Waarom geen passagierstrein in Raeren?

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
SvMp

Waarom geen passagierstrein in Raeren?

Bericht door SvMp »

Gisteren heb ik tijdens een fietstocht Kerkrade - Vaals - Eupen - Raeren - Aachen - Geilenkirchen - Sittard het station in Raeren bezocht. Wat een geweldige plek is dat!

Al meer dan 50 jaar is er in Raeren geen passagiersverkeer meer. Gezien de huidige situatie verbaast mij dat.

Raeren kan vanuit België bereikt worden via lijn 49: Welkenraedt - Raeren. Dat spoorlijntje is 13,5 kilometer lang. Tussen beide plaatsen ligt station Eupen.

In 1959 stopte het reizigersverkeer op deze lijn. In 1984 gingen er echter weer treinen rijden naar Eupen. Op zich niet vreemd, Eupen is de hoofdstad van de Duitstalige gemeenschap en heeft ca. 19.000 inwoners. Toch is het een vreemd lijntje: De afstand Welkenraedt - Eupen bedraagt net geen 6 kilometer.

Raeren wekte bij mij niet de indruk van een grote plaats. De rust overheerste, maar desondanks heeft de gemeente meer dan 10.000 inwoners. Ik vraag mij dan ook af: Waarom rijdt de trein niet door tot Raeren? Volgens mij wordt dan ook het spoor tussen Welkenraedt - Raeren beter benut.

Vanaf Raeren ligt er nog spoor tot in Duitsland. De lijn splitst in Duitsland naar Aachen en naar Stolberg. Het spoor naar Stolberg ligt er nog. Sterker nog, het is deels nog in gebruik. In Stolberg zijn nieuwe haltes aangelegd en rijdt een trein. Misschien kan de trein vanuit Stolberg op termijn doorrijden naar Raeren. Het stedelijke gebied van Aken komt tot aan de Belgische grens en is dichtbevolkt. Het verbaast mij dan ook dat die spoorlijn niet al eerder is geopend.

Waarom laat NMBS de trein naar Eupen niet doorrijden naar Raeren?
Steve

Re: Waarom geen passagierstrein in Raeren?

Bericht door Steve »

Ik denk dat je het potentieel in Raeren zelf nogal overschat. Die 10.000 inwoners gaan over de hele gemeente en dus niet alleen de plaats Raeren zelf, en je moet weten dat de gemeente toch zo'n 15 op 5 kilometer meet. De inwoners zijn dus verspreid over meerdere dorpjes en kernen in de gemeente. Daar komt nog bij dat het station op enige afstand van het centrum ligt (een tweetal kilometer) en dat er weinig volk in de onmiddellijke nabijheid van het station woont. De stations Eupen en Hergenrath liggen met zo'n 8 km dan niet eens gek veel verder - ik denk dat er veel plaatsen in het land zijn waar men blij zou zijn met "slechts" zo'n kort traject tot een vrij goed bediend station.

De lijn opnieuw in gebruik nemen zou heel wat kosten, veel meer dan wat het aantal potentiële reizigers ooit zou kunnen opbrengen. En als je dan ziet dat er vrij concrete scenario's bestaan waarbij de lijnen 42 (Luik-Gouvy-Luxemburg), 43 (Luik - Marche - Jemelle) en 44 (Pepinster - Spa) misschien zouden sneuvelen bij zware besparingen, dan lijkt een bijna per definitie verlieslatende verlenging van een andere spoorlijn in de streek op dit moment een utopie.

Sterker zelfs: als Eupen geen hoofdstad van de Duitstalige Gemeenschap was (en misschien een paar duizend minder inwoners had), was er daar misschien ook geen trein meer geweest.

Ik zie enkel een kleine kans in een internationale context (met inderdaad iets van/naar de streek rond Aachen), maar je zit natuurlijk al met de bestaande lijnen (klassiek + HSL) via Hergenrath.

Om een voorbeeld uit Nederland te nemen: kijk naar een plaats als Drachten, bijna 50.000 inwoners en ook geen trein te bespeuren, ook al is de afstand tot 2 à 3 bestaande spoorlijnen niet zo groot. Als het daar al niet rendabel blijkt (ondanks meerdere plannen), dan zal het dat voor een plaatsje met 5 à 10 keer minder inwoners in een uithoek van België wellicht ook niet zijn...
groentje

Bericht door groentje »

Niemand heeft wat tegen een heropening naar Raeren, maar zoals Steve al zei, we hebben andere katten te geselen. Er rijdt bovendien elk uur een bus tussen Eupen en Aken die ook het centrum van Raeren aandoet, en het andere halfuur over de steenweg blijft. Hun bediening is eigenlijk exemplarisch, voor ruraal Wallonië. Die bus doet er trouwens minder lang over dan een trein over de herstelde lijn 49 nodig zou hebben, volgens mij.
SvMp

Bericht door SvMp »

@Steve: Ik begrijp de argumenten voor het niet-heropenen van station Raeren voor reizigersverkeer. Maar diezelfde argumenten gelden toch ook voor Eupen? Waarom is die dan ooit heropend in de jaren '80? Omdat Eupen hoofdstad is van de Duitstalige gemeenschap? Ik heb niet de indruk dat het treinstation heel centraal ligt en Welkenraedt is dichtbij. Speciaal voor die heropening is de lijn zelfs geëlektrificeerd.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Dat Eupen de hoofdstad is van de Duitstalige gemeenschap zal inderdaad een rol hebben gespeeld. Bovendien is het typisch Belgische wafelijzerpolitiek: in 1984 werd de lijn Herentals-Turnhout geëlektrificeerd in Vlaanderen; daar moest iets gelijkwaardigs tegenoverstaan in het Waalse gewest.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Steve

