The_Knitter schreef:kika schreef:rvdborgt schreef:De NMBS wil geen jongerenkorting geven voor tickets tot of vanaf de grens
Ik heb die nochtans in het verleden vaak gekocht (alweer enkele jaren geleden). Is dat een kwestie van willen of is er wat veranderd?
Het lijkt niet eens te kunnen, want de keren dat ik dit wilde kopen voor Essen - Roosendaal Grens (heb Vrij-Reizen in NL en een GoPass in BE) kreeg de lokettist een "jongeren"ticket die automatisch versprong naar Essen - Roosendaal. Daar betaal je €2,70 voor. Lokettist kon jongerentarief naar grens er niet uit krijgen. Voor €2 kon ik op "volwassene".
De NS Kaartautomaat kent wel dit stuk als jongerentarief, en kost dan maar €1,30 ofzoiets.
In het verleden kon dat inderdaad wel, maar ze hebben de afgifte nu blijkbaar geblokkeerd. Benelux-Weekend mag bij de NMBS ook niet naar de grens maar kan technisch wel worden afgegeven. Superdagretour weet ik niet - die ene keer dat ik dat wilde weigerde de lokettist.
NS verkoopt daarentegen zonder probleem via alle verkoopkanalen alles vanaf de grens - erg handig voor dagkaarten, jaarnetkaarten, enz. Daar volgt ook uit dat de NMBS deze beperkingen zichzelf oplegt. Naar het schijnt hebben ze daarvoor een speciale beperkoloog in dienst.
Wat bij de NMBS nog wel kan is jongerenkorting in combinatie met een andere korting, bv. voordeeluren in Nederland.
Edit: Als je online een bestemming achter Roosendaal kiest (bv. Dordrecht) en als korting OV-jaarabonnement kiest, dan zijn Jongerentarief en Benelux-weekend blijkbaar wel tot de grens mogelijk.
Groetjes,
Rian