Treinbrand door kortsluiting

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
SExyBAck

Treinbrand door kortsluiting

Bericht door SExyBAck »

Toen ik gisteren terug kwam van Brussel waar ik mijn eerste test heb gedaan voor tbs deze trein gepasseerd.

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml#
Patrick

Bericht door Patrick »

Trein vat vuur
Kortsluiting in de dakleidingen oorzaak van brand

Oordegem/ Westrem - De directe namiddagtrein Brussel-Knokke-Blankenberge vatte gisteren vuur ter hoogte van Oordegem op de lijn 50a. Hij kwam tot stilstand op de grens van Oordegem met Westrem. De dakbrand was snel geblust en er vielen geen gewonden.

Een kortsluiting in de dakleidingen was de oorzaak van een kleine uitslaande brand op het tweede motorstel. Even na drie uur in de namiddag merkten treinreizigers rook en vuur op in hun dakcompartiment en even later stond de trein stil.

,,Bij een kortsluiting of een defect in de elektriciteit- of elektronische leidingen valt een trein uit veiligheid automatisch stil'', legt NMBS-woordvoerder Geert Dierckx uit. ,,Dat gebeurde op de grens van de Leedse deelgemeente Oordegem met de Wetterse deelgemeente Westrem. Er drong wat rook in een compartiment waar reizigers zaten en die werden geëvacueerd naar een volgend treinstel. Niemand raakte echt door die rook bevangen.''

De brandweerkorpsen van Wetteren en Lede kwamen ter plaatse en konden de brand snel blussen. De ruim 150 reizigers konden via een loopbrug overstappen op een dieseltreintje dat werd ingezet op het tweede spoor. Om 16.30 uur konden zij hun reis verder zetten. Rond 17 uur werd het defecte treinstel weggetakeld. Een werktrein, voor de inspectie en herstelling van de beschadigde bovenleidingen, kwam ter plaatse.

Het treinverkeer op de lijn Brussel-Gent verliep de rest van de dag moeilijk omdat slechts één spoor bruikbaar bleef.

,,Het verkeer in de richting van Gent kreeg voorrang en voor de meeste reizigers bleven de vertragingen beperkt tot een twintigtal minuten'', zegt woordvoerder Dierckx.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =GCJ13NE99
,,Eerst kwam een groene vlam, dan een rode''
Oscar De Wilde

Oscar De Wilde (59) uit het Hoeksken in Westrem was gisternamiddag in zijn tuin aan het werken toen hij in de verte een trein zag afkomen waaruit een felgroene vlam opsteeg. ,,Ze leek te knetteren als een bliksemschicht'', zegt de getuige die snel zijn digitale camera ging halen en het hele gebeuren filmde. ,,De trein kwam tot stilstand op zo'n tweehonderd meter van onze straat'', vertelt de heer De Wilde.

,,Toen hij stilstond, veranderde de vlam van kleur: van groen naar rood. Spoorwegarbeiders die in de buurt aan het werken waren, snelden ter hulp en hielpen samen met het treinpersoneel de brand blussen. Even later kwamen brandweerwagens en reddingswagens aan. Een paar van hen hielp ik nog op weg want de plek waar de trein stilstond is moeilijk bereikbaar. Je kon er enkel via een smalle aardeweg naartoe. Toen de brandweer begon te blussen, waren er buiten op het dak geen zichtbare vlammen meer.''

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =GCJ13NE95
Wover

Bericht door Wover »

Zo'n "groene" vlam zie je toch heel vaak, vooral bij de eerste wintervorst. Op die dag zijn er klassiek dan ook enkele bovenleidingsbreuken (vorig jaar in Antwerpen Centraal geloof ik). Of als het gesneeuwd heeft is het ook altijd heel leuk om te zien.

Zo zat ik eens in een break en als ik naar buiten keek zag ik om de paar seconden en grote "bliksem" flits die de omgeving oplichtte (was al donker).

