Pagina 1 van 2

Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Geplaatst: 22 jul 2024, 12:14
door FLV-FGSP
PKP Intercity en Fabryka Pojazdów Szynowych - H. Cegielski hebben een contract over de levering van 300-450 nieuwe rijtuigen ondertekend, zie
https://www.lok-report.de/news/europa/i ... ggons.html.
Ze zijn vooral bedoeld voor internationale verbindingen.

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Geplaatst: 22 jul 2024, 13:19
door jan_olieslagers
300 om te beginnen... een indrukwekkend getal! Wellicht is het huidige park tot op de draad versleten, dat er zoveel nieuw materiaal nodig is?
Maar "vooral internationale verbindingen"? Ik zie enkel Berlijn en Praag als buitenlandse bestemmingen, en de grensstad Bohumin. Er is bv. geen sprake van Rail Baltica, die is natuurlijk nog niet in dienst, maar zal wel behoefte hebben aan modern snel materiaal.

Nog meer teleurstellend dat er van de 300 rijtuigen slechts 26 met slaapgelegenheid zijn. De krapte op de markt van slaaprijtuigen is nog niet voorbij.

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Geplaatst: 22 jul 2024, 14:17
door dovaere
jan_olieslagers schreef: 22 jul 2024, 13:19 300 om te beginnen... een indrukwekkend getal!
Komt neer op een 30-tal treinen. Valt mee voor zo'n uitgestrekt land.
Ik zie enkel Berlijn en Praag als buitenlandse bestemmingen, en de grensstad Bohumin. Er is bv. geen sprake van Rail Baltica, die is natuurlijk nog niet in dienst, maar zal wel behoefte hebben aan modern snel materiaal.
"Geplant ist, sie auch in der Tschechischen Republik, in Deutschland, Österreich, der Slowakei, Ungarn und Litauen einzusetzen"
Verder door in Duitsland tot Hamburg?
Er waren ook allerlei plannen richting grens met Oekraïne (al ligt in dat land nog niet meteen normaalspoor).
Slovakije, en door naar Hongarije (Boedapest)? Door naar Wenen?

Er staat ook vooral in dat dat is om klaar te zijn voor de opening van de Poolse binnenlandse markt voor concurrentie.
Nog meer teleurstellend dat er van de 300 rijtuigen slechts 26 met slaapgelegenheid zijn. De krapte op de markt van slaaprijtuigen is nog niet voorbij.
Toch weer 26 erbij, na eerdere bestellingen van ÖBB, Trenitalia en allerlei Noord-Europese landen blijft het toch de goede kant uitgaan.
Met 26 slaap/lig-rijtuigen kun je toch al weer een aantal nachttreinverbindingen vernieuwen, heen en terug.

Ik merk dat ze ook een veertigtal rijtuigen met 8 fietsplaatsen kopen en ongeveer evenveel voor mindervaliden.
En van de gewone tweedeklasrijtuigen is een derde gecompartimenteerd (coupés).

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Geplaatst: 22 jul 2024, 15:08
door trainlovertje
Ik meen recent ergens gelezen te hebben dat PKP ook haar wens heeft uitgedrukt om een (of meerdere) Berlijn-treinen door te laten rijden tot Keulen.

En ik heb ooit 12u lang op een PKP-rijtuig van Wenen naar Gdansk gezeten, dus naar Wenen rijden ze al.

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Geplaatst: 22 jul 2024, 15:32
door jan_olieslagers
"Geplant ist, sie auch in der Tschechischen Republik, in Deutschland, Österreich, der Slowakei, Ungarn und Litauen einzusetzen"

Er staat ook vooral in dat dat is om klaar te zijn voor de opening van de Poolse binnenlandse markt voor concurrentie.
Hoe zit het nu? Zijn ze vooral binnenlands bedoeld of vooral internationaal? Het klinkt naar vage marketingpraat waaraan men maar beter niet teveel waarde hecht.
dus naar Wenen rijden ze al.
Sorry hoor, maar dat is kromme logica. Ik heb ooit op een NMBS-trein Keulen-Oostende gezeten, daarom rijdt NMBS vandaag niet naar Keulen.

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Geplaatst: 22 jul 2024, 16:46
door trainlovertje
jan_olieslagers schreef: 22 jul 2024, 15:32
dus naar Wenen rijden ze al.
Sorry hoor, maar dat is kromme logica. Ik heb ooit op een NMBS-trein Keulen-Oostende gezeten, daarom rijdt NMBS vandaag niet naar Keulen.
Sorry hoor, maar dat is kromme logica maken in wat het niet is.
Om te beginnen omdat NMBS vandaag nog steeds naar Keulen rijdt, net zoals vroeger, dan wel met ICE's en niet meer met klassieke rijtuigen.
Wat betreft de PKP-rijtuigen naar Wenen: die rijden vandaag ook nog steeds (en wel tot Graz!), anders had ik dat er uiteraard bij vermeld. Zie bvb https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... a&rok=2024 en https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=2024.
Toegegeven, het woord "ooit" is niet veelzeggend, maar aangezien ik nog 'jong' ben, moet dat wel in de laatste jaren geweest zijn.

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Geplaatst: 22 jul 2024, 17:07
door jan_olieslagers
Wring u nu maar in bochten! NMBS rijdt niet met ICE-materiaal en NMBS rijdt niet naar Keulen en dat weet gij beter dan ik. DB rijdt naar Keulen met ICE-materiaal, en NMBS mag daar tickets voor verkopen. Da's al.

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Geplaatst: 22 jul 2024, 17:16
door groentje
Voorheen reden die Belgische rijtuigen ook als een Duitse D-trein onder DB-vlag 🤪
Maar trainlovertje heeft wel gelijk, er is een dagelijkse dagtrein met PKP-rijtuigen die naar Oostenrijk rijdt. De link die hij bovendien deelde toont dat ook aan, Vagonweb is een erg betrouwbare bron voor treinsamenstellingen in Centraal Europa. Het is niet omdat ze in West-Europa schrik hebben gekregen van extra lange verbindingen die soms maar 1 of 2x per dag rijden, dat dat ook geldt voor andere landen.

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Geplaatst: 22 jul 2024, 17:26
door jan_olieslagers
Maar trainlovertje heeft wel gelijk, er is een dagelijkse dagtrein met PKP-rijtuigen die naar Oostenrijk rijdt. De link die hij bovendien deelde toont dat ook aan
Dat neem ik ook graag aan, en heb ik nooit ter discussie gesteld! Ik moet verder wel toegeven dat ik vandaag een beetje krikkel ben, dat gaat wel weer over.

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Geplaatst: 22 jul 2024, 18:39
door trainlovertje
jan_olieslagers schreef: 22 jul 2024, 17:07 Wring u nu maar in bochten! NMBS rijdt niet met ICE-materiaal en NMBS rijdt niet naar Keulen en dat weet gij beter dan ik. DB rijdt naar Keulen met ICE-materiaal, en NMBS mag daar tickets voor verkopen. Da's al.
Als je het zo bekijkt, heeft NMBS nooit naar Keulen gereden daar de trein vanaf de grens altijd door DB werd en wordt geëxploiteerd. Dat is nu niet anders dan vroeger. Enkel het materiaal is verschillend.
De licentie voor het transport per ICE binnen België ligt in handen van NMBS en beperkt zich niet enkel tot ticketverkoop. Het levert zo ook treinbestuurders af die van Brussel tot Frankfurt rijden.

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Geplaatst: 22 jul 2024, 18:45
door jan_olieslagers
Het gaat me niet over wie "exploiteert" of over "licensies", dat zijn veel te vage termen. Vroeger reed er NMBS-materiaal, nu rijdt er DB-materiaal.
Dat er NMBS-bestuurders worden uitgeleend aan DB neem ik alweer grif aan, maar het verandert niets aan het basisfeit: vandaag rijdt er DB-materiaal tussen Brussel en Keulen, dus is het DB die de dienst uitmaakt. Met welke licensies en met welk personeel, dat is van tweede orde. Voor mij, dan toch.
Bv. het afschaffen van een trein is een beslissing van DB en van niemand anders, of ik moest heel slecht ingelicht zijn. DB kan uit beleefdheid of wegens contractuele verplichtingen ruggespraak plegen met NMBS of met andere betrokken partijen, maar het zijn zij die beslissen.

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Geplaatst: 22 jul 2024, 18:54
door trainlovertje
Ahzo, je hebt het over het materieel. Zeg dat dan vanaf het begin!

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Geplaatst: 22 jul 2024, 19:06
door jan_olieslagers
Wat anders? Een brood van bakker Janssens is geen brood van bakker Jacobs. Een trein van DB is geen trein van NMBS.
En verder heb ik het vooral over wie beslist, bv. over rijden of niet rijden. Het is niet NMBS die beslist of een ICE zal rijden of niet.

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Geplaatst: 22 jul 2024, 19:33
door trainlovertje
Een 'NMBS-trein' kan veel zaken betekenen en ik had het initieel op een andere manier begrepen. Meer wil ik er niet over kwijt, want deze discussie naast de kwestie duurt nu al lang genoeg.

Re: Polen: PKP-IC bestelt nieuwe rijtuigen

Geplaatst: 22 jul 2024, 19:36
door jan_olieslagers
Daar sluit ik me graag bij aan. Pintje? Of liever een Portugese borrel?