agressie / onvindbare treinbegeleiders
agressie / onvindbare treinbegeleiders
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/06 ... e-laatste/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2023/ ... -58195702/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2023/ ... -58195702/
Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders
In ieder geval : ik heb alle begrip voor treinbegeleiders die zich conflict-vermijdend willen opstellen en daardoor met name 's avonds niet te veel meer rondlopen. Ze staan er immers helemaal alleen voor en er zijn steeds meer onredelijke mensen onderweg.
Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders
Lol, we zijn aan het aanwerven.
Jezus, gasten, zorg er in de eerste plaats voor dat het huidige personeel wil blijven...
Dan hoef je niet onnodig aan te werven...
Je zou er de krul van krijgen.
Jezus, gasten, zorg er in de eerste plaats voor dat het huidige personeel wil blijven...
Dan hoef je niet onnodig aan te werven...
Je zou er de krul van krijgen.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44
Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders
Zelf heb ik recent de problematiek van agressie tegen treinbegeleiders mogen meemaken en ik kan vertellen dat wat in de pers vertelt wordt echt maar een topje van de ijsberg is. Het wordt als politiek incorrect verweten, maar in België zijn er ondertussen echt wel no-go-zones, waar je bijvoorbeeld 's nachts geen hulp meer dient te verwachten. Dat is trouwens niet van kwade wil, net zoals op vele domeinen hebben ook hulpdiensten als Securail te maken met een groot personeelstekort. Daarnaast kan vanuit de reportage niet altijd uitgemaakt worden waarom de treinbegeleider minder actief zichtbaar was. Er zijn wel degelijk andere taken die de persoon in kwestie ook uit te voeren heeft, het kan zijn dat de persoon in kwestie misschien al een hele zware dag achter de rug had, even een lunchpauze wil nemen of zich daadwerkelijk bang voelt. Er zijn zoveel redenen en daarover weet je vanuit de reportage niets. Ik kan alleen maar zeggen: dikke pluim voor de meeste TBG-ers (er zal altijd wel die ene zijn) die wel degelijk hun job ernstig nemen en er toch maar voor zorgen, samen met alle andere personeelsleden, dat onze treinen rijden!
Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders
Dat van “het blijven van personee”l heeft meerdere redenen hoor. Er is ook nog de reden dat niet iedereen nog wil hetzelfde werk doen voor heel zijn loopbaan. “Ik wil nog eens iets anders doen” is dan de gedachte. Ook bij de NMBS en net zo goed bij vele andere bedrijven heb je dus tegenwoordig ook een uitstroom van mensen omdat ze een gevarieerde loopbaan willen, een beetje van dit en dat doen. In Nederland heb je dat fenomeen ook maar dan nog een slag groter. Er zijn dus minder mensen die zich voor een hele loopbaan willen koppelen aan 1 bedrijf. Een heel lastige tendens voor bedrijven om mensen aan zich te koppelen. Zeker als het over bepaalde vacatures gaat zoals rijdend personeel waar toch heel wat kosten aan gekoppeld zijn.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders
Dat fenomeen van job-hopping is er wel, ja. Maar als de job voor de gemiddelde werknemer/ster even aantrekkelijk was als andere, dan zou er evenveel instroom van komen als uitstroom.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders
De instroom is traag, deels toe te schrijven aan de lengte van de opleiding. Deels doordat de job aan aantrekkingskracht verliest. Dat op zich is te danken aan de uurroosters, de hierboven vermelde agressie. Er spelen hoe dan ook meerdere factoren. Een stabiel inkomen, jobzekerheid, een degelijk pensioen zijn blijkbaar niet meer zo aantrekkelijk als dat het ooit was.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders
Jawel, daarmee stem ik graag en volmondig in. De arbeidsmarkt verschuift volop, en het jobaanbod vanuit het spoorbedrijf volgt dat maar met moeite, en niet met groot entoesiasme. En de pensioenen worden nu gelijkgetrokken voor ieder en voor allen, en dat vind ik maar terecht ook. De tijd is voorbij dat men een mager loon kon compenseren door een vet pensioen - dat kwam eigenlijk ook maar neer op het doorschuiven van de rekening naar de volgende generaties.
Maar het dient gezegd: spoorjobs vereisen nu eenmaal een flinke opleiding, dat is een investering vanwege de werkgever, en het is maar normaal dat die een minimale opbrengst wil zien van die investering. Om mee te gaan met de tijd zou men wel eens de opleidingseisen minder strikt kunnen maken, de vele procedures vereenvoudigen, kortom de job een beetje "gewoner" maken.
Was er niet een min of meer vergelijkbaar verhaal met lieden die bij het leger gingen om opgeleid te worden als medica/medicus, om na voltooide opleiding sito presto op de gaten te springen in de niet-militaire arbeidsmarkt, waar de tekorten groot waren? Die kregen toen toch ook maar een contract voor minimum zoveel jaar?
Maar het dient gezegd: spoorjobs vereisen nu eenmaal een flinke opleiding, dat is een investering vanwege de werkgever, en het is maar normaal dat die een minimale opbrengst wil zien van die investering. Om mee te gaan met de tijd zou men wel eens de opleidingseisen minder strikt kunnen maken, de vele procedures vereenvoudigen, kortom de job een beetje "gewoner" maken.
