AM96
Re: AM96
Eind jaren '90 begonnen de reizigersaantallen sterk te stijgen. Door zijn lage capaciteit is een MS96 dan een slecht idee om te bestellen.
Ik denk zelfs dat ze nooit besteld zouden geweest zijn als men toen de reizigersaantallen van vandaag zou gekend hebben.
Ik denk zelfs dat ze nooit besteld zouden geweest zijn als men toen de reizigersaantallen van vandaag zou gekend hebben.
Shrek schreef:Eind jaren '90 begonnen de reizigersaantallen sterk te stijgen. Door zijn lage capaciteit is een MS96 dan een slecht idee om te bestellen.
ik zou er aan toevoegen: in- en uitstappen neemt nogal veel tijd in beslag
Dat lijkt mij geen groot probleem op de verbindingen waar ze gebruikt worden. IC's als Antwerpen-Rijsel, Brussel-Luxemburg of Rijsel-Herstal hebben een zeer grote verhouding rijden/halteren. Dan doet de instaptijd er niet echt toe.carlos schreef:ik zou er aan toevoegen: in- en uitstappen neemt nogal veel tijd in beslag
Ook op andere IC-verbindingen is dat geen groot punt (bijvoorbeeld Gent-Genk, Tongeren-Knokke/Blankenberge of Antwerpen-Charleroi). Maar de MS96 kan gewoon te weinig reizigers vervoeren om daar nuttig te zijn in de spits.
Shrek schreef:Dat lijkt mij geen groot probleem op de verbindingen waar ze gebruikt worden. IC's als Antwerpen-Rijsel, Brussel-Luxemburg of Rijsel-Herstal hebben een zeer grote verhouding rijden/halteren. Dan doet de instaptijd er niet echt toe.carlos schreef:ik zou er aan toevoegen: in- en uitstappen neemt nogal veel tijd in beslag
Ook op andere IC-verbindingen is dat geen groot punt (bijvoorbeeld Gent-Genk, Tongeren-Knokke/Blankenberge of Antwerpen-Charleroi). Maar de MS96 kan gewoon te weinig reizigers vervoeren om daar nuttig te zijn in de spits.
1)uitstaptijd doet er wel degelijk toe als de passagiers een aansluitende trein moeten hebben
2)am96 wordt tegenwoordig ook als L-trein gebruikt (oa. tussen Leuven-Aarschot-Hasselt)
Shrek schreef:Dat lijkt mij geen groot probleem op de verbindingen waar ze gebruikt worden. IC's als Antwerpen-Rijsel, Brussel-Luxemburg of Rijsel-Herstal hebben een zeer grote verhouding rijden/halteren. Dan doet de instaptijd er niet echt toe.carlos schreef:ik zou er aan toevoegen: in- en uitstappen neemt nogal veel tijd in beslag
heeft men ooit overwogen om het midden rijtuig te vervangen door een M6?
welke motorstel-specifieke functionele elementen zitten er in dit rijtuig? (stroomafnemer,...)
bobby schreef:
heeft men ooit overwogen om het midden rijtuig te vervangen door een M6?
persoonlijk zou ik dan toch eerder opteren voor de aankoop van extra motorstellen AM96 waarbij het middenrijtuig reeds een M6 is, zodat ook motorvermogen ed aan het extra gewicht aangepast kan worden.
gezien de aard van de opdracht (feitelijk monopoly, enkel Bombardier kan dit leveren) zou men op legale wijze Bombardier werk kunnen bezorgen
Waarom zou alleen Bombardier die kunnen leveren? Als de NMBS een nieuwe bestelling plaatst dan zullen dat zowieso AM13 of AM14 stellen zijn, niet AM96...pietmol schreef: persoonlijk zou ik dan toch eerder opteren voor de aankoop van extra motorstellen AM96 waarbij het middenrijtuig reeds een M6 is, zodat ook motorvermogen ed aan het extra gewicht aangepast kan worden.
gezien de aard van de opdracht (feitelijk monopoly, enkel Bombardier kan dit leveren) zou men op legale wijze Bombardier werk kunnen bezorgen
Waarom extra MS96? De tekortkomingen van het materiaal zijn nu gekend, dan ga je er toch zeker geen bijkopen?pietmol schreef: persoonlijk zou ik dan toch eerder opteren voor de aankoop van extra motorstellen AM96 waarbij het middenrijtuig reeds een M6 is, zodat ook motorvermogen ed aan het extra gewicht aangepast kan worden.
Dezelfde problemen heb je bij I11. Ik maak deze materieelsoorten elke dag in Brussel-Centraal mee dat in- en uitstappen veel te lang duurt. Dat geldt ook voor andere verbindingen die met dit materieel rijden (MS96 en I11): de deuren zijn te smal en door de plaatsing aan de uiteinden duurt het veel langer dan bv. bij M4. Dit is een van de oorzaken van de spitsvertragingen in de NZV. Nieuw materieel zou niet meer zo'n deurenconfiguratie mogen hebben.Shrek schreef:Dat lijkt mij geen groot probleem op de verbindingen waar ze gebruikt worden. IC's als Antwerpen-Rijsel, Brussel-Luxemburg of Rijsel-Herstal hebben een zeer grote verhouding rijden/halteren. Dan doet de instaptijd er niet echt toe.carlos schreef:ik zou er aan toevoegen: in- en uitstappen neemt nogal veel tijd in beslag
Groetjes,
Rian
Maar nu draai je het probleem om hè. Brussel-Centraal heeft gewoon te weinig perrons, in zo'n druk station moet je gewoon kunnen voorzien dat een trein 5 minuten stil staat.rvdborgt schreef:Dezelfde problemen heb je bij I11. Ik maak deze materieelsoorten elke dag in Brussel-Centraal mee dat in- en uitstappen veel te lang duurt. Dat geldt ook voor andere verbindingen die met dit materieel rijden (MS96 en I11): de deuren zijn te smal en door de plaatsing aan de uiteinden duurt het veel langer dan bv. bij M4. Dit is een van de oorzaken van de spitsvertragingen in de NZV. Nieuw materieel zou niet meer zo'n deurenconfiguratie mogen hebben.
De oorzaak van de spitsvertragingen is het feit dat er na 3 minuten al een volgende trein aan hetzelfde perron moet staan.