Sinds 9 december is de internationale dienst vanuit Nederland naar Brussel op de schop gegaan met als gevolg: minder treinen, duurdere tickets, fikse vertragingen of zelfs uitval! Het product heet: FYRA. Na alle verhalen te hebben gelezen in de krant en op internet, vond ik het tijd worden om zelf eens te gaan kijken. Op internet kon ik weinig positiefs vinden over de FYRA. Fingers crossed dus!
Het is maandagmorgen 24 december als ik rond een uurtje of 8 in de auto stap op weg naar Breda. Ik had zaterdag een retourtje geboekt naar Brussel met de FYRA. Het kwam goed uit, vriendin ging om kwart voor 8 de deur uit om te werken, wat mij mooi de gelegenheid gaf om er even op uit te gaan, want om thuis de hele dag met je mannelijkheid te spelen is ook niet alles. Ik stap in Breda op de IC naar Rotterdam van 8:39. Er komt een stam ICRm rijtuigen voor rijden, het wordt dus een comfortabel ritje. Aangezien het best vochtig weer is, verwacht ik iets of wat vertraging, maar de machinist weet wel raad met dit weer en brengt de trein zelfs een minuut te vroeg aan het perron in Rotterdam. Aldaar heb ik een kwartiertje overstap tijd op FYRA 9220. 6 minuten voor vertrek rolt het zuurstok gekleurde V250-stel 4805 het station van Rotterdam binnen:

Ondanks de negatieve berichten over de FYRA, zit het treinstel goed vol. Ik neem plaats op mijn gereserveerde stoel 141 in rijtuig 35. Stipt op tijd zet de trein zich rustig in beweging richting de HSL. Wat opvalt is dat het vrij donker is in de trein, mede veroorzaakt door de donkergrijze/paarse kleur van de wand en de bagagerekken. De blauwe, 2e klas zetels zitten prima, maar hadden wellicht nog beter gezeten als deze verstelbaar waren. De trein beweegt zich soepel richting de HSL. De Rail-cateraar probeert ondertussen wat eten en drinken te verkopen aan prijzen die gelijk zijn aan die van de TGV en ICE. Misschien wel een puntje om het verschil te maken met die 2 bedrijven. We stuiven ondertussen het Hollands Diep over. Het uitzicht is prima, tot de trein de grens over gaat en vrijwel continu in een betonnen bak rijdt, waardoor je niet veel kan zien. Intussen komt Antwerpen in zicht en gaat de snelheid eruit. De trein stopt precies op tijd in de kelder van het station. Hier verlaten de eerste mensen de FYRA, maar het grootste gedeelte blijft zitten tot aan Brussel. Na vertrek uit Antwerpen is de snelheid zoals verwacht ver te zoeken, een paar keer moet de trein in de ankers voor de vooruit rijdende IC of L-trein. De 2 minuutjes vertraging die de trein daardoor heeft bij aankomst in Brussel-Zuid zijn te verwaarlozen. De eerste indruk is goed van dit vogelbekdier, maar ik moet straks ook nog terug naar Breda...Overigens, geen controle gehad op de heenweg, dat moeten ze bij NS toch nog even leren! Hieronder een sfeerbeeld van de 2e klas:

De tijd die ik in Brussel-Zuid heb, dood ik door wat foto's te maken en wat te eten:

Rond 12.40 (vertrektijd FYRA 13:18) zie ik op de borden dat de aankomende FYRA een 'nader te bepalen' vertraging heeft. Ik verwacht dan ook weinig goeds voor de vertrekkende FYRA. De schade valt uiteindelijk mee. Om wat tijd terug te winnen keert de FYRA al terug naar Amstedam vanuit Brussel-Noord. Met een Varkensneus reis ik dus naar Brussel-Noord en wacht daar op de FYRA, die een aankomst vertraging heeft van zo'n 45 minuten. Voor de terugreis heb ik een 1e klas ticket geboekt, zodat ik die ook eens kan uittesten. Gereserveerde plaats voor de terugreis is in rijtuig 32, stoel 83. Door de vertraging die de FYRA had bij aankomst, vertrekt de trein ook met een vertraging van een minuutje of 7. Treinstel 4804 mag deze rit verzorgen. De eerste klasse zetels zitten wederom prima en bij de 1e klasse stoelen zijn de zittingen verstelbaar. Daarnaast zijn de stoelen lekker breed, waardoor je de ruimte hebt. Verder hebben de 1 en 2-zitters een voetensteuntje en is bij elke zit rij een stopcontact aanwezig. De trein rijdt goed door tussen Brussel en Antwerpen, zodat er al 5 van de 7 minuten vertraging weggepoetst zijn als we Antwerpen uitrijden. Het is erg warm aan boord, maar als we weer op de HSL zitten, komt er verkoeling in het rijtuig. Met een te verwaarlozen 2 minuten vertraging komt de FYRA aan in Rotterdam en zit voor mij de rit erop. Sfeerplaatje van de 1e klasse:

Restte mij alleen nog een ritje met de IC naar Breda, welke met ICM rijdt. Heerlijk relaxed in de 1e klasse naar huis. Bij Dordrecht liep de trein nog 7 minuten vertraging op, omdat gedacht werd dat er een aanrijding was op het traject naar Breda, echter bleek dit net na Breda te zijn gebeurt. In Breda moest iedereen de trein verlaten en daar maar verder zien... NS op z'n best zullen we maar zeggen...
De FYRA is mij 100% meegevallen en is qua comfort en rijtuig is het echt een vooruitgang op de verbinding naar Brussel. Toch zal ik qua prijs er eerder voor kiezen om met de auto naar Essen te rijden en dan vanaf daar verder sporen.