Arriva Nederland besteld zeven elektrische GTW's
Arriva Nederland besteld zeven elektrische GTW's
Rood of groen op spoorlijn
SLIEDRECHT - Vervoerder Arriva heeft zeven treinen besteld bij de Zwitserse fabrikant Stadler.
Ze worden vanaf eind 2008 ingezet op de Merwede-Lingelijn. Arriva exploiteert vanaf 10 december deze spoorlijn tussen Dordrecht en Geldermalsen.
Tot de invoering van deze moderne lichtgewicht treinen, maakt Arriva gebruik van de vertrouwde gele NS-treinen. De nieuwe treinen rijden al in Groningen en Friesland, waar Arriva ook spoorlijnen exploiteert.
Met de order is een bedrag gemoeid van dertig miljoen euro.
Inwoners van de regio’s Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden, het vervoersgebied van de Friese vervoerder, kunnen mede de kleur bepalen: rood of groen. Dat gebeurt aan de hand van een enquête. Daarin kunnen reizigers ook hun mening geven over bijvoorbeeld zitcomfort en verliching. In een prijsvraag worden ze bovendien uitgedaagd namen te verzinnen voor de zeven treinstellen.
De treinen kunnen maximaal 178 passagiers vervoeren. De buitenkant is van aluminium. Het interieur is transparant, dat wil zeggen dat er geen gesloten wanden zijn. De deur naar de bestuurderscabine is van glas.
De vloerhoogte van de treinen is gelijk aan de hoogte van de perrons. Rolstoelgebruikers kunnen probleemloos instappen. Prorail zal nog wel aanpassingen moeten verrichten aan de perrons. ,,Prorail zal een belofte gestand moeten doen,’’ zegt directeur A. Hettinga van Arriva. De treinen zijn erg stil, weet de directeur. ,,Ze produceren het minste geluid van alle treinen in Nederland.’’
Ook de veiligheid in de trein krijgt veel aandacht. In elk compartiment hangen vier camera’s en er reizen stewards mee. De passagier wordt geïnformeerd via een lichtkrant in de trein. Dankzij een gps-satellietcoördinatie zijn de aansluitingen voor aansluitend vervoer optimaal, garandeert Arriva.
De vervoerder wilde eigenlijk tien treinen bestellen, maar zag daar voorlopig vanaf. Er is nog geen uitsluitsel of de geplande spoorverdubbeling bij de stations Stadspolders en Boven-Harinxveld doorgaat. In dat geval kunnnen er meer treinen rijden.
Vanaf 10 december, de datum dat de nieuwe dienstregeling ingaat, schenkt Arriva op proef koffie in de trein.
Bron: http://www.ad.nl
SLIEDRECHT - Vervoerder Arriva heeft zeven treinen besteld bij de Zwitserse fabrikant Stadler.
Ze worden vanaf eind 2008 ingezet op de Merwede-Lingelijn. Arriva exploiteert vanaf 10 december deze spoorlijn tussen Dordrecht en Geldermalsen.
Tot de invoering van deze moderne lichtgewicht treinen, maakt Arriva gebruik van de vertrouwde gele NS-treinen. De nieuwe treinen rijden al in Groningen en Friesland, waar Arriva ook spoorlijnen exploiteert.
Met de order is een bedrag gemoeid van dertig miljoen euro.
Inwoners van de regio’s Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden, het vervoersgebied van de Friese vervoerder, kunnen mede de kleur bepalen: rood of groen. Dat gebeurt aan de hand van een enquête. Daarin kunnen reizigers ook hun mening geven over bijvoorbeeld zitcomfort en verliching. In een prijsvraag worden ze bovendien uitgedaagd namen te verzinnen voor de zeven treinstellen.
De treinen kunnen maximaal 178 passagiers vervoeren. De buitenkant is van aluminium. Het interieur is transparant, dat wil zeggen dat er geen gesloten wanden zijn. De deur naar de bestuurderscabine is van glas.
De vloerhoogte van de treinen is gelijk aan de hoogte van de perrons. Rolstoelgebruikers kunnen probleemloos instappen. Prorail zal nog wel aanpassingen moeten verrichten aan de perrons. ,,Prorail zal een belofte gestand moeten doen,’’ zegt directeur A. Hettinga van Arriva. De treinen zijn erg stil, weet de directeur. ,,Ze produceren het minste geluid van alle treinen in Nederland.’’
