Afgelopen maandag ben ik onderweg van Amsterdam naar Groningen 3 keer het Koploperstel 4011 tegengekomen, vers van Nedtrain uit Haarlem.
De blauwe stoelen zien er mooi uit zo van buiten, maar volgens zijn bijna alle banken achter elkaar opgesteld. En iets krapper. Weet iemand wanneer hij ook in de normale dienst gaat rijden, er zaten nu nog wat mensen met laptops in gele hesjes op de in plastic verpakte stoelen te werken
MOD steven
Edit: heb foto verwijderd na mail gekregen te hebben dat deze gepikt en bewerkt is van een site, dit om verdere problemen te voorkomen
Wat ik me eigenlijk afvraag, het nummer op die koploper staat er subtiel en klein op... Waarom moet dat in belgië altijd zo groot en opvallend zijn (behalve bij de 41'ers waar het minder opvalt, of het komt door het trillen van de stellen, dat je het niet ziet)... Niet dat ik het zo erg vind, maar het valt me wel op!
SIMPY.be schreef:Wat ik me eigenlijk afvraag, het nummer op die koploper staat er subtiel en klein op... Waarom moet dat in belgië altijd zo groot en opvallend zijn (behalve bij de 41'ers waar het minder opvalt, of het komt door het trillen van de stellen, dat je het niet ziet)... Niet dat ik het zo erg vind, maar het valt me wel op!
vroeger bij de oude nummering was het hier ook zo klein hoor, de grote belettering is gemakkelijk om van op afstand iets te herkennen he, seingevers houden (in eupen toch) ook bij welke loc er met een bepaalde trein is binnegelopen (vermoedelijk omdat het eind en begin station is)
Néééé Toch wéér niet in die oude kleurstelling .. nu komen de gerenoveerde Sprinters en de nog te leveren nieuwe Sprinters in deze liverij , moeten ze de Koploper in de oude doen .. Goed voorbeeld van harmonisatie .. (Alhoewel wij hier wel meer verschillende kleuren hebben rondrijden maar dit valt beter te verklaren ..)
Enne .. je zegt dus de 4011 .. is dat geen ICM0 stel dat al lang uit dienst moest zijn ? Of heeft men ICM3 en ICM4 vernummerd soms ?
@MSTS.be, je ziet het verkeerd Je hebt een sprinter livrei en een IC livrei! Trouwens, de doorloopkop is idd weg, vergelijk de ICMm maar eens met deze: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/ele ... rf2927.jpg
Zo kan je zelf de verschillen achterhalen
msts.be schreef:Néééé Toch wéér niet in die oude kleurstelling .. nu komen de gerenoveerde Sprinters en de nog te leveren nieuwe Sprinters in deze liverij , moeten ze de Koploper in de oude doen .. Goed voorbeeld van harmonisatie .. (Alhoewel wij hier wel meer verschillende kleuren hebben rondrijden maar dit valt beter te verklaren ..)
Enne .. je zegt dus de 4011 .. is dat geen ICM0 stel dat al lang uit dienst moest zijn ? Of heeft men ICM3 en ICM4 vernummerd soms ?
De 4011 was volgens mij al een jaar niet meer in omloop... Maar de 4012 en 4013 ben ik nog wel eens tegengekomen paar weken terug, weet iemand of er nog meer stellen in behandeling zijn nu?
msts.be schreef:Néééé Toch wéér niet in die oude kleurstelling .. nu komen de gerenoveerde Sprinters en de nog te leveren nieuwe Sprinters in deze liverij , moeten ze de Koploper in de oude doen .. Goed voorbeeld van harmonisatie .. (Alhoewel wij hier wel meer verschillende kleuren hebben rondrijden maar dit valt beter te verklaren ..)
4011 is een ICM1
ICM0 waren de stellen 4001 tot en met 4007
stelnummers 4008, 4009, en 4010 zijn nooit gebruikt.
De 4011 was het eerste stel uit de serieproductie.
De 4011 is op dit moment de enigste die ze verbouwd hebben.
de 4012 en de 4013 heb ik allebei deze week nog in rijdende dienst gezien.
4013 heb ik zelfs nog mee gerangeerd.
Dit valt ook te verklaren, misschien nog wel beter: de kleuren van de Foploper, zijn de nieuwe (nouja, 'nieuw'...) InterCity-kleuren, dus speciaal voor de treinstellen die in het IC-concept rijden. De kleuren van de Sprinter zijn die van de Sprinter-formule. Die formule houdt in dat er snellere reistijden gerealiseerd worden, beter comfort en meer zitplaatsen. Heel kort: de treinen die bedoeld zijn voor IC-diensten krijgen de kleurstelling á la 4011, de treinen die de stoppertjes mogen verzekeren krijgen dezelfde kleuren als de Sprinters en de nieuwe Sprinters van Siemens .
Sander schreef:De kleuren van de Sprinter zijn die van de Sprinter-formule. Die formule houdt in dat er snellere reistijden gerealiseerd worden, beter comfort en meer zitplaatsen.
Goh, ik hoor van iedereen: Die dingen zitten van geen kant! Weinig zitplaatsen! "Dames en heren, de sprinter uit de richting van Uitgeest heeft een vertraging van zo'n 15 minuten", dat soort dingen hoor ik héél vaak op Utrecht CS.
Maargoed, dat is wat ik ervan hoor!