Bericht door Steve »

En buiten de status van Eupen (en daarbij horende politieke motieven) is en blijft Eupen natuurlijk een stuk groter dan Raeren. Bijna 20.000 inwoners is nu ook niet niets, en anders dan in Raeren wonen veel van die inwoners wel op redelijke afstand van het station, dat op een goede 500 m van het centrum ligt.
Shrek

Bericht door Shrek »

SvMp schreef:@Steve: Ik begrijp de argumenten voor het niet-heropenen van station Raeren voor reizigersverkeer. Maar diezelfde argumenten gelden toch ook voor Eupen? Waarom is die dan ooit heropend in de jaren '80? Omdat Eupen hoofdstad is van de Duitstalige gemeenschap? Ik heb niet de indruk dat het treinstation heel centraal ligt en Welkenraedt is dichtbij. Speciaal voor die heropening is de lijn zelfs geëlektrificeerd.
Het feit dat het de hoofdstad is van het Duitstalig gebied genereert misschien op zich al extra verkeer.
Maar goed, de vraag van de topic is eigenlijk heel simpel. Waarom geen passagierstreinen in Raeren? Omdat lokale (landelijke) verbindingen helemaal geen prioriteit zijn voor de spoorwegen. Alle investeringen de laatste jaren gingen naar IC-projecten of het GEN. En de komende jaren zullen er waarschijnlijk helemaal geen investeringen meer zijn. Dus Raeren blijft nog voor heel lange tijd een gesloten station.
SvMp

Bericht door SvMp »

Bedankt voor de antwoorden.

Ik schrik van de overweging om de lijn Luik - Gouvy te schrappen, en nog enkele andere lijnen. Het gaat om de mooiere spoorlijnen in België. Ik krijg weinig mee van nieuws uit België, maar dit zou heel ernstig zijn. Er zijn zelfs enkele stations op de lijn Luik - Gouvy recentelijk volledig gemoderniseerd. Ik zou het ronduit barbaars vinden om die lijn te sluiten.
Steve

Bericht door Steve »

SvMp schreef:Bedankt voor de antwoorden.

Ik schrik van de overweging om de lijn Luik - Gouvy te schrappen, en nog enkele andere lijnen. Het gaat om de mooiere spoorlijnen in België. Ik krijg weinig mee van nieuws uit België, maar dit zou heel ernstig zijn. Er zijn zelfs enkele stations op de lijn Luik - Gouvy recentelijk volledig gemoderniseerd. Ik zou het ronduit barbaars vinden om die lijn te sluiten.
Het moet natuurlijk met een zekere korrel zou genomen worden - het is een van de (vele) mogelijkheden voorgesteld door infrastructuurbeheerder Infrabel in het geval zij tot een echt grote besparing zou worden gedwongen, en moet wellicht ook gekaderd worden in het politieke steekspel dat daar steeds bij komt kijken. Anderzijds vrees ik dat een argument als "het is een mooie spoorlijn" weinig indruk zal maken in de zeer economische logica die gehanteerd wordt... :|
SvMp

Bericht door SvMp »

Steve schreef:
SvMp schreef:Bedankt voor de antwoorden.

Het moet natuurlijk met een zekere korrel zou genomen worden - het is een van de (vele) mogelijkheden voorgesteld door infrastructuurbeheerder Infrabel in het geval zij tot een echt grote besparing zou worden gedwongen, en moet wellicht ook gekaderd worden in het politieke steekspel dat daar steeds bij komt kijken. Anderzijds vrees ik dat een argument als "het is een mooie spoorlijn" weinig indruk zal maken in de zeer economische logica die gehanteerd wordt... :|
Die illusie heb ik ook niet. België heeft zo ontzettend veel mooie gesloten spoorlijnen. Het zal nooit lukken om voor mijn pensioen al die RaVeL-paden af te fietsen.
drielandentreinenfan

Bericht door drielandentreinenfan »

hallo,

er zijn plannen van diverse museumspoorlijnen (Eisenbahn-Freunde-Grenzland en Chemin de fer des trois frontieres) om weer als museumvereniging Raeren aan te doen. alleen een probleem momenteel: de Eisenbahnfreunde Grenzland krijgt momenteel geen toegang op Belgisch grondgebied. ze mogen alleen vanuit Aachen-Walheim tot de Duits-Belgische grens rijden.

de Chemin de fer des 3 frontieres wil vanuit Hombourg (B) naar Raeren rijden via Eupen. Waarschijnlijk Materieel: een Belgische diesel met K-rijtuigen.
Ik hoop dat het beide verenigingen lukt, maar als je aan Raeren denkt, denk je helaas aan het failliet gaan van de Vennbahn in 2001.

en trouwens: station Raeren + het Seinhuis + de draaischijf zijn nu onder bescherming als monument door de regering.

alleen museumspoorlijnen hebben denk ik nog een kans, maar een NMBS-trein zien we denk ik daar niet meer.

ik hoop dat jullie nu iets wijzer zijn geworden!

groeten uit de drielanden-regio NL-B-D,

Pierre.
Plaats reactie