Ik vind het wel "cool" om zien, maar gezond is het volgens mij toch niet.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Stel dat dit zou gebeuren tussen de velden waar er geen arbeiders en mensen staan te kijken... De gevolgen konden groter geweest zijn. Uiteindelijk zou de TB geen tractie meer kunnen geven natuurlijk.
OO-MSS

Bericht door OO-MSS »

Over welke trein hebben we het? 1536 was op mijn geweten op tijd in Brugge vannamidag
Jonathan

Bericht door Jonathan »

OO-MSS schreef:Over welke trein hebben we het? 1536 was op mijn geweten op tijd in Brugge vannamidag
Twee minuten te vroeg zelfs!
Bert

Bericht door Bert »

Trein IC 1535 :wink:
SExyBAck

Bericht door SExyBAck »

Het was de 1535, rijtuig nr568
Steven

Bericht door Steven »

OO-MSS schreef:Over welke trein hebben we het? 1536 was op mijn geweten op tijd in Brugge vannamidag

deze kan niet op tijd geweest zijn aangezien ettelijke tijd de beide sporen versperd waren en gedurende meer als een uur alle verkeer via aalst werd versast om naar gent en verder naar brugge te rijden
OO-MSS

Bericht door OO-MSS »

Steven schreef:

deze kan niet op tijd geweest zijn aangezien ettelijke tijd de beide sporen versperd waren en gedurende meer als een uur alle verkeer via aalst werd versast om naar gent en verder naar brugge te rijden

toch wel.... 1536 was op tijd (en bevestigd door Jonathan dat ie zelfs 2 minuten te vroeg was)
Steven

Bericht door Steven »

niet volgens onze pc, want daarin hebben alle treinen die er op volgen van 20 tot meer als 40 minuten vertraging, goed lezen over welke dag het gaat het, ene dag verschil en logisch dat hij dan op tijd was, of het moet zijn dat jullie die van het uur er voor gezien hebben met uur vertraging :-)
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Steven schreef:niet volgens onze pc, want daarin hebben alle treinen die er op volgen van 20 tot meer als 40 minuten vertraging, goed lezen over welke dag het gaat het, ene dag verschil en logisch dat hij dan op tijd was, of het moet zijn dat jullie die van het uur er voor gezien hebben met uur vertraging :-)
Misschien een trein uit Gent of zo dat ze rap hebben ingezet ter vervanging van de 1536.
Jochen

Bericht door Jochen »

Nog niemand die foto's opgevangen heeft van dit voorvalleke?
OO-MSS

Bericht door OO-MSS »

Jonathan schreef:
Steven schreef:niet volgens onze pc, want daarin hebben alle treinen die er op volgen van 20 tot meer als 40 minuten vertraging, goed lezen over welke dag het gaat het, ene dag verschil en logisch dat hij dan op tijd was, of het moet zijn dat jullie die van het uur er voor gezien hebben met uur vertraging :-)
Misschien een trein uit Gent of zo dat ze rap hebben ingezet ter vervanging van de 1536.
die van een uur eerder was die die het ongeval voorhad. de trein (1536) of die op het uur van die aankomst in Brugge moest zijn was er om 16h27. Ook het terugkered materieel (1516) naar Tongeren was ook in de normale samenstelling.

Bron: Mijn eigen ogen
Steven

Bericht door Steven »

OO-MSS schreef:
Jonathan schreef:
die van een uur eerder was die die het ongeval voorhad. de trein (1536) of die op het uur van die aankomst in Brugge moest zijn was er om 16h27. Ook het terugkered materieel (1516) naar Tongeren was ook in de normale samenstelling.

Bron: Mijn eigen ogen
tja maar u ogen weten ni altijd wat ze zien he :-) als de pc (informatica) zegt dat ALLE treinen last hebben door dat incident (sluiten van 50A) is het ni logisch dat er ineens een zeldzame wel op tijd zou zijn zonder da de seinen hier van iets weten :-)
Plaats reactie