Seinen voor Dummies
Seinen voor Dummies
Naar analogie met de welbekende boeken maar dan niet in boekvorm.
Ik heb de indruk dat er vele mensen zijn die wel enige interesse hebben voor de signalisatie voor de trein maar het geheel nogal is door elkaar durven smijten en daardoor soms een situatie verkeerd inschatten.
Daarom de vraag of er hier mensen zijn die aanwezig(datum later te bepalen) willen zijn op een meeting waarin ik (en eventueel nog een paar ander mensen) een iets duidelijk beeld willen schetsen op de verschillende soorten seinen en hoe ze te bezien. Met als enige doel om uw zicht op hoe men treinverkeer regelt beter te doen verlopen.
Ik bekijk zo'n meeting in twee delen waarin deel 1 zal bestaan uit een beknopte uitleg over de indeling van de seinen en hoe ze gebruikt worden. In het tweede deel voorzie ik dan de mogelijkheid om wat vragen te stellen voor de mensen die dat wensen.
deze info kan nuttig zijn voor zowel spotters als modelbouwer die een baan maken naar Belgisch model.
Ik heb de indruk dat er vele mensen zijn die wel enige interesse hebben voor de signalisatie voor de trein maar het geheel nogal is door elkaar durven smijten en daardoor soms een situatie verkeerd inschatten.
Daarom de vraag of er hier mensen zijn die aanwezig(datum later te bepalen) willen zijn op een meeting waarin ik (en eventueel nog een paar ander mensen) een iets duidelijk beeld willen schetsen op de verschillende soorten seinen en hoe ze te bezien. Met als enige doel om uw zicht op hoe men treinverkeer regelt beter te doen verlopen.
Ik bekijk zo'n meeting in twee delen waarin deel 1 zal bestaan uit een beknopte uitleg over de indeling van de seinen en hoe ze gebruikt worden. In het tweede deel voorzie ik dan de mogelijkheid om wat vragen te stellen voor de mensen die dat wensen.
deze info kan nuttig zijn voor zowel spotters als modelbouwer die een baan maken naar Belgisch model.
-
Re: Seinen voor Dummies
Dat is een interessant onderwerp.
En het lijkt me zowat ondenkbaar dat de belangstellende buitenstaanders hier al voldoende over weten, als je bedenkt dat de vaklui zelf er af en toe nog over dreigen te struikelen ...
Dus als ik kan ben ik van de partij!
En het lijkt me zowat ondenkbaar dat de belangstellende buitenstaanders hier al voldoende over weten, als je bedenkt dat de vaklui zelf er af en toe nog over dreigen te struikelen ...
Dus als ik kan ben ik van de partij!
- trainfreak
Als ik kan dan zou ik dit ook wel willen meemaken.
De meest gangbare seinen kennen de meeste wel, maar hoe het zit met combinaties enzo is dan weer voor velen moeilijker.
De meest gangbare seinen kennen de meeste wel, maar hoe het zit met combinaties enzo is dan weer voor velen moeilijker.
Dat is net de bedoeling, wat groen en rood wil zeggen weet iedereen, maar hoe moet een bestuurder reageren op al die andere gevallen. Welke combinaties bestaan er en waartoe dienen ze.
Ik zeg JA. Maar direct de vermelding dat de afstand voor zo iets leuks wel erg groot is voor mij.
Vanuit Utrecht is de reistijd al gauw 2 uur. Dus onder voorbehoud van werk en andere zaken. GRAAG.
Vanuit Utrecht is de reistijd al gauw 2 uur. Dus onder voorbehoud van werk en andere zaken. GRAAG.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Shrek schreef:komt er ook cabinesignalisatie aan bod?
Daar vertel ik waarschijnlijk heel kort iets over maar niet te veel, het zal zo al vol genoeg zitten met de gewone seinen.
In aansluiting hierop; In Nederland is er een Seinenboek wat gewoon in pdf formaat online staat. Bestaat er in België niet ook zoiets?
Het officiële boek van de NMBS berust onder copyright. Samenvattingen bestaan maar de NMBS jaagt er geregeld op om deze offline te halen. Je zal dus iemand persoonlijk moeten kennen om er vlot aan te geraken. Hoe de andere SO er mee omgaan weet ik niet maar ik vermoed dat ook daar op de handboeken een copyright rust.
Steven,
Heb je al een datum en plaats in het vooruitzicht?
Zou graag aanwezig zijn indien ik me vrij kan maken.
Leuk initiatief!
Heb je al een datum en plaats in het vooruitzicht?
Zou graag aanwezig zijn indien ik me vrij kan maken.
Leuk initiatief!

neen heb ik nog niet bepaald, dit onderwerp dient vooral om te polsen hoeveel mensen er interesse tonen. Het had weinig zin een grootse meeting te plannen als er slechts twee mensen kandidaat zouden zijn.
-
Spijtig dat dit nooit eerder voorgesteld is, anders had ik wel is mee komen kijken
Maarja, dat zie ik nu dagelijks in Fase1

Het is niet de bedoeling om zo diep in te gaan op het geheeld zoals men doet in de opleiding TB, vooral de basis duidelijk maken zodat de mensen de seinen begrijpen en beseffen wat de verschillen zijn.TrainzDr3ver schreef:Spijtig dat dit nooit eerder voorgesteld is, anders had ik wel is mee komen kijken![]()
Oh jeej, en dat is allemaal met publiek geld gefinancierdSteven schreef:Het officiële boek van de NMBS berust onder copyright. Samenvattingen bestaan maar de NMBS jaagt er geregeld op om deze offline te halen. Je zal dus iemand persoonlijk moeten kennen om er vlot aan te geraken. Hoe de andere SO er mee omgaan weet ik niet maar ik vermoed dat ook daar op de handboeken een copyright rust.

De hele NMBS is met publiek geld gefinancierd, en de weg die voor je deur loopt: houdt dat dan per definitie in dat je daar ook zo ongeveer van kunt eisen en mee doen wat je goeddunkt?deadlock schreef:Oh jeej, en dat is allemaal met publiek geld gefinancierdSteven schreef:Het officiële boek van de NMBS berust onder copyright. Samenvattingen bestaan maar de NMBS jaagt er geregeld op om deze offline te halen. Je zal dus iemand persoonlijk moeten kennen om er vlot aan te geraken. Hoe de andere SO er mee omgaan weet ik niet maar ik vermoed dat ook daar op de handboeken een copyright rust.![]()
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13