150 jaar tram in Den Haag (foto special)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Meesterpeter

150 jaar tram in Den Haag (foto special)

Bericht door Meesterpeter »

150 jaar tram in Den Haag

Een speciaal fototopic in verband met de viering van 150 jaar tram in Den Haag.
Met op 5 juli 2014 een grote tramoptocht van Scheveningen naar Den Haag centrum, waarbij zelfs koning Willem Alexander zal meerijden in één van de trams. Tevens wordt de nieuwe Haagse stadstram (type Avenio) voor het eerst aan het publiek getoond.

Hierbij de eerste foto's van de voorbereidingen op vrijdag 4 juli in het HOVM (Haags Openbaar Vervoer Museum)
Tussen 14.00 uur en 16.30 werd er bijna continue gerangeerd door bijna de gehele museumvloot welke in het museum gehuisvest is, om alles in de juiste volgorde te krijgen. Een mooi moment om even het museum te bezoeken.
Vele wagens welke al jaren en jaren niet meer rijdend te zien waren, komen in de tramoptocht weer op straat. Niet alleen vanuit dit museum, maar ook vanuit de remise Schevenigen rijdt het nodige oude en nieuwe materieel mee in de optocht.
Minder vind ik de bloemstukken op de trams welke bij dit soort publieksgelegenheden vaak opduiken, ik heb niet kunnen voorkomen dat ze begonnen met het aanbrengen..............

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
IMG_5143 SF.JPG
IMG_5135 SF.JPG
IMG_5134 SF.JPG
IMG_5131 SF.JPG
IMG_5123 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter

Re: 150 jaar tram in Den Haag (foto special)

-vervolg-
Bijlagen
IMG_5189 SF.JPG
IMG_5183 SF.JPG
IMG_5180 SF.JPG
IMG_5164 SF.JPG
IMG_5156 SF.JPG
IMG_5150 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter

Presentatie AVENIO tram Den Haag

Naast een heel mooi tramoptocht was het hoogtepunt op zaterdag 5 juli 2014 wel de presentatie van de nieuwe HTM Avenio tram. In de nacht van vrijdag op zaterdag aangevoerd vanuit Duitsland en nog net op tijd midden in de nacht opgesteld op het Kerkplein in centrum Den Haag.

Na een ellelange toespraak door de directeur Van de HTM werd de nieuweling, welke al die tijd schuil ging achter een zwart doek, onthuld. Tot ieders verbazing bleek de tram ook nog enkele meter te kunnen rijden.

Als eerst kreeg ZKH Willem Alexander de gelegenheid de binnen- en buitenzijde van de tram te bekijken. Onder het Haagse publiek viel vooral de kleurstelling nogal tegen, het zeer donker grijs van bijna de gehele tram moet wel voor problemen gaan zorgen in het donker en komt ook erg somber over.

Nadat ZKH Willem Alexander weer per auto was vertrokken heb ik ook nog even de tram van binnen bekeken. Tsja, niet echt bijzonder, gewoon een moderne tram met nogal harde beklede bankjes. Dan zitten de zachte banken in de GTL trams toch beter.....
Voorlopig moet het publiek nog even wachten, de tram komt niet voor maart 2015 in dienst.

Veel kijkplezier, Peter

(De foto's van de tramoptocht en de aanvoerritten van het materieel houden jullie nog tegoed)
Bijlagen
IMG_5284SF.JPG
IMG_5285SF.JPG
IMG_5299SF.JPG
IMG_5303SF.JPG
Meesterpeter

150 jaar tram in Den Haag> De officiele tramoptocht op zaterdag 5 juli 2014

Op zaterdag was het dan eindelijk zo ver, de dag van de grote tramoptocht. De weergoden begonnen met een slechte timing, na weken van complete droogte in de Randstad, regende het in de vroege ochtenduren fors.... Gelukkig bleef het slechte weer tot de ochtenduren beperkt, werkelijk op de minuut nauwkeurig, bij het begin van de officele rit richting Scheveningen vanaf de Eisenhowerlaan, ging de zon schijnen !

In dit eerste deel over de "officiele tramoptocht" een paar foto's van het overbrengen van verschillende trams richting de Eisenhowerlaan. Deze ritten werden natuurlijk niet door het grote publiek bezocht, dus het was nog prima fotograferen in de ochtenduren. Ik stelde mij op langs de Conradkade, een ruime fotoplek zonder last van palen een voorbijgangers. Later nog even gekeken bij de Doornstraat voor de "Hoftrammm", de nieuwe rijdende restauranttram van Den Haag :D
Vanaf 11.45 uur kwamen de trams telkens met enige minuten tussenpauze langs, een behoorlijk rustiger tempo dan later tijdens de officiele tramoptocht (foto's in het volgende deel), welke fors de snelheid er in had zitten. Deze was ondanks het vele materieel, in enkele minuten voorbij................

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
IMG_5205SF.JPG
IMG_5208SF.JPG
IMG_5211SF.JPG
IMG_5224SF.JPG
Meesterpeter

Tramshow Eisenhowerlaan 05-07-2014

Nadat al het materieel in de juiste volgorde te Scheveningen was aangekomen was er een uitgebreide materieelshow op de Eisenhowerlaan. Hiervoor was zo'n anderhalf uur uitgetrokken, dus iedereen kon het materieel uitgebreid bekijken en fotograferen.
Ondanks dat er nog een flinke stortbui losbartse was het een leuke happening. Hierbij enige foto's op de Eisenhouwerlaan, en later op de hoek Eisenhowerlaan / Scheveningseweg, op het moment dat de optocht richting Scheveningen Zwarte pad vertrok voor het begin van de officiele optocht.
Ondanks de drukte was het bij het vertrek nog prima fotograferen. En het mooi was, de zon ging volop schijnen :D

Bij de foto's:
- Pekeltram: Eén van de vier GTL's welke zijn omgebouwd voor winterse omstandigheden.
- Pekelaanhangwagen uit oude tijden.
- Buitenlijner 57+118: Nog echte luchtgeremde trams, waar heb je dat tegenwoordig nog.
- Buitenlijner 57: Een heel fraai draaistel voor een tram ;)
- Het complete Buitenlijntramstel na tientallen jaren weer op de baan.
- HTM 826 is ook weer fraai opgeknapt, met railslijpwagen H25

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
IMG_5236SF.JPG
IMG_5237SF.JPG
IMG_5239SF.JPG
IMG_5240SF.JPG
IMG_5248SF.JPG
IMG_5250SF.JPG
Meesterpeter

20-07-2014

Ter gelegenheid van 150 jaar tram in Den Haag zijn zo'n beetje al de museumtrams, veelal na jaren van weinig of niet rijden, ineens weer op straat aan te treffen.
Werden jarenlang de ritten vanuit het Haags Openbaar Vervoermuseum (HOVM) met PCC wagens gereden, nu worden ook weer andere trams ingezet voor de ritten.
Op zondag 20 juli 2014 reed de fraaie motorwagen 265 met aanhangwagen 614 twee retourritten vanuit het HOVM naar Scheveningen.
Ook kwam nog de grote buitenlijner 57 in actie voor een extra gezelschapsrit via de sporen van de opgeheven lijn 10 naar Voorburg station.

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
IMG_5362-SF.JPG
IMG_5327-SF.JPG
Plaats reactie