TGV Brussel: omloop materieel

Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 321
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

TGV Brussel: omloop materieel

Bericht door DDietzen »

Hoeveel TGV-stellen rijden er normaal gepland per werkdag van en naar Brussel?

Ik wilde dit opzoeken op Beluxtrains (filter op SNCF-treinen in Brussel-Zuid), maar daar bemerkte ik iets vreemds. Elke werkdag zouden er 10 stellen/ritten (elk stel heeft een eigen ritnummer) vertrekken vanuit Brussel, maar 12 stellen/ritten aankomen :o Alle ritten staan genoteerd van maandag t/m vrijdag, en van beperkte verkeersperiodes is ook geen sprake.

Bij NMBS Internationaal zijn de pdf-dienstregelingen helaas verdwenen. In hun reisplanner vind ik op 21, 27 en 28 juni (steekproef) ook telkens 10 treinen vanuit Brussel en 12 terug naar Brussel, waarbij twee gekoppelde stellen als twee aparte opties worden weergegeven (want twee treinnummers). Het lijkt dan ook geen foutje aan de zijde van Beluxtrains.

Dus is de grote vraag: waarheen verdwijnen elke dag die twee extra stellen die in Brussel eindigen?
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 454
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: TGV Brussel: omloop materieel

Bericht door TKR »

Heeft elk stel altijd een eigen ritnummer, of enkel als deze gesplitst worden in Brussel?
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 321
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: TGV Brussel: omloop materieel

Bericht door DDietzen »

Elk stel heeft altijd een eigen ritnummer. Dit is te zien bij Beluxtrains op de ritpagina's: iedere trein die gekoppeld in Brussel aankomt/vertrekt, staat er twee keer in onder twee ritnummers, en bij elke rit staat het 'andere' treinstel met een verwijzing naar het 'andere' ritnummer erbij. Onafhankelijk van waar deze gesplitst/gecombineerd wordt: in Le Mans, in Marne-la-Vallée, in CDG of in Lyon.

Er zijn (volgens Beluxtrains) geen treinen die over hun hele reisweg gekoppeld rijden: iedere trein die gekoppeld in Brussel verschijnt heeft twee verschillende herkomsten/bestemmingen.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: TGV Brussel: omloop materieel

Bericht door trainlovertje »

In 2016 heb ik gewerkt in de HST-werkplaats van Vorst als jobstudent en toen heeft men mij verteld dat de Fransen dusdanig tevreden waren over het onderhoud aan de treinen hier in België (minder uitval/defecten dan de treinen die in Franse werkplaatsen onderhouden worden) en dat de SNCF daarom 'zoveel mogelijk' tricourante stellen in Vorst wou laten onderhouden. Het zou me hierdoor niet verbazen dat er ledige ritten zijn vanuit Vorst richting Frankrijk.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: TGV Brussel: omloop materieel

Bericht door ovspotter_be »

9810 rijdt met 2 stellen zonder apart treinnummer voor het 2e stel.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: TGV Brussel: omloop materieel

Bericht door ovspotter_be »

En dat 2e stel gaat inderdaad met een ledige rit: E19008 van Brussel-Zuid (05:43) naar Lille-Europe (06:28).
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 321
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: TGV Brussel: omloop materieel

Bericht door DDietzen »

ovspotter_be schreef: 14 jun 2024, 15:39 9810 rijdt met 2 stellen zonder apart treinnummer voor het 2e stel.
Interessant, dat tweede stel ontbreekt in de treinsamenstelling bij Beluxtrains. Maar dat verklaart het geheel wel, dank :)
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: TGV Brussel: omloop materieel

Bericht door trainlovertje »

Trein 9894 uit Straatsburg heb ik zonet zien aankomen te Brussel-Zuid. Die trein had 1 stel in dienst en 1 stel op sleep (geen idee of dat in Lille-Europe werd aangeplakt of toch commercieel dienst deed tussen Strasbourg en Lille). Zijn er dan nog zulke stellen die 'in stilte' meegesleept worden om hier in Brussel onderhouden te worden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TGV Brussel: omloop materieel

Bericht door Steven »

Er zijn dagelijks stellen die leeg (HLP) van of naar Frankrijk gaan. Alles hangt ook beetje af van omloop en beschikbaarheid. Dus soms valt dat gewoon weg omdat het niet tijdig beschikbaar is om mee te versturen.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: TGV Brussel: omloop materieel

Bericht door FLV-FGSP »

Er dreigt een probleem voor de grijze TGV's naar Brussel: ze hebben geen ETCS en dat is vanaf 2026 op Lembeek - Brussel-Zuid verplicht. De Galliërs weten dit al jaren, maar zijn er altijd van uitgegaan dat ze wel een dérogation van les petits Belges zouden krijgen. Infrabel stelt echter - volledig terecht - dat de regelgeving voor alle vervoerders geldt. Affaire à suivre ...
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: TGV Brussel: omloop materieel

Bericht door trainlovertje »

Ik meende hier ergens ooit gelezen te hebben dat de tricourante stellen alsnog ETCS zouden krijgen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV Brussel: omloop materieel

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 07 sep 2024, 09:47 Er dreigt een probleem voor de grijze TGV's naar Brussel: ze hebben geen ETCS en dat is vanaf 2026 op Lembeek - Brussel-Zuid verplicht. De Galliërs weten dit al jaren, maar zijn er altijd van uitgegaan dat ze wel een dérogation van les petits Belges zouden krijgen. Infrabel stelt echter - volledig terecht - dat de regelgeving voor alle vervoerders geldt. Affaire à suivre ...
Infrabel kan alleen maar de wet volgen en die zegt: na december 2025 enkel ETCS. Maar de démarche van de Fransen gaat niet via Infrabel, ze proberen via diplomatie het ministerie te beïnvloeden om de wet aan te passen. Stel dat dat gebeurt en de wet opeens zegt dat TBL1+ toch tot 2030 nog mag dan heeft Infrabel daar wederom weinig aan te zeggen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV Brussel: omloop materieel

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 07 sep 2024, 10:16 Ik meende hier ergens ooit gelezen te hebben dat de tricourante stellen alsnog ETCS zouden krijgen.
De voorbereiding daarvoor is in ieder geval bezig en er de technische plannen bestaan. Maar intussen is al wel duidelijk dat ze nooit op tijd de hele vloot klaar gaan krijgen en dus is er "iets" nodig als tussenoplossing. Het probleem is dan dat die tussenoplossing wel heel aanlokkelijk wordt om door te trekken tot 2030 wanneer de vervanger van de TGVR er is.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: TGV Brussel: omloop materieel

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 07 sep 2024, 11:12
trainlovertje schreef: 07 sep 2024, 10:16 Ik meende hier ergens ooit gelezen te hebben dat de tricourante stellen alsnog ETCS zouden krijgen.
De voorbereiding daarvoor is in ieder geval bezig en er de technische plannen bestaan. Maar intussen is al wel duidelijk dat ze nooit op tijd de hele vloot klaar gaan krijgen en dus is er "iets" nodig als tussenoplossing.
Er zijn wat mogelijkheden om te rijden met een beperkt aantal ETCS-TGV's:
  • Systematisch dubbele TGV-treinstellen op het Belgische stuk laten rijden waarvan enkel het eerste voorzien is van ETCS, bijvoorbeeld tot aan luchthaven Charles-de-Gaulle of Marne-la-Vallée
    Dat treinstel met ETCS dan daar snel laten keren, wat moet lukken aangezien deze treinen al kop gemaakt hebben in Lille-Europe, en de inzittenden van dat ene stel laten overstappen in andere TGVs intersecteurs die daar stoppen.
  • Of een overstap in Lille op een klaarstaande TGV-zonder-ETCS op het andere perron :D
  • Of een samenwerking met dochter Eurostar: in Brussel telkens een enkele TGV-zonder-ETCS hangen achter een Eurostar Red met ETCS, die dan tijdelijk ook via Rijsel rijdt, en daar ontkoppelen :D
Dan moet er nog wat gevonden worden om te rangeren in Brussel-Zuid / Vorst.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 321
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: TGV Brussel: omloop materieel

Bericht door DDietzen »

Het terug toelaten van reizigers van Brussel naar Lille op Eurostars richting Londen zou ook wat druk van de ketel kunnen halen en zorgen dat er minder TGV's nodig zijn. Of wellicht meer Eurostarritten van Brussel direct naar Marne-la-Vallée i.p.v. Paris-Nord?
Plaats reactie