Was er niet een min of meer vergelijkbaar verhaal met lieden die bij het leger gingen om opgeleid te worden als medica/medicus, om na voltooide opleiding sito presto op de gaten te springen in de niet-militaire arbeidsmarkt, waar de tekorten groot waren? Die kregen toen toch ook maar een contract voor minimum zoveel jaar?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders
Laten we eerlijk blijven,de vakbonden hebben een verpleterende verantwoordelijkheid in de huidige situatie,die elke "modernisering blokkeren om hun eigen voordelen te behouden.Steven schreef: ↑17 jun 2023, 16:17 De instroom is traag, deels toe te schrijven aan de lengte van de opleiding. Deels doordat de job aan aantrekkingskracht verliest. Dat op zich is te danken aan de uurroosters, de hierboven vermelde agressie. Er spelen hoe dan ook meerdere factoren. Een stabiel inkomen, jobzekerheid, een degelijk pensioen zijn blijkbaar niet meer zo aantrekkelijk als dat het ooit was.
Wanneer stapt de maatschapij af van de berekeningen anno 1945 om de lonen,vergoedingen,pensioenen op een bepaalde ouderwetse manier te berekeken. Deze was vroeger (anno 1945) gestoeld op die tijdsgeest nl niet veel geld voor lonen van zeer veel werknemers,dus gaan we die kost vooruit schuiven met een goed pensioen te beloven en uit te betalen. Dus nu moeten ze normaal lonen betalen volgens de marktwaarde en realistische vergoedingen voor nacht/weekend werk. En een pensioen berekend zoals een gewone werknemer.
Daarnaast is de huidige situatie ook veranderd,en inderdaad de meeste mensen werken niet meer graag op onregelmatige uren. Dus deze beroepsgroepgroep zal overgenomen worden door gastarbeiders zzoals het zich geevolueerd heeft bij de Brusselse vervoermaatschappij in de jaren 70 tot nu..... Die situatie doet zich ook voor bij andere beroepen in de economie tot de sociale bubbel gaat ontploffen en er geen geld meer is voor riante sociale uitkeringen. ga eens op hotel....vroeger waren het Turkse dames,vervolgens dames uit Afrika,nu dames uit het midden oosten of slavische landen. En de chefs(onderaanemeingen) van die mensen waren de eerste golf van gastarbeiders......De Belgen komen er niet meer te pas....
Voor de ouderen onder ons..wie sprongen op de treinen in de jaren 70/80/90 om de treinen te kuisen in de uitwijkbundels???
Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders
Akkoord.nighttrain schreef: ↑17 jun 2023, 16:48 Laten we eerlijk blijven,de vakbonden hebben een verpleterende verantwoordelijkheid in de huidige situatie,die elke "modernisering blokkeren om hun eigen voordelen te behouden.
Zijn het trouwens ook niet de vakbonden die vasthouden aan het principe dat er op iedere trein een treinbegeleider moet zitten ?
-
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders
Dat en het principe dat treinbegeleiders geen (onbetaalde) pauze hebben.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders
De vakbonden zullen zich altijd en overal verzetten tegen iedere maatregel die de nood aan personeel verkleint. Immers bij het personeel zit hun machtsbasis, hoe meer personeel er is zoveel te meer macht hebben ze, en daar is het maar om te doen.
Dat gezegd zijnde reis ik veel liever met een trein zonder bestuurder (v/m/x/?) dan met een trein zonder begeleidster (m/v/?/x), althans als die TBG dan de mogelijkheden en de wil heeft om effectief voor een rustige comfortabele reis te zorgen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders
Er hoeven wat mij betreft niet minder mensen tewerkgesteld te worden. Ik zou de treinbegeleiders groeperen per 4 en inzetten als mobiele controleurs die van trein naar trein gaan.jan_olieslagers schreef: ↑17 jun 2023, 17:35De vakbonden zullen zich altijd en overal verzetten tegen iedere maatregel die de nood aan personeel verkleint.
Die mogelijkheden heeft een team van 4 veel meer dan een TBG alleen.jan_olieslagers schreef: ↑17 jun 2023, 17:35 althans als die TBG dan de mogelijkheden en de wil heeft om effectief voor een rustige comfortabele reis te zorgen.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: agressie / onvindbare treinbegeleiders
Ik ga niet beweren dat dit de totale oplossing Is,maar in Frankrijk gebruiken de veiligheidsdiensten (politie/gendarmes/douanes enz) vrij het openbaar vervoer (trein,metro ) indien ze met hun dienstwapen reizen (Bv woon-werk verkeer enz). Niet verplicht. Na uitwisseling van bepaalde codes met personneel.
Is veel in gebruik hier...Bv dame in de problemen zegt ze 19 aan iemand in haar nabijheid en of een teken met vingers achter haar rug....
https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Signal_ ... le%20pouce. Bv gericht naar cctv caméras.
Is veel in gebruik hier...Bv dame in de problemen zegt ze 19 aan iemand in haar nabijheid en of een teken met vingers achter haar rug....
https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Signal_ ... le%20pouce. Bv gericht naar cctv caméras.