ETCS geeft TBL1+
ETCS geeft TBL1+
Uit andere discussiedraadjes krijg ik de indruk dat een lok die ETCS aan boord heeft "automatisch" ook TBL1+ heeft.
Is dat zo of komt dat signaal dan ook via een aangepaste omvormer voor Belgie ( STM of hoe heet zo'n ding ?)
Is dat zo of komt dat signaal dan ook via een aangepaste omvormer voor Belgie ( STM of hoe heet zo'n ding ?)
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS geeft TBL1+
Dat is zeker niet automatisch zo. Bijvoorbeeld de Thalys heeft wel ETCS maar geen TBL1+.dentheo schreef:Uit andere discussiedraadjes krijg ik de indruk dat een lok die ETCS aan boord heeft "automatisch" ook TBL1+ heeft.
Is dat zo of komt dat signaal dan ook via een aangepaste omvormer voor Belgie ( STM of hoe heet zo'n ding ?)
Je moet daarvoor inderdaad de STM installeren. Dat is een optie op je trein die geld kost, dus als je hem niet echt nodig hebt koop je hem ook niet. De treinen van de nmbs met ETCS hebben uiteraard wel allemaal de STM.
Re: ETCS geeft TBL1+
En de andere operatoren moeten die er dit jaar ook bijkopen neem ik aan ?
Ik had vroeger het geluid gehoord dat die bakens compatibel en herbruikbaar waren met ETCS...maar dit zou te mooi zijn..?
Ik had vroeger het geluid gehoord dat die bakens compatibel en herbruikbaar waren met ETCS...maar dit zou te mooi zijn..?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS geeft TBL1+
Neen andere operatoren moeten dit niet. Infrabel gaat enkel op lijnen met ETCS de krokodillen wegnemen, zodat een trein uitgerust met ETCS + kroko nog perfect kan rondrijden.dentheo schreef:En de andere operatoren moeten die er dit jaar ook bijkopen neem ik aan ?
Ik had vroeger het geluid gehoord dat die bakens compatibel en herbruikbaar waren met ETCS...maar dit zou te mooi zijn..?
Het probleem is immers dat kroko onveilig is, niet dat we TBL1+ willen opleggen. Als een operator op ETCS rijdt is dat zelfs nog beter dan wanneer hij op TBL1+ rijdt.
De bakens in de sporen zijn inderdaad compatibel. Ze versturen tegelijk de TBL1+ en de ETCS-boodschappen, de trein interpreteert dan ofwel het TBL1+ ofwel het ETCS-gedeelte.
Re: ETCS geeft TBL1+
Bedankt,
Kan ik het dan zo samenvatten:
1) de loks met ETCS en kroko kunnen overal rijden. (kroko en TBL1+ komen dan binnen via STM of apart kastje)
2) loks met alleen ETCS zullen alleen op ETCS lijnen kunnen rijden, maar dat is voorlopig geen aaneengesloten net (?).
Als de kroko's op voldoende lijnen weg zijn en er zo een ETCS netwerk ontstaat incl. omleidingsmogelijkheden, kunnen de STMs uit de locs gesloopt.
Het laatst bij de operator die persé "overal" wil kunnen rijden.
Klopt dat beeld dan een beetje, of zit ik er weer naast ?
Kan ik het dan zo samenvatten:
1) de loks met ETCS en kroko kunnen overal rijden. (kroko en TBL1+ komen dan binnen via STM of apart kastje)
2) loks met alleen ETCS zullen alleen op ETCS lijnen kunnen rijden, maar dat is voorlopig geen aaneengesloten net (?).
Als de kroko's op voldoende lijnen weg zijn en er zo een ETCS netwerk ontstaat incl. omleidingsmogelijkheden, kunnen de STMs uit de locs gesloopt.
Het laatst bij de operator die persé "overal" wil kunnen rijden.
Klopt dat beeld dan een beetje, of zit ik er weer naast ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS geeft TBL1+
Dat is juist ja. Alleen draai je oorzaak en gevolg een beetje om: het is niet omdat de kroko weggaat dat er opeens ETCS ligt, het is wanneer ETCS in dienst genomen wordt dat de kroko verdwijnt.dentheo schreef:Bedankt,
Kan ik het dan zo samenvatten:
1) de loks met ETCS en kroko kunnen overal rijden. (kroko en TBL1+ komen dan binnen via STM of apart kastje)
2) loks met alleen ETCS zullen alleen op ETCS lijnen kunnen rijden, maar dat is voorlopig geen aaneengesloten net (?).
Als de kroko's op voldoende lijnen weg zijn en er zo een ETCS netwerk ontstaat incl. omleidingsmogelijkheden, kunnen de STMs uit de locs gesloopt.
Het laatst bij de operator die persé "overal" wil kunnen rijden.
Klopt dat beeld dan een beetje, of zit ik er weer naast ?
Er is trouwens al één treindienst die vandaag zonder STM zou kunnen rijden: de Noorderkempenshuttle die uitwijkt in Schijnpoort en op onderhoud gaat in Muizen komt in principe nergens nog iets anders tegen dan ETCS. Dus het aaneengesloten net bestaat al

Re: ETCS geeft TBL1+
Effe ter aanvulling: TBL1+ mag niet opgelegd worden omdat het geïnstalleerd is nadat Europa en zijn lidstaten gekozen hadden voor ETCS.Shrek schreef:Het probleem is immers dat kroko onveilig is, niet dat we TBL1+ willen opleggen.
Ik vrees zelfs dat België door het wegnemen van de krokodillen (en er dus geen treinen zonder TBL1+ of ETCS mogen rijden) door Europa op de vingers gaat getikt worden omdat dit naar concurrentievervalsing ruikt omdat buitenlandse internationale goederenvervoerders zo drastisch beperkt worden.
