De Varkensneuzen en Breaks mogen naar Nederland en dat doen ze ook. De nieuwe zijn kennelijk zodanig veranderd dat zij opnieuw toegelaten moeten worden en dat een A-frontsein nu verplicht is. Van de Desiro is bekend dat deze vanwege de complexe micro-elektronica de 1500 V spanning niet goed slikt, zoals de Varkensneuzen en Breaks dat wel doen.
Dan de M6. Een veelgehoord argument is, is dat deze buiten profiel zou zijn. Van wat ikzelf wel eens heb gehoord zou het viaduct van de snelweg A58 vlakbij Roosendaal het probleem zijn. Nu heb ik eens de hoogtes van het M6 en de Nederlandse VIRM (wat onder datzelfde viaduct doorrijdt richting van/naar Vlissingen) vergeleken.
M6: 4,775 meter hoog; 2,830 meter breed
VIRM: 4,670 meter hoog; 3,020 meter breed
(Bron: Wikipedia)
De breedte zal het in ieder geval niet zijn, een VIRM is 19 centimeter breder dan een M6. Qua hoogte is de M6 wel ietsjes hoger, een verschil van maar liefst 10,5 centimeter. Maakt deze 10,5 cm nu echt het verschil uit dat er wel VIRM kan rijden en geen M6? Valt het dan binnen een risicomarge? Of is de doorrijhoogte van het spoor van/naar België net wat kleiner dan dat van/naar Vlissingen?
Een ander interessant punt vind ik de Duikbrillen. De oude Duikbril is meerdere malen gesignaleerd in Nederland en de nieuwe ook recent. Men zegt dat twee gekoppelde Duikbrillen Nederland niet in mogen vanwege het hoge stroomverbruik. Volgens Wikipedia slurpt een Duikbril 770 kW aan vermogen, een dubbel stel dus 1540 kW. Hoewel dit hoger ligt dan een los stel Varkensneus (1360 kW), is dit getal nog fors lager dan menig Nederlands materieel. Een dubbel stel SGM, het "equivalent" van de Duikbril in Nederland, verbruikt meer dan 2000 kW theoretisch. Nu ben ik geen elektrotechnicus maar vormt het teveel vermogen trekken echt het probleem? Kan er op het baanvak Roosendaal-Essen te weinig vermogen geleverd worden? Hoe zit het dan met de cargo's en de TRAXX'en van de Benelux?
Ik hoop dat er iemand hier goed duidelijkheid in kan geven