Hergenrath, een nieuw grensstation op het Belgisch spoornet

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Trainspotterke

Hergenrath, een nieuw grensstation op het Belgisch spoornet

Bericht door Trainspotterke »

Met ingang van de nieuwe dienstregeling op zondag 17 december 2006 wordt de stopplaats van Hergenrath heropend! Goed nieuws dus voor de pendelaars uit de regio die dagelijks naar Aachen pendelen, al moet dat nu nog weliswaar per wagen gebeuren. Het Belgisch spoornet krijgt hiermee dus een grensstation bij. De Actieradius van de Go- en Railpass wordt dus vanaf Welkenraedt met een aantal km's verlengd!
Het net van Infrabel krijgt er niet enkel een grensstation bij, maar ook een duitstalig station. Eupen zal vanaf december dus niet langer meer het enige Duitstalige NMBS-station in België zijn!

Hergenrath bevindt zich op L37 Luik - Aken, tussen Welkenraedt en Aachen Hbf, nabij de Belgisch-Duitse grens. De stopplaats zal in iedere richting om de twee uur bediend worden door treinen van de IR q-relatie Liège-Guillemins - Aachen Hbf. (Er is dan blijkbaar toch nog geen uurdienst voorzien voor deze IR?!)

Zijn ze al begonnen aan de perrons?
rvdborgt

Re: Hergenrath, een nieuw grensstation op het Belgisch spoor

Bericht door rvdborgt »

Trainspotterke schreef:Met ingang van de nieuwe dienstregeling op zondag 17 december 2006 wordt de stopplaats van Hergenrath heropend!
Klopt, zij het m.i.v. 10 december al. De nieuwe dienstregeling gaat tegenwoordig op de 2e zondag in december in.
Trainspotterke schreef:Goed nieuws dus voor de pendelaars uit de regio die dagelijks naar Aachen pendelen, al moet dat nu nog weliswaar per wagen gebeuren. Het Belgisch spoornet krijgt hiermee dus een grensstation bij. De Actieradius van de Go- en Railpass wordt dus vanaf Welkenraedt met een aantal km's verlengd!
Het kaartje naar de grens wordt ook iets goedkoper; Hergenrath ligt maar ca. een km van de grens en Welkenraedt 9 km.
Trainspotterke schreef:De stopplaats zal in iedere richting om de twee uur bediend worden door treinen van de IR q-relatie Liège-Guillemins - Aachen Hbf. (Er is dan blijkbaar toch nog geen uurdienst voorzien voor deze IR?!)
Pas als de werkzaamheden op lijn 37 klaar zijn en de HSL in dienst is is daar ruimte voor.
Trainspotterke schreef:Zijn ze al begonnen aan de perrons?
Ik heb er onlangs al wel wat verdachte spullen zien staan, maar men was nog niet begonnen.

Groetjes,

Rian
wrpint

Bericht door wrpint »

Hergenrath wird Haltestelle für den Zug, der zwischen Lüttich und Aachen verkehrt. Im Dezember 2007 sollen die Bahnsteige angelegt sein, berichtet heute das Grenz -Echo. Bezuschußt wird das Vorhaben von der EU im Rahmen von Interreg III. Der Zug verkehrt seit 2002 und ist auch als euregioAIXpress bekannt. Haltestellen sind Angleur, Pepinster, Verviers und Welkenraedt. Die Bahn rechnet mit einem Potential von 170 Pendlern zwischen Hergenrath und Aachen
(bron: Belgischer Rundfunk)
Zal dus nog een jaar (??) duren eer de stopplaats heropend wordt...
Niet bij wisseling naar IC/IR2007 zoals eerder aangekondigd ??
Steven

Bericht door Steven »

ik vidn al zeker geen uuregeling terug op site nmbs met een trein die er nu al zou stoppen, zal dus nog jaartje wachten zijn
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

De werken beginnen volgend jaar maart. Er komen 2 zijperrons, een onderdoorgang en een parking. Met de dienstregeling 2008 moet de halte open gaan. Hopelijk is dat dan tegelijk met de uurdienst van de Aixpress/IRq.
wrpint

Bericht door wrpint »

