Trein en bus kennen elkaar niet
Geplaatst: 29 aug 2006, 09:44
29.08.2008 - Te vaak lange wachttijden tussen Lijn en NMBS
AALST - De Lijn breidde de voorbije maanden het busnet gevoelig uit in de regio Aalst. Met het plan ,,Aalst-De perfecte aansluiting'' sluiten bussen beter op elkaar aan en is er een hogere frequentie. Dat busreizigers wel eens op of van een trein stappen, is de makers van het plan allicht ontgaan, voeren VLD-senator Luc Willems en verkeersdeskundige Patrick Van De Velde aan.
De Lijn heeft vorig jaar het busnet fors opgewaardeerd en geoptimaliseerd'', beaamt Luc Willems. ,,Gewone bussen en belbussen bedienen nu in totaal 691 haltes, dat zijn er 117 meer dan een ruim jaar geleden. Er werden 18 nieuwe en kleinere bussen aangekocht en om de 20 minuten kan je zowat overal een bus nemen. Niets dan lof voor deze verbeteringen, maar De Lijn heeft met één belangrijke vraag geen rekening gehouden: sluiten bussen ook aan op treinverbindingen in Aalst? Uit onze studie blijkt dat dit allesbehalve het geval is. De nieuwe regeling verdient het label Perfecte Aansluiting absoluut niet. Ze moet dringend worden herzien in functie van de treinregelingen.''
,,Per uur zijn 46 overstappen mogelijk van bus naar trein en 20 van trein naar bus. Van die 66 verbindingen zijn er maar acht die een 'ideale' overstap mogelijk maken tussen 5 à 10 minuten;, acht verbindingen zijn 'aanvaardbaar' tussen de 10 en de 15 minuten maar dertig verbindingen zijn 'onaanvaardbaar' omdat ze oplopen lopen op tot meer dan een halfuur.''
Er zijn zelfs onbegrijpelijke uitschieters. ,,Wie van de trein uit Brussel stapt en met lijn 52 naar Gijzegem of Wieze wil, moet tot 59 minuten wachten. Ook voor aansluitingen van het nieuwe Stadsnet Aalst zijn de aansluitingen met de trein gemiddeld veel te lang'', meent Willems.
,,Aalst-station draait vooral op pendelaars naar Brussel en Gent en op studenten uit de regio die in Aalst naar school gaan. Het is dan ook begrijpelijk dat velen een individuele keuze maken en de auto verkiezen in plaats van het openbaar vervoer, met de dagelijkse files tot gevolg. Een betere afstemming van lijnbussen op de treinen zou het openbaar vervoer veel aantrekkelijker en dus ook rendabeler maken.''
Verplichting
De Lijn Oost-Vlaanderen kent het probleem maar kan er niets aan doen. Woordvoerster Machteld Weyts: ,,De Vlaamse overheid verplicht ons in de richtlijnen voor basismobiliteit om elke 20 minuten een bus te laten rijden. Dat hebben wij gedaan in regio Aalst. De NMBS krijgt van de federale overheid de verplichting haar treinen om het halfuur te laten rijden. Daardoor kunnen wij slechts één op drie bussen ideaal laten aansluiten op de treinverbinding.''
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =G7C10RDAC
AALST - De Lijn breidde de voorbije maanden het busnet gevoelig uit in de regio Aalst. Met het plan ,,Aalst-De perfecte aansluiting'' sluiten bussen beter op elkaar aan en is er een hogere frequentie. Dat busreizigers wel eens op of van een trein stappen, is de makers van het plan allicht ontgaan, voeren VLD-senator Luc Willems en verkeersdeskundige Patrick Van De Velde aan.
De Lijn heeft vorig jaar het busnet fors opgewaardeerd en geoptimaliseerd'', beaamt Luc Willems. ,,Gewone bussen en belbussen bedienen nu in totaal 691 haltes, dat zijn er 117 meer dan een ruim jaar geleden. Er werden 18 nieuwe en kleinere bussen aangekocht en om de 20 minuten kan je zowat overal een bus nemen. Niets dan lof voor deze verbeteringen, maar De Lijn heeft met één belangrijke vraag geen rekening gehouden: sluiten bussen ook aan op treinverbindingen in Aalst? Uit onze studie blijkt dat dit allesbehalve het geval is. De nieuwe regeling verdient het label Perfecte Aansluiting absoluut niet. Ze moet dringend worden herzien in functie van de treinregelingen.''
,,Per uur zijn 46 overstappen mogelijk van bus naar trein en 20 van trein naar bus. Van die 66 verbindingen zijn er maar acht die een 'ideale' overstap mogelijk maken tussen 5 à 10 minuten;, acht verbindingen zijn 'aanvaardbaar' tussen de 10 en de 15 minuten maar dertig verbindingen zijn 'onaanvaardbaar' omdat ze oplopen lopen op tot meer dan een halfuur.''
Er zijn zelfs onbegrijpelijke uitschieters. ,,Wie van de trein uit Brussel stapt en met lijn 52 naar Gijzegem of Wieze wil, moet tot 59 minuten wachten. Ook voor aansluitingen van het nieuwe Stadsnet Aalst zijn de aansluitingen met de trein gemiddeld veel te lang'', meent Willems.
,,Aalst-station draait vooral op pendelaars naar Brussel en Gent en op studenten uit de regio die in Aalst naar school gaan. Het is dan ook begrijpelijk dat velen een individuele keuze maken en de auto verkiezen in plaats van het openbaar vervoer, met de dagelijkse files tot gevolg. Een betere afstemming van lijnbussen op de treinen zou het openbaar vervoer veel aantrekkelijker en dus ook rendabeler maken.''
Verplichting
De Lijn Oost-Vlaanderen kent het probleem maar kan er niets aan doen. Woordvoerster Machteld Weyts: ,,De Vlaamse overheid verplicht ons in de richtlijnen voor basismobiliteit om elke 20 minuten een bus te laten rijden. Dat hebben wij gedaan in regio Aalst. De NMBS krijgt van de federale overheid de verplichting haar treinen om het halfuur te laten rijden. Daardoor kunnen wij slechts één op drie bussen ideaal laten aansluiten op de treinverbinding.''
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =G7C10RDAC