De meeste spoorwegoperatoren zullen nu wel naar ETCS overgaan omdat het op een bepaald ogenblik verplicht gaat worden, maar ondertussen de spoorwegoperatoren die willen wachten tot dan .... ?
Re: ETCS geeft TBL1+
Wat je hier zegt klopt niet hoor. De buitenlandse operatoren zijn net vragende partij voor ETCS. Concurrentievervalsing heeft hier helemaal niets mee te maken. Ik zou trouwens niet zien wie waardoor benadeeld wordt? De regels zijn voor iedereen dezelfde.Bibke schreef: Ik vrees zelfs dat België door het wegnemen van de krokodillen (en er dus geen treinen zonder TBL1+ of ETCS mogen rijden) door Europa op de vingers gaat getikt worden omdat dit naar concurrentievervalsing ruikt omdat buitenlandse internationale goederenvervoerders zo drastisch beperkt worden.
De meeste spoorwegoperatoren zullen nu wel naar ETCS overgaan omdat het op een bepaald ogenblik verplicht gaat worden, maar ondertussen de spoorwegoperatoren die willen wachten tot dan .... ?
Wat uiteraard wel klopt is dat er kosten zijn voor de operatoren om te investeren in veiligheidssystemen, maar die zijn er voor alle operatoren.
Re: ETCS geeft TBL1+
Het is ook zo dat het beste wat er kan gebeuren, een snelle implementatie van ETCS in gans Europa is.Shrek schreef:Wat je hier zegt klopt niet hoor. De buitenlandse operatoren zijn net vragende partij voor ETCS. Concurrentievervalsing heeft hier helemaal niets mee te maken. Ik zou trouwens niet zien wie waardoor benadeeld wordt? De regels zijn voor iedereen dezelfde.Bibke schreef: Ik vrees zelfs dat België door het wegnemen van de krokodillen (en er dus geen treinen zonder TBL1+ of ETCS mogen rijden) door Europa op de vingers gaat getikt worden omdat dit naar concurrentievervalsing ruikt omdat buitenlandse internationale goederenvervoerders zo drastisch beperkt worden.
De meeste spoorwegoperatoren zullen nu wel naar ETCS overgaan omdat het op een bepaald ogenblik verplicht gaat worden, maar ondertussen de spoorwegoperatoren die willen wachten tot dan .... ?
Wat uiteraard wel klopt is dat er kosten zijn voor de operatoren om te investeren in veiligheidssystemen, maar die zijn er voor alle operatoren.
Re: ETCS geeft TBL1+
Ik denk van niet , volgens mij kun je de Rotterdamse haven al een jaar niet meer in zonder ETCS...Bibke schreef: Ik vrees zelfs dat België door het wegnemen van de krokodillen (en er dus geen treinen zonder TBL1+ of ETCS mogen rijden) door Europa op de vingers gaat getikt worden omdat dit naar concurrentievervalsing ruikt omdat buitenlandse internationale goederenvervoerders zo drastisch beperkt worden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS geeft TBL1+
Klopt, de Nederlandse goederenoperatoren zijn quasi verplicht ETCS te hebben want de belangrijkste goederenlijnen hebben immers geen ATB meer. Zo is de havenlijn uitgerust met Level 1 en de Betuweroute met Level 2.dentheo schreef:Ik denk van niet , volgens mij kun je de Rotterdamse haven al een jaar niet meer in zonder ETCS...Bibke schreef: Ik vrees zelfs dat België door het wegnemen van de krokodillen (en er dus geen treinen zonder TBL1+ of ETCS mogen rijden) door Europa op de vingers gaat getikt worden omdat dit naar concurrentievervalsing ruikt omdat buitenlandse internationale goederenvervoerders zo drastisch beperkt worden.
Re: ETCS geeft TBL1+
En ook de grensovergang bij Zevenaar is inmiddels uitgerust met ETCS.
Een trein die zowel ETCS als TBL1+ heeft zal bij het passeren van een baken dat beide uitzendt automatisch kiezen voor de ETCS-informatie, neem ik aan? Geldt dit altijd, of moet de trein zijn voorzien van encryptiesleutels voor de routes waarover hij rijdt?
Een trein die zowel ETCS als TBL1+ heeft zal bij het passeren van een baken dat beide uitzendt automatisch kiezen voor de ETCS-informatie, neem ik aan? Geldt dit altijd, of moet de trein zijn voorzien van encryptiesleutels voor de routes waarover hij rijdt?
Re: ETCS geeft TBL1+
momenteel zijn het dus vooral onze Desiro's een aantal 18-en en groot deel M6 rijtuigen die al actieve ETCS hebben en daarbij is het inderdaad zo dat ETCS voorrang krijgt op TBL1+
Re: RE: Re: ETCS geeft TBL1+
Dat is niet waar, de keuze hangt af van wat wij juist in de bakens programmeren. Zo ligt er vandaag in Lier ETCS en wordt het toch nog niet gebruikt.Steven schreef:momenteel zijn het dus vooral onze Desiro's een aantal 18-en en groot deel M6 rijtuigen die al actieve ETCS hebben en daarbij is het inderdaad zo dat ETCS voorrang krijgt op TBL1+
Re: ETCS geeft TBL1+
Ik snap niet meteen hoe je ETCS kan hebben in Lier als er in de bakens ingesteld staat dat ze geen ETCS mogen geven?
Bedoel je dat de configuratie qua omgeving en dergelijke opgemaakt is en in de bakens ingesteld werd, maar nog niet uitgezonden wordt naar de treinen?
Bedoel je dat de configuratie qua omgeving en dergelijke opgemaakt is en in de bakens ingesteld werd, maar nog niet uitgezonden wordt naar de treinen?