 december als ik rond een uurtje of 8 in de auto stap op weg naar Breda. Ik had zaterdag een retourtje geboekt naar Brussel met de FYRA. Het kwam goed uit, vriendin ging om kwart voor 8 de deur uit om te werken, wat mij mooi de gelegenheid gaf om er even op uit te gaan, want om thuis de hele dag met je mannelijkheid te spelen is ook niet alles. Ik stap in Breda op de IC naar Rotterdam van 8:39. Er komt een stam ICRm rijtuigen voor rijden, het wordt dus een comfortabel ritje. Aangezien het best vochtig weer is, verwacht ik iets of wat vertraging, maar de machinist weet wel raad met dit weer en brengt de trein zelfs een minuut te vroeg aan het perron in Rotterdam. Aldaar heb ik een kwartiertje overstap tijd op FYRA 9220. 6 minuten voor vertrek rolt het zuurstok gekleurde V250-stel 4805 het station van Rotterdam binnen: Afbeelding Ondanks de negatieve berichten over de FYRA, zit het treinstel goed vol. Ik neem plaats op mijn gereserveerde stoel 141 in rijtuig 35. Stipt op tijd zet de trein zich rustig in beweging richting de HSL. Wat opvalt is dat het vrij donker is in de trein, mede veroorzaakt door de donkergrijze/paarse kleur van de wand en de bagagerekken. De blauwe, 2e klas zetels zitten prima, maar hadden wellicht nog beter gezeten als deze verstelbaar waren. De trein beweegt zich soepel richting de HSL. De Rail-cateraar probeert ondertussen wat eten en drinken te verkopen aan prijzen die gelijk zijn aan die van de TGV en ICE. Misschien wel een puntje om het verschil te maken met die 2 bedrijven. We stuiven ondertussen het Hollands Diep over. Het uitzicht is prima, tot de trein de grens over gaat en vrijwel continu in een betonnen bak rijdt, waardoor je niet veel kan zien. Intussen komt Antwerpen in zicht en gaat de snelheid eruit. De trein stopt precies op tijd in de kelder van het station. Hier verlaten de eerste mensen de FYRA, maar het grootste gedeelte blijft zitten tot aan Brussel. Na vertrek uit Antwerpen is de snelheid zoals verwacht ver te zoeken, een paar keer moet de trein in de ankers voor de vooruit rijdende IC of L-trein. De 2 minuutjes vertraging die de trein daardoor heeft bij aankomst in Brussel-Zuid zijn te verwaarlozen. De eerste indruk is goed van dit vogelbekdier, maar ik moet straks ook nog terug naar Breda...Overigens, geen controle gehad op de heenweg, dat moeten ze bij NS toch nog even leren! Hieronder een sfeerbeeld van de 2e klas: Afbeelding De tijd die ik in Brussel-Zuid heb, dood ik door wat foto's te maken en wat te eten: Afbeelding Rond 12.40 (vertrektijd FYRA 13:18) zie ik op de borden dat de aankomende FYRA een 'nader te bepalen' vertraging heeft. Ik verwacht dan ook weinig goeds voor de vertrekkende FYRA. De schade valt uiteindelijk mee. Om wat tijd terug te winnen keert de FYRA al terug naar Amstedam vanuit Brussel-Noord. Met een Varkensneus reis ik dus naar Brussel-Noord en wacht daar op de FYRA, die een aankomst vertraging heeft van zo'n 45 minuten. Voor de terugreis heb ik een 1e klas ticket geboekt, zodat ik die ook eens kan uittesten. Gereserveerde plaats voor de terugreis is in rijtuig 32, stoel 83. Door de vertraging die de FYRA had bij aankomst, vertrekt de trein ook met een vertraging van een minuutje of 7. Treinstel 4804 mag deze rit verzorgen. De eerste klasse zetels zitten wederom prima en bij de 1e klasse stoelen zijn de zittingen verstelbaar. Daarnaast zijn de stoelen lekker breed, waardoor je de ruimte hebt. Verder hebben de 1 en 2-zitters een voetensteuntje en is bij elke zit rij een stopcontact aanwezig. De trein rijdt goed door tussen Brussel en Antwerpen, zodat er al 5 van de 7 minuten vertraging weggepoetst zijn als we Antwerpen uitrijden. Het is erg warm aan boord, maar als we weer op de HSL zitten, komt er verkoeling in het rijtuig. Met een te verwaarlozen 2 minuten vertraging komt de FYRA aan in Rotterdam en zit voor mij de rit erop. Sfeerplaatje van de 1e klasse: Afbeelding Restte mij alleen nog een ritje met de IC naar Breda, welke met ICM rijdt. Heerlijk relaxed in de 1e klasse naar huis. Bij Dordrecht liep de trein nog 7 minuten vertraging op, omdat gedacht werd dat er een aanrijding was op het traject naar Breda, echter bleek dit net na Breda te zijn gebeurt. In Breda moest iedereen de trein verlaten en daar maar verder zien... NS op z'n best zullen we maar zeggen...

