Duurder om minder ver en trager te treinen?
Duurder om minder ver en trager te treinen?
Ik dacht dat het een relatief wijd verspreid concept was dat wanneer je met een tragere trein een kortere reisweg aflegt dat het dan goedkoper is, of op z'n minst hetzelfde tarief. Ben ik tegen een fout in de reisplanner van de NMBS gelopen, of een gekkigheid van 1 of ander tariefsysteem? Ik wil een ritje Antwerpen-Amsterdam Lelylaan maken, ik dacht dat is net zo duur als een kaartje naar Amsterdam Centraal, of een paar cent verschil: 18,30€ tot Centraal (Rail Plus, Voordeelurenkaart), en 19€ tot in Lelylaan (waarbij ik overstap van de ICD in Schiphol). Kan ik niet 'afzien van een deel van de reisweg' en gewoon overstappen in Schiphol?
Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?
Zijn beide verbindingen wel met de IC Direct? In dat tarief moet toeslag voor Rotterdam - Schiphol zitten.
Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?
ja hoor, om in Lelylaan te geraken stap je gewoon in schiphol over van diezelfde icd, op een sneltrein als ik me niet vergis, die hetzelfde traject volgt maar vaker stopt.
Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?
Dat mag zeker. Het is helaas geen fout van de NMBS maar de kromme internationale tarieven van NS. Volgend jaar komt dat als het goed is niet meer voor.kika schreef:Ik dacht dat het een relatief wijd verspreid concept was dat wanneer je met een tragere trein een kortere reisweg aflegt dat het dan goedkoper is, of op z'n minst hetzelfde tarief. Ben ik tegen een fout in de reisplanner van de NMBS gelopen, of een gekkigheid van 1 of ander tariefsysteem? Ik wil een ritje Antwerpen-Amsterdam Lelylaan maken, ik dacht dat is net zo duur als een kaartje naar Amsterdam Centraal, of een paar cent verschil: 18,30€ tot Centraal (Rail Plus, Voordeelurenkaart), en 19€ tot in Lelylaan (waarbij ik overstap van de ICD in Schiphol). Kan ik niet 'afzien van een deel van de reisweg' en gewoon overstappen in Schiphol?
Groetjes,
Rian
Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?
In de categorie "minder ver" kan ook dit voorbeeld:
Amsterdam - Antwerpen: 70 EUR
Amsterdam - Parijs: 35 EUR.
Kan ik een ticket naar Parijs boeken en in Antwerpen uitstappen?
Ik vind in de Thalys voorwaarden niets terug over "afzien van een deel van de reisweg".
Amsterdam - Antwerpen: 70 EUR
Amsterdam - Parijs: 35 EUR.
Kan ik een ticket naar Parijs boeken en in Antwerpen uitstappen?
Ik vind in de Thalys voorwaarden niets terug over "afzien van een deel van de reisweg".
Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?
Wat kunnen ze je maken als je gewoon uitstapt in Antwerpen?rdv schreef:In de categorie "minder ver" kan ook dit voorbeeld:
Amsterdam - Antwerpen: 70 EUR
Amsterdam - Parijs: 35 EUR.
Kan ik een ticket naar Parijs boeken en in Antwerpen uitstappen?
Ik vind in de Thalys voorwaarden niets terug over "afzien van een deel van de reisweg".

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?
Inderdaad - ook al staat er niets formeels over in, ik zie moeilijk in hoe men je zou kunnen verplichten om toch maar op de trein te blijven zitten (los van het feit dat dit sowieso bijna onmogelijk te contoleren is).
Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?
Haha,Steve schreef:Inderdaad - ook al staat er niets formeels over in, ik zie moeilijk in hoe men je zou kunnen verplichten om toch maar op de trein te blijven zitten (los van het feit dat dit sowieso bijna onmogelijk te contoleren is).
Stel je voor dat je dit zou doen en op het moment dat je in Antwerpen wil uitstappen de treinbegeleider zegt: "tuttuttut, je hebt betaald tot Parijs en tot Parijs zal je meegaan!!"
Daar sta je dan

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?
De mannen & vrouwen van Securail zullen blij zijn met het uitje naar Parijs.Horatio schreef:Haha,Steve schreef:Inderdaad - ook al staat er niets formeels over in, ik zie moeilijk in hoe men je zou kunnen verplichten om toch maar op de trein te blijven zitten (los van het feit dat dit sowieso bijna onmogelijk te contoleren is).
Stel je voor dat je dit zou doen en op het moment dat je in Antwerpen wil uitstappen de treinbegeleider zegt: "tuttuttut, je hebt betaald tot Parijs en tot Parijs zal je meegaan!!"
Daar sta je dan

De andere richting zal wel niet mogen/kunnen zeker? Is er ticketcontrole ad deur in Antwerpen?
Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?
Er is nog een subtiel verschil gezien het overstappen op een andere trein en verder reizen in dezelfde richting (maar niet tot hetzelfde eindstation). En een overduidelijk verschil in dat ik het over een normale vaste prijs had.
Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?
Je mag een internationale reis onbeperkt onderbreken, overstappen op een andere trein om in dezelfde richting verder te reizen mag dus altijd. (Mits het geen ticket met treinbinding betreft, zoals bij Thalys)
Het maakt voor het tarief geen verschil of de verbindingen met IC Direct zijn, reizigers met een internationaal ticket hoeven geen toeslag te betalen.wattman schreef:Zijn beide verbindingen wel met de IC Direct? In dat tarief moet toeslag voor Rotterdam - Schiphol zitten.