Ook de veiligheid in de trein krijgt veel aandacht. In elk compartiment hangen vier camera’s en er reizen stewards mee. De passagier wordt geïnformeerd via een lichtkrant in de trein. Dankzij een gps-satellietcoördinatie zijn de aansluitingen voor aansluitend vervoer optimaal, garandeert Arriva.
De vervoerder wilde eigenlijk tien treinen bestellen, maar zag daar voorlopig vanaf. Er is nog geen uitsluitsel of de geplande spoorverdubbeling bij de stations Stadspolders en Boven-Harinxveld doorgaat. In dat geval kunnnen er meer treinen rijden.
Vanaf 10 december, de datum dat de nieuwe dienstregeling ingaat, schenkt Arriva op proef koffie in de trein.
Bron: http://www.ad.nl
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
In België weten ze wat "treinbehoud" betekend, dan gaan bij ons die mat 64'ers eruit en komen er van die vreselijke IRM'en, neen, doe mij maar lang behouden en dan nieuwe normale, comfortabele (getrokken) treinen aanschaffen en dan zo dat niet overal het zelfde rond rijd!Bastiaan schreef:In België proberen ze keer op keer dat klassieke materieel rijdend te houden. Modern materieel is natuurlijk veel te goed voor ze
Tuurlijk laten we materieel dat al afgeschreven is gewoon langer inzetten
Mat64 is duur in onderhoud, en slurpt energie.
En getrokken mat in zetten in NL
Waarom zou je dat doen.
Je hebt hier in NL korte afstanden, geen zware hellingen, en een druk bereden spoorwegnet, dan ga je toch niet moeilijk zitten te doen met omrangeren op eindstations en dergelijk.
Voordeel van een treinstel is ook dat je in een trein rustig uitval van een tractiegroep kunt hebben.
voorbeeld
12 bakken ICM, (4x ICM3) bij het middelste stel valt de hoogspanning van weg door een oorzaak.
Dan kun je altijd nog op het eindstation komen.
Heb je bij een getrokken trein problemen met de hoogspanning, van je loc, dan sta je mooi voor L*L op de vrije baan midden op veluwe.
Maar goed blijf jij maar lekker bij je fantasieen over oud getrokken materieel.
De rest van de wereld gaat wel met de vooruitgang mee.
Mat64 is duur in onderhoud, en slurpt energie.
En getrokken mat in zetten in NL
Waarom zou je dat doen.
Je hebt hier in NL korte afstanden, geen zware hellingen, en een druk bereden spoorwegnet, dan ga je toch niet moeilijk zitten te doen met omrangeren op eindstations en dergelijk.
Voordeel van een treinstel is ook dat je in een trein rustig uitval van een tractiegroep kunt hebben.
voorbeeld
12 bakken ICM, (4x ICM3) bij het middelste stel valt de hoogspanning van weg door een oorzaak.
Dan kun je altijd nog op het eindstation komen.
Heb je bij een getrokken trein problemen met de hoogspanning, van je loc, dan sta je mooi voor L*L op de vrije baan midden op veluwe.
Maar goed blijf jij maar lekker bij je fantasieen over oud getrokken materieel.
De rest van de wereld gaat wel met de vooruitgang mee.
Jij hem toch ook nietsncf-sncb schreef:Daar zal ik ook met plezier gebruik van maken, edje.edje schreef:Maar goed blijf jij maar lekker bij je fantasieen over oud getrokken materieel.
EDIT: edje het hoeft geen machtsstrijd te worden hoor, iedereen mag best weten dat jij mij niet kunt uitstaan

ach, laten wij als Hollanders nu niet de sweer verpesten hier

Is dat zo mag ik jou niet?sncf-sncb schreef:Daar zal ik ook met plezier gebruik van maken, edje.edje schreef:Maar goed blijf jij maar lekker bij je fantasieen over oud getrokken materieel.
EDIT: edje het hoeft geen machtsstrijd te worden hoor, iedereen mag best weten dat jij mij niet kunt uitstaan
Nooit geweten, bedankt dat je het zegt, maar bij mij werkt het zo dat als ik iemand niet mag het ook tegen die persoon zegt.
Ik zit hier omdat ik een spoorweghobbyst ben, en niet omdat ik mensen dwars wil zitten.