De FYRA is mij 100% meegevallen en is qua comfort en rijtuig is het echt een vooruitgang op de verbinding naar Brussel. Toch zal ik qua prijs er eerder voor kiezen om met de auto naar Essen te rijden en dan vanaf daar verder sporen.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Bericht door vasonline »

Bedankt voor de reportage :)
Het interieur ziet er niet verkeerd uit.

Aleen jammer van de prijsstelling/reservering/....
Klaarblijkelijk heb je geluk gehad met de vertragingen.

Vandaag ziet het er minder goed uit op rijdtdefyra.be

Precies of het reservematerieel ook "op" was.
(2x afgeschafte trein)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Sander14

Re: Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Bericht door Sander14 »

En de afgeschafte treinen is het enige wat de mensen zien, de treinen die op tijd zijn (zoals in het verslag) ziet niemand. Maar als het goed is, hebben we binnenkort minder afgeschafte treinen; ze zijn bezig om treinstel 4812 af te nemen en zodra dat klaar is, hebben ze weer een V250 extra voor de dienst.
Lukas
Berichten: 1689
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Bericht door Lukas »

Hoi,

Sander14,

Bedankt voor je verslag!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Bericht door Retard »

Blij te horen dat er toch volk meereist met zo'n Fyra.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Bericht door TrainzDr3ver »

Mooie reportage, heb de 4804 nog op foto gezet in Sint-Katelijne-Waver :lol:
Hobbes
Berichten: 759
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Bericht door Hobbes »

Bedankt voor je neutraal verslag, als bestuurder op de Fyra ben ik de hetze tegen de nieuwe trein meer dan beu. Ik besef best dat de opstartfase geplaagd werd door vele problemen, maar nu de problemen stilaan minderen hoort men de pers niet meer, waar zitten de verslaggevers als ik 4 dagen op rij mijn ritten perfect op tijd uitvoer?

Laat ons hopen dat de verbetering zich doorzet, en als ons management nu nog iets doet aan de prijzen/reserveringen dan kunnen we iedereen tevreden stellen.
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Bericht door kika »

Sander14 schreef:6 minuten voor vertrek rolt het zuurstok gekleurde V250-stel 4805 het station van Rotterdam binnen:
Zit er dan werkelijk zoveel marge op de dienstregeling?

Hobbes: als jij nou last-minute plaatsen verkoopt op het bijrijdersstoeltje naast je is iedereen tevreden :lol:
Sander14

Re: Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Bericht door Sander14 »

kika schreef:
Sander14 schreef:6 minuten voor vertrek rolt het zuurstok gekleurde V250-stel 4805 het station van Rotterdam binnen:
Zit er dan werkelijk zoveel marge op de dienstregeling?
De Fyra heeft in Rotterdam een geplande stop van 5 minuten, dus 6 minuten is ook haalbaar dus.

Hobbes: Ik zou het ook beu zijn als ik bestuurder zou zijn van die trein. Nu wordt in de (Nederlandse) media alles de laatste tijd echt gigantisch opgeblazen, maar men vergeet wel dat een bedrijf wellicht kan vallen door te veel negatieve media aandacht. Ook via sociale media wordt je bestookt met negatieve dingen over de FYRA (oa op twitter het account "Failra" en diverse websites op internet) Ik denk dat als NS Hispeed en de NMBS genoeg stellen hebben er gewoon een betrouwbare dienst kan worden geboden tussen Brussel en Amsterdam.
SBB 460
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 feb 2012, 09:57

Re: Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Bericht door SBB 460 »

Ik denk dat er één groot probleem is: de reiziger wordt vergeten!!!
Ik als zelfstandige met mijn bedrijf, als ik zo met mijn klanten omga zoals NMBS en NS dit doen was ik allang failliet gegaan.
Als je een (nieuwe) dienst gaat aanbieden moet alles voor 101% in orde zijn, anders moet je er niet aan beginnen.
En beste Fyra treinbestuurder, ik schiet niet op de pianist, maar boven aan in de NMBS/NS pyramides denkt men alleen maar aan het goedkoopste. Koop TGV in Frankrijk of ICN in Duitsland en stop dit geknoei met Fyra's made in Italy.
En vraag mij nu echt niet om medelijden te hebben met deze grote knoeiboel.
Accelerat
Berichten: 2778
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Bericht door Accelerat »

Leuk verslag Sander!
Hobbes schreef:Bedankt voor je neutraal verslag, als bestuurder op de Fyra ben ik de hetze tegen de nieuwe trein meer dan beu. Ik besef best dat de opstartfase geplaagd werd door vele problemen, maar nu de problemen stilaan minderen hoort men de pers niet meer, waar zitten de verslaggevers als ik 4 dagen op rij mijn ritten perfect op tijd uitvoer?

Laat ons hopen dat de verbetering zich doorzet, en als ons management nu nog iets doet aan de prijzen/reserveringen dan kunnen we iedereen tevreden stellen.
Zoals SBB 460 ook al schrijft, er zijn fouten gemaakt bij de indienststelling die niet hadden mogen gebeuren. Dat jij 4 dagen op een rij je Fyra-ritten perfect op tijd uitvoert is prima, dát is namelijk zoals de NS/NMBS het belooft en de reiziger dus vanuit gaat als hij/zij een kaartje voor dat ding koopt.
Sander14

Re: Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Bericht door Sander14 »

SBB 460 schreef:Ik denk dat er één groot probleem is: de reiziger wordt vergeten!!!
Ik als zelfstandige met mijn bedrijf, als ik zo met mijn klanten omga zoals NMBS en NS dit doen was ik allang failliet gegaan.
Als je een (nieuwe) dienst gaat aanbieden moet alles voor 101% in orde zijn, anders moet je er niet aan beginnen.
En beste Fyra treinbestuurder, ik schiet niet op de pianist, maar boven aan in de NMBS/NS pyramides denkt men alleen maar aan het goedkoopste. Koop TGV in Frankrijk of ICN in Duitsland en stop dit geknoei met Fyra's made in Italy.
En vraag mij nu echt niet om medelijden te hebben met deze grote knoeiboel.
Dus als jij een nieuwe klus begint, loopt alles meteen gesmeerd en is alles meteen in orde? Dat vind ik echt de grootste onzin. Als je aan iets nieuws begint, gaat er in het begin altijd wat mis. Zo gaat dat bij ons binnen het bedrijf ook, tenzij je perfect bent natuurlijk, maar niemand is perfect en niemand is een robot, dus ik denk dat we allemaal iets te negatief zijn ingesteld.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5481
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Bericht door overweg13 »

Sander14 schreef:Dus als jij een nieuwe klus begint, loopt alles meteen gesmeerd en is alles meteen in orde? Dat vind ik echt de grootste onzin. Als je aan iets nieuws begint, gaat er in het begin altijd wat mis. Zo gaat dat bij ons binnen het bedrijf ook, tenzij je perfect bent natuurlijk, maar niemand is perfect en niemand is een robot, dus ik denk dat we allemaal iets te negatief zijn ingesteld.
Ik maak me sterk dat dit vroeger niet het geval was; men kon zich niet permitteren om een product op de markt te brengen dat niet af was. Tegenwoordig lijkt men het kopende publiek als proefdieren te gebruiken: software zit vol fouten, onderdelen functioneren niet. Men gaat er gewoon van uit dat de gebreken naar boven zullen komen en dat men ze een na een zal corrigeren. Nu het gemakkelijker zou moeten worden om te testen - door het creëren van computersimulaties - geeft men de voorkeur aan trial and error, en verkoopt men het product voor het op punt staat.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Bericht door groentje »

Het grote nadeel van de Fyra is niet die Fyra zelf, die is verre van perfect, maar ook niet het drama waarvoor hij in sommige media wordt verkocht, maar wel het verdwijnen van de klassieke IC. Fyra is een wannabe-HST, die in hetzelfde vaarwater zit als Thalys. Geen probleem, maar ik vind het nog steeds een schande dat daarvoor een goed draaiende IC de nek werd omgedraaid. En voor Brussel-Amsterdam ben je inderdaad beter af, voor Mechelen-Rotterdam, Antwerpen-Dordrecht of Roosendaal-Brussel ben je slechter af: je doet er niet of amper sneller over, maar je mag wel extra overstappen en met de Fyra betaal je ook nog eens een pakje meer. Daar zal ik het moeilijk mee blijven hebben, hoe goed Fyra het ook doet.
handy

Re: Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Bericht door handy »

Alle keren dat ik met de V250 heb gereist ging alles volgens dienstregeling en geen problemen mee gehad, maar ik had toch liever gezien dat NSH een TGV of een ICE versie had aangeschaft met een Vmax van 330 km/h. Want de spoorlijn ligt er voor 300km/h. Ps wat is de Vmax tussen Antwerpen Cs en Brussel?
Plaats reactie