Vanochtend tot ca. 15:00 reden bussen in plaats van treinen tussen Liège en Maastricht. Bij NMBS stond dit netjes en duidelijk aangegeven, maar bij NS ontbrak ieder bericht. De treinen waren simpelweg uit de reisplanner gehaald, maar de tijden van de vervangbussen stonden er niet in, noch was er een storingsmelding aangemaakt. En dat is bepaald niet voor het eerst. Niet alleen dit soort kleine werkzaamheden worden niet vermeld, maar ook de werken in de tunnels in Luik gedurende twee maanden in de zomer bijvoorbeeld ontbraken in eerste instantie in de Nederlandse reisinformatie en in Nederland heeft nog meer dan een jaar na de hernoeming Liège-Jonfosse en Liège-Palais op de borden en in alle reisinformatie gestaan.
Zodra ik dit soort dingen zie, laat ik ze altijd via een conducteur intern bij NS doorgeven. Meestal wordt de informatie dan binnen een paar dagen ook bij NS getoond. (Behalve de stationsnamen, die konden zogenaamd maar 1x in het jaar aangepast worden in het achterliggende systeem.

) Het probleem, zo krijg ik teruggekoppeld, ligt aan Belgische zijde. NMBS (of Infrabel?) communiceert blijkbaar niet tot nauwelijks over werkzaamheden op het traject naar Maastricht, waardoor men er bij NS simpelweg niet van op de hoogte is (of althans, niet bij de juiste afdeling). Bij NS is anderzijds weer nul proactiviteit te bespeuren om dit traject een beetje in de gaten te houden.
Als simpele reiziger krijg ik dit probleem natuurlijk niet opgelost, want ik moet dan NS en NMBS vertellen hoe ze hun werk moeten doen en die doen het vervolgens alsnog niet, of half. Wat jullie als forumleden in België kunnen weet ik ook niet, maar ik dacht, laat ik het hier ook even melden zodat jullie in ieder geval op de hoogte zijn.

Oh, en wil je ooit naar Maastricht, plan je reis bij de NMBS.