AM96

Alles over reizigerstreinen in België.
pietmol

AM96

Bericht door pietmol »

Van alle motorstellen die er in Belgie rondrijden staat am96 qua reizigerscomfort op eenzame hoogte.

Vraagje waarom heeft NMBS nooit een vervolgbestelling geplaatst voor AM96?
Shrek

Re: AM96

Bericht door Shrek »

Eind jaren '90 begonnen de reizigersaantallen sterk te stijgen. Door zijn lage capaciteit is een MS96 dan een slecht idee om te bestellen.
Ik denk zelfs dat ze nooit besteld zouden geweest zijn als men toen de reizigersaantallen van vandaag zou gekend hebben.
carlos

Bericht door carlos »

Shrek schreef:Eind jaren '90 begonnen de reizigersaantallen sterk te stijgen. Door zijn lage capaciteit is een MS96 dan een slecht idee om te bestellen.
Ik denk zelfs dat ze nooit besteld zouden geweest zijn als men toen de reizigersaantallen van vandaag zou gekend hebben.

ik zou er aan toevoegen: in- en uitstappen neemt nogal veel tijd in beslag
Shrek

Bericht door Shrek »

carlos schreef:ik zou er aan toevoegen: in- en uitstappen neemt nogal veel tijd in beslag
Dat lijkt mij geen groot probleem op de verbindingen waar ze gebruikt worden. IC's als Antwerpen-Rijsel, Brussel-Luxemburg of Rijsel-Herstal hebben een zeer grote verhouding rijden/halteren. Dan doet de instaptijd er niet echt toe.
Ook op andere IC-verbindingen is dat geen groot punt (bijvoorbeeld Gent-Genk, Tongeren-Knokke/Blankenberge of Antwerpen-Charleroi). Maar de MS96 kan gewoon te weinig reizigers vervoeren om daar nuttig te zijn in de spits.
carlos

Bericht door carlos »

Shrek schreef:
carlos schreef:ik zou er aan toevoegen: in- en uitstappen neemt nogal veel tijd in beslag
Dat lijkt mij geen groot probleem op de verbindingen waar ze gebruikt worden. IC's als Antwerpen-Rijsel, Brussel-Luxemburg of Rijsel-Herstal hebben een zeer grote verhouding rijden/halteren. Dan doet de instaptijd er niet echt toe.
Ook op andere IC-verbindingen is dat geen groot punt (bijvoorbeeld Gent-Genk, Tongeren-Knokke/Blankenberge of Antwerpen-Charleroi). Maar de MS96 kan gewoon te weinig reizigers vervoeren om daar nuttig te zijn in de spits.

1)uitstaptijd doet er wel degelijk toe als de passagiers een aansluitende trein moeten hebben

2)am96 wordt tegenwoordig ook als L-trein gebruikt (oa. tussen Leuven-Aarschot-Hasselt)
bobby

Bericht door bobby »

Shrek schreef:

heeft men ooit overwogen om het midden rijtuig te vervangen door een M6?

welke motorstel-specifieke functionele elementen zitten er in dit rijtuig? (stroomafnemer,...)
Steven

Bericht door Steven »

stroomafnemer, hoogspanningskast.
pietmol

Bericht door pietmol »

bobby schreef:
heeft men ooit overwogen om het midden rijtuig te vervangen door een M6?

persoonlijk zou ik dan toch eerder opteren voor de aankoop van extra motorstellen AM96 waarbij het middenrijtuig reeds een M6 is, zodat ook motorvermogen ed aan het extra gewicht aangepast kan worden.

gezien de aard van de opdracht (feitelijk monopoly, enkel Bombardier kan dit leveren) zou men op legale wijze Bombardier werk kunnen bezorgen
Steven

Bericht door Steven »

Houd het maar gewoon bij een bestelling nieuwe motorstellen. zodoende is alles een beetje deftig gedaan en niet halfslachtig door iets bestaand om te bouwen naar een draak.
K V B

Bericht door K V B »

pietmol schreef: persoonlijk zou ik dan toch eerder opteren voor de aankoop van extra motorstellen AM96 waarbij het middenrijtuig reeds een M6 is, zodat ook motorvermogen ed aan het extra gewicht aangepast kan worden.

gezien de aard van de opdracht (feitelijk monopoly, enkel Bombardier kan dit leveren) zou men op legale wijze Bombardier werk kunnen bezorgen
Waarom zou alleen Bombardier die kunnen leveren? Als de NMBS een nieuwe bestelling plaatst dan zullen dat zowieso AM13 of AM14 stellen zijn, niet AM96...
Shrek

Bericht door Shrek »

pietmol schreef: persoonlijk zou ik dan toch eerder opteren voor de aankoop van extra motorstellen AM96 waarbij het middenrijtuig reeds een M6 is, zodat ook motorvermogen ed aan het extra gewicht aangepast kan worden.
Waarom extra MS96? De tekortkomingen van het materiaal zijn nu gekend, dan ga je er toch zeker geen bijkopen?
Steven

Bericht door Steven »

Trouwens de nmbs wens zelf dit ontwerp niet meer aan te kopen. Net zoals in Denemarken zijn ook hier de zwaktes van de kopdeuren naar boven gekomen (vochtindringing, toch = warmteverlies stuurpost, ...)
Shrek

Bericht door Shrek »

carlos schreef:1)uitstaptijd doet er wel degelijk toe als de passagiers een aansluitende trein moeten hebben
Bij mijn weten is dat allemaal voorzien hoor.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
Dezelfde problemen heb je bij I11. Ik maak deze materieelsoorten elke dag in Brussel-Centraal mee dat in- en uitstappen veel te lang duurt. Dat geldt ook voor andere verbindingen die met dit materieel rijden (MS96 en I11): de deuren zijn te smal en door de plaatsing aan de uiteinden duurt het veel langer dan bv. bij M4. Dit is een van de oorzaken van de spitsvertragingen in de NZV. Nieuw materieel zou niet meer zo'n deurenconfiguratie mogen hebben.

Groetjes,
Rian
Shrek

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:Dezelfde problemen heb je bij I11. Ik maak deze materieelsoorten elke dag in Brussel-Centraal mee dat in- en uitstappen veel te lang duurt. Dat geldt ook voor andere verbindingen die met dit materieel rijden (MS96 en I11): de deuren zijn te smal en door de plaatsing aan de uiteinden duurt het veel langer dan bv. bij M4. Dit is een van de oorzaken van de spitsvertragingen in de NZV. Nieuw materieel zou niet meer zo'n deurenconfiguratie mogen hebben.
Maar nu draai je het probleem om hè. Brussel-Centraal heeft gewoon te weinig perrons, in zo'n druk station moet je gewoon kunnen voorzien dat een trein 5 minuten stil staat.
De oorzaak van de spitsvertragingen is het feit dat er na 3 minuten al een volgende trein aan hetzelfde perron moet staan.
Plaats reactie