Hej,
Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben student aan het Rits te Brussel en ben zoals elk jaar verplicht 2 films te maken.
Ik vind de wereld van de treinen en alles wat daar rond hangt heel boeiend en zou hier graag mijn volgende kortfilm over maken.
De film zal over een treinhobbyist gaan die leeft voor de treinen. Hij is ook een fervent treinenspotter en houdt zich graag bezig met zijn miniatuur treintjes. Zijn doel is om dé 'magnum opus' onder de treinen te fotograferen (welke trein een gegeerde trein is, hoop ik hier te weten te komen). Zijn doel wordt verstoord door de verschijning van een vrouw die hij toevallig fotografeert. Vanaf dan neemt zijn passie een wending tot de onverwachte uiteindelijke keuze tussen dé trein en de vrouw.
Dit project moet 26 april af zijn en ik zoek nog heel wat materiaal.
Mijn doel is zijn kamer volledig te behangen met foto's van treinen (die ik nog niet heb) en om in zijn kamer ook een miniatuur baan te installeren.
Kunnen jullie mij helpen met de foto's (afdruk kosten zijn voor mij), een miniatuurbaan en me laten weten welke trein een 'top'trein is en waar deze langs komt?
Sorry dat ik zoveel vragen stel en ik hoop dat dit niet fout overkomt.
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen,
Mvg Tijs
opzoek naar treinfoto's/miniatuur treintjes voor fictiefilm
Re: opzoek naar treinfoto's/miniatuur treintjes voor fictief
Voor TopTreinen ben je eigenlijk juist te laat. Door de economische crisis zijn heel wat nicheproductlocreeksen naar de sloper verwezen en door de massale levering van de nieuwe locs reeks 18 en 19 is het allemaal wat eenheidsworst geworden
Zo kikten we er vroeger op een loc reeks 16 (bouwjaar 1966, gemaakt om internationale treinen naar Keulen te verzekeren) met M5-rijtuigen (gebouwd om veel pendelaars in de spits te vervoeren) op de foto te zetten, maar dat is nu allemaal verleden tijd.
De enige speciale treinen die nu nog rondrijden zijn historische ritten, of misschien nog een ram van vier of vijf Rode Klassiekskes, die nog altijd in de normale omloop zitten. Alhoewel er bijna altijd minstens een gemoderniseerd spel bijzit.

Zo kikten we er vroeger op een loc reeks 16 (bouwjaar 1966, gemaakt om internationale treinen naar Keulen te verzekeren) met M5-rijtuigen (gebouwd om veel pendelaars in de spits te vervoeren) op de foto te zetten, maar dat is nu allemaal verleden tijd.
De enige speciale treinen die nu nog rondrijden zijn historische ritten, of misschien nog een ram van vier of vijf Rode Klassiekskes, die nog altijd in de normale omloop zitten. Alhoewel er bijna altijd minstens een gemoderniseerd spel bijzit.
Maar neen, speciale treinen genoeg.
De meettrein is aan het rondrijden (62+I11), binnenkort zijn er de sproeitreinen, er zijn P-treinen met slaaprijtuigen, spoorvernieuwingstreinen (die met slaapwagons), de laatste goederentreinen met reeks 20, overbrengingen van oude locs naar de sloper,...
Kansen genoeg op unieke foto's !
De meettrein is aan het rondrijden (62+I11), binnenkort zijn er de sproeitreinen, er zijn P-treinen met slaaprijtuigen, spoorvernieuwingstreinen (die met slaapwagons), de laatste goederentreinen met reeks 20, overbrengingen van oude locs naar de sloper,...
Kansen genoeg op unieke foto's !
Misschien rijdt dit nog af en toe: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=13&t=7963 Sprekend ook voor mensen die niet met treinen bekend zijn.Tijs schreef:De film zal over een treinhobbyist gaan die leeft voor de treinen. Hij is ook een fervent treinenspotter en houdt zich graag bezig met zijn miniatuur treintjes. Zijn doel is om hét 'magnum opus' onder de treinen te fotograferen.
Je zou natuurlijk ook een stam kunnen nemen zoals die nu rijden op de "tijdelijke" dienst Brussel - Den Haag, dat is krak hetzelfde materieel dat de laatste jaren de oerklassieke Benelux-trein deed... met een beetje geluk rijdt de Fyra opnieuw op het moment dat je film klaar is, en is het dus wel degelijk een uitgestorven combinatie... maar voor hetzelfde geld blijven de problemen duren (en die kans is groot) en is het dus helemaal niet meer zo origineel... 
Wat in ieder geval zou kunnen tellen, zijn de P-treintjes die nu rijden met rijtuigen met coupés, die in betere tijden nog voortdurend ver het buitenland in gingen. In een aantal gevallen zelfs met rijtuigen die ook als ligrijtuig konden dienen (omklapbare banken), zoals Shrek al vermeld heeft. Aan die rijtuigen zie je toch nog wat de "grandeur" van vervlogen tijden, zeker mocht je een kans hebben om ook het interieur op een of andere manier mee te nemen (klassieke coupés, overdreven comfortabele stoelen en links en rechts nog wel bordjes met plaatsnamen in Zwitserland of Frankrijk).
Wil je ze in een iets sprekender decor, dan moet je zeker eens kijken naar de verbinding Luik - Luxemburg. Daar heb je bovengenoemde rijtuigen en je kunt een prachtige omgeving vastleggen. Maar je bent er natuurlijk wel een paar uurtjes naar onderweg, en er hangt bovendien een vrij moderne locomotief voor (reeks 3000 van de Luxemburgse spoorwegen). Dat geldt overigens ook voor de bovengenoemde P-treintjes hoor, in het beste geval hangt er een locomotief van de reeks 21 of 27 voor, die oogt al ietsje ouder (onder meer door de blauwe kleur, in tegenstelling tot al het wit dat we vandaag zien).

