28 februari 2013 Charneux

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
overweg13

28 februari 2013 Charneux

Bericht door overweg13 »

Van onze uitstap naar Charneux (Herve) vind je een uitgebreid verslag op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ .
Veel lees- en kijkplezier.
Met vriendelijke groet

overweg13
Retard

Re: 28 februari 2013 Charneux

Bericht door Retard »

In een zotte bui durfde ik als straf nog wel eens een opstelletje laten schrijven met als titel De invloed van de overwinning van de Geallieerden in WO II op ons rookgedrag. Niet dat ik daarover ooit baanbrekende ideeën heb gelezen…
De nazi's waren de eerste met anti-rookcampagnes. Bedoel je als Hitler de oorlog had gewonnen dat je al in 1970 als niet-roker in het grote compartiment had mogen zitten?
Wel leuk dat die eerste klasse je had overtuigd :D
overweg13

Bericht door overweg13 »

Retard schreef:
In een zotte bui durfde ik als straf nog wel eens een opstelletje laten schrijven met als titel De invloed van de overwinning van de Geallieerden in WO II op ons rookgedrag. Niet dat ik daarover ooit baanbrekende ideeën heb gelezen…
De nazi's waren de eerste met anti-rookcampagnes. Bedoel je als Hitler de oorlog had gewonnen dat je al in 1970 als niet-roker in het grote compartiment had mogen zitten?
Wel leuk dat die eerste klasse je had overtuigd :D
Nee, ik dacht vooral aan de Amerikanen die ons geleerd hebben om sigaretten te roken; de generaties voordien rookten pijp of sigaar. Na de overwinning werd kwistig met chocolade, sigaretten uit het pakje en nylonkousen gestrooid. In die zin zijn bepaalde kenmerken van onze naoorlogse samenleving ongetwijfeld sterk bepaald door wie de oorlog gewonnen heeft. Tegelijk overspoelden Amerikaanse filmhelden onze bioscoopschermen; de sigaret leek wel tot de basisuitrusting te behoren van de moderne man (en niet te vergeten: de moderne vrouw!) Niet vergeten dat ik in mijn kinderjaren nog geleerd heb dat rokende vrouwen niet helemaal oké waren!
Met vriendelijke groet

overweg13
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Regio Verviers moet ik echt nog eens naar terug als ik het zo lees. :)
overweg13 schreef:Niet vergeten dat ik in mijn kinderjaren nog geleerd heb dat rokende vrouwen niet helemaal oké waren!
...Serieus?! :shock:
overweg13

Bericht door overweg13 »

Accelerat schreef:Regio Verviers moet ik echt nog eens naar terug als ik het zo lees. :)
overweg13 schreef:Niet vergeten dat ik in mijn kinderjaren nog geleerd heb dat rokende vrouwen niet helemaal oké waren!
...Serieus?! :shock:
Uiteraard: rokende vrouwen waren hoeren of slonzen. Ik ben ondertussen natuurlijk geëvolueerd: ik beschouw nu álle rokers als zielige figuren, met wie we vooral medelijden moeten hebben, ongeacht hun geslacht. Behalve diegenen die er nu nog aan beginnen...
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:Uiteraard: rokende vrouwen waren hoeren of slonzen.
Was dat een algemeen verspreid gedachtegoed? Men dacht immers vroeger toch ook nog dat roken best wel gezond was? In die context zou het eerder een deugd zijn om te roken. Of was die theorie op dat ogenblik misschien al achterhaald?
overweg13

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef: Was dat een algemeen verspreid gedachtegoed? Men dacht immers vroeger toch ook nog dat roken best wel gezond was? In die context zou het eerder een deugd zijn om te roken. Of was die theorie op dat ogenblik misschien al achterhaald?
Laat ons het kader waarin ik opgegroeid ben, eerst duidelijk schetsen: vroege jaren 1960, in een typisch rurale gemeenschap. Steden waar je af en toe wel eens kwam: Ninove en Halle. Dé link met de rest van de wereld: het trammetje Leerbeek - Ninove dat zo goed als door onze achtertuin reed.
Iedere onbekende was bij voorbaat verdacht - en in die tijd waren dat nog gen immigranten. Vrouwen moesten passen in een strak afgelijnd rollenpatroon: roken hoorde daar niet bij. Uiteraard zal men in een stedelijk milieu wat opener geweest zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie