Concreet heb ik samen met mijn moeder een leuk dagje en nachtje kerstmarkt Antwerpen geboekt, overnachting 7 op 8 december. We reizen met de trein uit de westhoek, eerst de verbinding Poperinge-Kortrijk en daarna Kortrijk-Antwerpen.
Hotel is geboekt en niet-terugbetaalbaar, maar ik lees dat de treinstaking op 8/12 in Brussel, Waals en Vlaams Brabant het treinverkeer in gans het land dreigt plat te leggen.
Wat zijn de kansen dat wij op maandag 8 december vanuit Antwerpen terugraken? Antwerpen-Kortrijk en vervolgens Kortrijk-Poperinge loopt wel niet door Brussel noch Waals of Vlaams Brabant, maar toch schept dit veel onzekerheid. Wat denken jullie?
Lukt van Antwerpen naar westhoek op maandag 8 december?
Re: Lukt van Antwerpen naar westhoek op maandag 8 december?
Mogelijk zal er wat vertraging zijn, maar ik ben redelijk gerust dat je trein zal rijden.
In principe zou het moeten lukken, misschien met vertraging. Het is nog een beetje afwachten wat het effect is bij de provinciale stakingen en hun invloed op de rest van het land. Maar als enkel Brussel, Vlaams- en Waals-Brabant plat liggen zou reizen tussen West-Vlaanderen en Antwerpen wel moeten lukken. Kortrijk-Antwerpen normaal geen probleem want die lijn is niet afhankelijk van de situatie in Brussel (tenzij dan wat problemen met aansluitingen e.d.). Poperinge-Kortrijk zit wel gekoppeld met de trein naar Sint-Niklaas en die passeert Brussel, het kan zijn dat er eens een uur geen materieel is en dat de uurregeling maar zo goed als het kan gevolgd gaat worden.
Bedankt voor de antwoorden. Onderstaand citaat van de website van De Standaard is in ieder geval weinig geruststellend;
"Wanneer in Brussel en Brabant gestaakt wordt, is de kans reëel dat heel het Belgische spoornet lam ligt."
"Wanneer in Brussel en Brabant gestaakt wordt, is de kans reëel dat heel het Belgische spoornet lam ligt."
Dat citaat is terecht, gezien een grote meerderheid van de treinen door Brussel of Brabant passeren. Antwerpen-Kortrijk is één van de weinige belangrijke verbindingen die hierop een uitzondering vormt, en dus hoop biedt op een dienstverlening.