Wat in ieder geval zou kunnen tellen, zijn de P-treintjes die nu rijden met rijtuigen met coupés, die in betere tijden nog voortdurend ver het buitenland in gingen. In een aantal gevallen zelfs met rijtuigen die ook als ligrijtuig konden dienen (omklapbare banken), zoals Shrek al vermeld heeft. Aan die rijtuigen zie je toch nog wat de "grandeur" van vervlogen tijden, zeker mocht je een kans hebben om ook het interieur op een of andere manier mee te nemen (klassieke coupés, overdreven comfortabele stoelen en links en rechts nog wel bordjes met plaatsnamen in Zwitserland of Frankrijk).
Wil je ze in een iets sprekender decor, dan moet je zeker eens kijken naar de verbinding Luik - Luxemburg. Daar heb je bovengenoemde rijtuigen en je kunt een prachtige omgeving vastleggen. Maar je bent er natuurlijk wel een paar uurtjes naar onderweg, en er hangt bovendien een vrij moderne locomotief voor (reeks 3000 van de Luxemburgse spoorwegen). Dat geldt overigens ook voor de bovengenoemde P-treintjes hoor, in het beste geval hangt er een locomotief van de reeks 21 of 27 voor, die oogt al ietsje ouder (onder meer door de blauwe kleur, in tegenstelling tot al het wit dat we vandaag zien).
Dankuwel voor al jullie respons, zal nog wat opzoekwerk verrichten en zo zal ik de gepaste trein wel vinden 
Hebben jullie enig idee hoe ik in een kort tijdsbestek aan +- 500 treinfoto's kan geraken?
Mvg!
Tijs

Hebben jullie enig idee hoe ik in een kort tijdsbestek aan +- 500 treinfoto's kan geraken?
Mvg!
Tijs
- trainfreak
Van welke regio ben je?
Anders moet je eens vragen of je bij iemand kan langsgaan en eens mag rondneuzen in het archief van die persoon?
De meesten die hier zitten hebben wel makkelijk een paar duizend foto's in hun bezit.
(Mocht niemand kandidaat zijn dan mag je mijn foto's wel gebruiken, je kan kiezen om langs te komen in Wetteren, Kortenberg of Tienen, maar dit moet ik wel even op voorhand weten, dan kan ik mijn harde schijf meebrengen...)
Anders moet je eens vragen of je bij iemand kan langsgaan en eens mag rondneuzen in het archief van die persoon?
De meesten die hier zitten hebben wel makkelijk een paar duizend foto's in hun bezit.
(Mocht niemand kandidaat zijn dan mag je mijn foto's wel gebruiken, je kan kiezen om langs te komen in Wetteren, Kortenberg of Tienen, maar dit moet ik wel even op voorhand weten, dan kan ik mijn harde schijf meebrengen...)
Je kan ook op locatie, licentie en onderwerp filteren op verschillende fotosites zoals Flickr. Kan je ook al een heel eind mee komen.
Ik ben van Antwerpen 
Zal al eens zoeken op flickr. Zou natuurlijk leuker zijn als ik iemand zijn foto's kon lenen ipv zelf alles af te drukken en te verzamelen.
Nog een vraagje over het spotten zelf. Hoe zoeken jullie op wanneer de trein juist zal passeren en waar? Hoe zoek ik dit uit?
Dank jullie voor jullie hulp al!
Mvg,
Tijs

Zal al eens zoeken op flickr. Zou natuurlijk leuker zijn als ik iemand zijn foto's kon lenen ipv zelf alles af te drukken en te verzamelen.
Nog een vraagje over het spotten zelf. Hoe zoeken jullie op wanneer de trein juist zal passeren en waar? Hoe zoek ik dit uit?
Dank jullie voor jullie hulp al!
Mvg,
Tijs