Afgelopen Zaterdag de 15e effe met een groep treinspotters een bliksem bezoek aan Parijs gebracht met een Non-Flex ticket Thalys.
Na de verplichte nummertjes, van Notre-Dame, Eiffeltoren en in steigers gehulde Arc de Triomphe, even vier grote treinstations in het centrum bezocht.
Voor €6,80 (volwassen oude dan 28) kan je in het centrum van Parijs (2 zones) de gehele dag reizen met de RATP, SNCF.
Opmerkelijk waren de metro's zonder bestuurder en de metro die op wielen rijd, had dat nog nooit gezien.
De 4 stations die we hebben aangedaan waren, Gare du Nord, Gare de Lyon, Gare d'Austerlitz, Gare de l'Est.
We waren in drie groepjes uiteen gegaan, niet iedereen houd van treintjes en sommige vonden het leuk om de Eiffeltoren met de trap te beklimmen.

Loc 507246 Gare de Lyon wacht op vertrek, deze hebben een zgn. stuurstandrijtuig zodat de locs niet hoeven gewisseld te worden.

Het stuurstandrijtuig, althans ik weet niet hoe ze dit in Frankrijk noemen.

Gare de Lyon is een uitvalbasis voor de TGV's naar het zuiden richting Lyon, Marseille, Geneve
Je ziet hier veel TGV Duplex, en zelf twee gekoppelde TGV Duplex.

Vanuit Gare de Lyon kan je naar Gare d'Austerlitz lopen, deze ligt zo'n 700 meter verder.
Op de brug nog even een plaatje geschoten van de RATP metro die hier over de brug over de Seine rijd.

Gare d'Austerlitz, een lege troosteloos station waar door verbouwingen niet veel treinen vertrekken.

Loc 26035 wach hier vermoedelijk om de nacht trein naar het zuiden te trekken.

Dit moge duidelijk zijn, verschillende types TGV's.

Deze TGV heeft een wat modernere kleurstelling, leek me ook nieuw, of goed gereinigd.

681N van de SNCF, lijkt een beetje op de Duitse Talent. Arriveert hier te Gare de l'Est.

Mij niet geheel duidelijk maar er stonden twee diesel locs, zal me eens gaan verdiepen in het Frans Treinnet.
Ik had dit niet verwacht aangezien Frankrijk een uitgebreid HSL net heeft.

Wederom een TGV Dupelx, nog nooit gezien tot afgelopen zaterdag, er rijden er volgens mij een groot aantal rond