Maandag 29 april 2013 Emmerich en Oberhausen

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
pronkie001
Berichten: 212
Lid geworden op: 06 mar 2012, 21:29
Locatie: Amersfoort (Nederland)
Contacteer:

Maandag 29 april 2013 Emmerich en Oberhausen

Bericht door pronkie001 »

Maandag 29 April 2013 naar Ememrich gegaan, helaas druilerig nat en koud weer, uiteindelijk doorgereisd via Wesel naar Oberhausen.
In Wesel moest worden overgestapt wegens werkzaamheden op diverse trajecten.

Nog één foto van de doorkomst van een ICE te Emmerich.
Wat opmerkelijk is dat deze ICE met de Stroomafnemers naar beneden aan kwam rijden.
In plaats van doorrijden moest deze ICE een tijdje wachten alvorens hij verder kon rijden richting Nederland.
Afbeelding ICE komt met neergelaten stroomafnemers Emmerich binnnen rijden .
Afbeelding Emmmerich, de 189 082-1 / 189 085-4 / 189 070-6 staan gereed voor vertrek.
Afbeelding Oberhausen Hbf er staat langs een perron een niet gebruikte Hoogoventrein.
Afbeelding DE71 reed door station Oberhausen.
Afbeelding ICE op weg naar Frankfurt.
Afbeelding 155 017-7 met wagons, waarop pijpleidingen lagen, doorkomst te Oberhausen.
-Jeroen-

Re: Maandag 29 april 2013 Emmerich en Oberhausen

Bericht door -Jeroen- »

Leuke foto's vanuit Duitsland. ICE (en overige doorgaande treinen) in Emmerich gaat altijd met neergelaten stroomafnemers door het station. Met de elektrificatie is de bovenbouw zou opgebouwd, dat je niet met stroomafnemers omhoog kunt wisselen van spanning. Daarom is de instructie om richting Arnhem de stroomafnemer voor 15KV te laten zakken vlak voor het station, en de stroomafnemer voor 1500 volt omhoog te zetten net voorbij het station (en uiteraard andersom richting Oberhausen).

Voor het geval men stopt en men verder moet zonder locwissel, komt men ook met gestreken stroomafnemers binnen en staat er op de bovenleiding al de spanning voor het vervolg van de rit, om extra vertraging te voorkomen.

Gaat men kopmaken of moet de loc eraf voor een locwissel, dan staat de spanning er uiteraard op waar men vandaan komt (vanuit Arnhem dus 1500 volt en vanuit Oberhausen dus 15 KV, zodat de loc op eigen kracht van de trein af kan (indien nodig), naar een apart kopspoor, en kan worden vervangen door een Duitse resp. Nederlandse loc.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Maandag 29 april 2013 Emmerich en Oberhausen

Bericht door Shrek »

-Jeroen- schreef:Leuke foto's vanuit Duitsland. ICE (en overige doorgaande treinen) in Emmerich gaat altijd met neergelaten stroomafnemers door het station. Met de elektrificatie is de bovenbouw zou opgebouwd, dat je niet met stroomafnemers omhoog kunt wisselen van spanning. Daarom is de instructie om richting Arnhem de stroomafnemer voor 15KV te laten zakken vlak voor het station, en de stroomafnemer voor 1500 volt omhoog te zetten net voorbij het station (en uiteraard andersom richting Oberhausen).

Voor het geval men stopt en men verder moet zonder locwissel, komt men ook met gestreken stroomafnemers binnen en staat er op de bovenleiding al de spanning voor het vervolg van de rit, om extra vertraging te voorkomen.

Gaat men kopmaken of moet de loc eraf voor een locwissel, dan staat de spanning er uiteraard op waar men vandaan komt (vanuit Arnhem dus 1500 volt en vanuit Oberhausen dus 15 KV, zodat de loc op eigen kracht van de trein af kan (indien nodig), naar een apart kopspoor, en kan worden vervangen door een Duitse resp. Nederlandse loc.
En behoudt men dat hele systeem in de toekomst? In België halen we die dingen namelijk allemaal en worden ze vervangen door een spanningssluis in volle baan.
-Jeroen-

Re: Maandag 29 april 2013 Emmerich en Oberhausen

Bericht door -Jeroen- »

Nope, het gaat een spanningssluis worden naar 25KV (en aanleg van een 3e spoor tussen Zevenaar en Emmerich), en voor de liefhebber, dan weer een spanningssluis bij Zevenaar van 25KV naar 1500 volt. Op termijn wordt dan Emmerich - Oberhausen voorzien van een 3e spoor.

Hoe de omschakeling zelf gaat gebeuren rondom Emmerich en/of de grensovergang, dat staat er dan weer niet in. Wellicht dat dat via DB Netze boven water is te krijgen

Meer info: 3e spoor Zevenaar - Emmerich

Ter aanvulling: Het Duitse leesvoer van over de Betuwe route via Deutsche Bahn
Plaats reactie