Heenreis:
Sint-Niklaas - Antw.Berchem IC729 09:00 09:16 (stipt) MS96 441
Antw.Berchem - Charleroi-Sud IC4530 08:59 (+22) 10:39 (+28) gemoderniseerd viertje 829
Charleroi-Sud - Namur IC3810 11:19 (stipt) 11:49 (+4) MS96 544
Namur - Ciney L5762 12:24 12:54 (stipt) desiro 08567
Ciney (Gare) - Chevetogne (Chapelle) TEC 43/2 13:17 (stipt) 13:37 (+3)
Lijn 161 is tussen Ottignies en Gembloux onderbroken als gevolg van de watersnood van 15 juli en dus moet er omgereden worden. Gelukkig had de IC van 08:59 zoveel vertraging zodat ik die kon nemen in Berchem, want de geplande IC van 09:30 liep tussen Mechelen en Brussel bijna een halfuur vertraging op, zodat ik de aansluiting in Charleroi niet gehaald zou hebben. In Ciney zijn grote werken aan de gang: sporen en perrons worden vernieuwd, er is een nieuwe onderdoorgang die voorlopig enkel uitkomt aan de achterzijde van het station en dan moet je maar je plan trekken om aan de bushalte aan de voorzijde geraken, want bewegwijzering is niet aangebracht. Gelukkig had ik genoeg overstaptijd om uit te zoeken dat de oude onderdoorgang, die buiten de nieuwe perrons ligt, ook nog bestaat en dat je zo onder de sporen door op het stationsplein kunt komen...
Terug:
Achène (Route de Celles) - Ciney (Gare) TEC 43/1 17:26 17:34 (stipt)
Ciney - Namur IC2139 17:55 (+10) 18:13 (+7) desiro 08537
Namur - Brussel-Noord IC2439 18:46 (stipt) 20:16 (-1) AM96 505
Brussel-Noord - Sint-Niklaas IC2318 20:29 (+1) 21:36 (+4) HLE1834 + M6
De rit Namur - Brussel verliep via de lijnen 130, 140 en 161. Een uur non-stop om van Namur naar Ottignies te rijden, dat is speciaal. En twee keer bijna vijf uur met OV onderweg zijn om een kleine vier uur te wandelen in de Condroz, dat is ook speciaal. Daar moet je toch een beetje (trein)gek voor zijn

Hieronder twee foto's van de werken in Ciney: de eerste in de richting van Namen, de tweede in de richting van Libramont (met daarop links het stationsgebouw). Perronsporen 3, 4 en 5 zijn in gebruik; de sporen 1 en 2 moeten nog heraangelegd worden. Enkel het perron tussen de sporen 4 en 5 is bereikbaar via de nieuwe tunnel, maar die is enkel toegankelijk vanaf de achterzijde van het station; eerst moet je via de oude tunnel van de voor- naar de achterzijde. De route is niet bewegwijzerd, de reiziger moet het zelf maar uitzoeken. Om op het perron van spoor 3 te komen moet je dan nog via een hoge, metalen voetbrug. Weinig klantvriendelijk allemaal... De foto's zijn vanaf die voetbrug gemaakt.
Paul