Weet iemand waar precies deze stopplaats wordt ingeplant?
Vandaag passeerde ik er als passagier, gaf mijn ogen de kost, maar heb geen evt. werkzaamheden gemerkt aan de toekomstige stopplaats. Waarschijnlijk heb ik toch niet zo goed gekeken of zijn de werken nog niet gestart? Onderaan een oude luchtfoto. Afbeelding
Adler

Bericht door Adler »

Dit is een foto van Hergenrath.
Mijn grootvader heeft nog in het oude station van Hergenrath gewerkt vroeger toen hij bij de NMBS werkte.
Bron foto: http://www.vonderruhren.de/aachenbahn
Bijlagen
hergenrath1.jpg
sweek

Bericht door sweek »

Er komt geen grensstation bij, want Welkenraedt is hiermee natuurlijk grensstation af. :wink:

Is het station niet gesloten wegens te weinig passagiers, en mogen we die nu dan wel verwachten?
wrpint

Bericht door wrpint »

sweek schreef:Er komt geen grensstation bij, want Welkenraedt is hiermee natuurlijk grensstation af. :wink:

Is het station niet gesloten wegens te weinig passagiers, en mogen we die nu dan wel verwachten?
De NMBS verwacht dagelijks 170 pendelaars tussen Hergenrath en Aachen. Project wordt mede gefinancierd mbv Interreg III.

Volgens Tucrail zouden werken starten op 02/07/2007 en duren tot 28/12/2007
Trainspotterke

sweek schreef:Er komt geen grensstation bij, want Welkenraedt is hiermee natuurlijk grensstation af. :wink:

Jawel, toch! :wink: Welkenraedt zal niet langer meer een grensstation zijn, maar Hergenrath. De geldigheidsgebied van GoPass en RailPass wordt met een paar kilometer uitgebreid.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
En te weten dat daar nog TEE treinen gestopt hebben....
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trainspotterke

Joris schreef:Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Was dat Hergenrath? Ik denk dat je met Herbestal aan het verwarren bent! :wink: Herbestal lag nog geen kilometer van het huidige station van Welkenraedt, richting Aachen. Reden van de vervanging van Herbestal (dat in Duitstalig gebied ligt) door Welkenraedt een beetje verderop was om de administratie te vereenvoudigen, aangezien Welkenraedt in Franstalig gebied ligt. Met Herbestal sloot het laatste Duitstalige station in België, zodat dat alweer een taal minder was tussen de paperassen. Maar ja, in 1984 werd het station van Eupen dan heropend...
dentheo

Bericht door dentheo »

Trainspotterke schreef:
Groeten,
Joris De Mol
Was dat Hergenrath? Ik denk dat je met Herbestal aan het verwarren bent! :wink: Herbestal lag nog geen kilometer van het huidige station van Welkenraedt, richting Aachen. Reden van de vervanging van Herbestal (dat in Duitstalig gebied ligt) door Welkenraedt een beetje verderop was om de administratie te vereenvoudigen, aangezien Welkenraedt in Franstalig gebied ligt. Met Herbestal sloot het laatste Duitstalige station in België, zodat dat alweer een taal minder was tussen de paperassen. Maar ja, in 1984 werd het station van Eupen dan heropend...
En nu Hergenrath, ook duits veronderstel ik ?
KB

Bericht door KB »

dentheo schreef:
Trainspotterke schreef:
Groeten,
Joris De Mol
Het ligt in de gemeente Kelmis (La Calamine) en is Duitstalig met faciliteiten voor Franstaligen (als ik het goed heb).
Trainspotterke

KB schreef:
dentheo schreef:
Trainspotterke schreef: Was dat Hergenrath? Ik denk dat je met Herbestal aan het verwarren bent! :wink: Herbestal lag nog geen kilometer van het huidige station van Welkenraedt, richting Aachen. Reden van de vervanging van Herbestal (dat in Duitstalig gebied ligt) door Welkenraedt een beetje verderop was om de administratie te vereenvoudigen, aangezien Welkenraedt in Franstalig gebied ligt. Met Herbestal sloot het laatste Duitstalige station in België, zodat dat alweer een taal minder was tussen de paperassen. Maar ja, in 1984 werd het station van Eupen dan heropend...
Het ligt in de gemeente Kelmis (La Calamine) en is Duitstalig met faciliteiten voor Franstaligen (als ik het goed heb).
Inderdaad, maar met dat verschil dat Hergenrath een stopplaats zal zijn, terwijl Eupen een station is.
Plaats reactie