Europese bewijzen: niets nieuws onder de zon?
Europese bewijzen: niets nieuws onder de zon?
De net herkozen commissievoorzitter Von der Leyen wil het reizen per trein eenvoudiger maken door één boekingssysteem in te voeren.
https://newmobility.news/nl/2024/07/19/ ... -platform/
Maar bestond zo iets eerder al niet, voor allerlei EU regels van kracht waren: het CIV-ticket !
Geldig voor 2 maand, aanvaard door alle operatoren, weliswaar verplichte reservatie of toeslag op sommige treinen (TEE, slaaptrein,... ), maar geen ondingen zoals "treinen met globale prijs" en het hiermee verbonden afzonderlijk vervoerscontract per trajectdeel.
https://newmobility.news/nl/2024/07/19/ ... -platform/
Maar bestond zo iets eerder al niet, voor allerlei EU regels van kracht waren: het CIV-ticket !
Geldig voor 2 maand, aanvaard door alle operatoren, weliswaar verplichte reservatie of toeslag op sommige treinen (TEE, slaaptrein,... ), maar geen ondingen zoals "treinen met globale prijs" en het hiermee verbonden afzonderlijk vervoerscontract per trajectdeel.
Re: Europese bewijzen: niets nieuws onder de zon?
Het CIV-ticket is een vervoersbewijs waarop uniforme voorwaarden van toepassing zijn, maar als het ticket niet standaard in een kaartautomaat zit, dan ben je voor het aanschaffen daarvan aangewezen op een internationaal loket of reisbureau met overeenkomsten met de vervoerders waar je gebruik van wilt maken.
Het gaat erom dat het aanschaffen van een treinticket net zo makkelijk moet worden als het boeken van een vliegreis.
Daarvoor moet de dienstregeling lang tevoren open beschikbaar zijn en moet het via een open digitaal systeem mogelijk zijn om reizen van spoorvervoerders door te verkopen.
Bovendien moet er een systeem komen om bij samengestelde reizen bijstand en schadeloosstelling te regelen voor reizigers die te maken krijgen met vertraging of uitval van treinen.
In dat laatste zitten denk ik de grootste uitdagingen; wie helpt de gestrande reizigers en wie draagt daarvan de kosten?
Het gaat erom dat het aanschaffen van een treinticket net zo makkelijk moet worden als het boeken van een vliegreis.
Daarvoor moet de dienstregeling lang tevoren open beschikbaar zijn en moet het via een open digitaal systeem mogelijk zijn om reizen van spoorvervoerders door te verkopen.
Bovendien moet er een systeem komen om bij samengestelde reizen bijstand en schadeloosstelling te regelen voor reizigers die te maken krijgen met vertraging of uitval van treinen.
In dat laatste zitten denk ik de grootste uitdagingen; wie helpt de gestrande reizigers en wie draagt daarvan de kosten?
-
Ik vind de berichtgeving verwarrend: gaat het nu over het verkopen van tickets of over het boeken van plaatsen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
De twee zijn nauw verbonden, zeker met de beruchte “treinen met globale prijs”jan_olieslagers schreef: ↑24 jul 2024, 19:26 Ik vind de berichtgeving verwarrend: gaat het nu over het verkopen van tickets of over het boeken van plaatsen?
In het verleden was het zo dat alle tickets die in 1 omslag werden afgegeven samen 1 overeenkomst waren. Ook als daar tickets met "globale prijs" bij waren.LHOON schreef: ↑24 jul 2024, 17:35 Maar bestond zo iets eerder al niet, voor allerlei EU regels van kracht waren: het CIV-ticket !
-
Daar gaan we alweer, typische vaagheid vanwege het spoorbedrijf.De twee zijn nauw verbonden,
Vraag: "Was het Janneke of was het Mieke?"
Antwoord: "Janneke en Mieke zien elkaar graag".
Dat is dus GEEN antwoord.
-
Grmmmbbblll - ik verslik me in mijn apero ;) Zoiets valt toch nooit hard te maken, als er ooit litige van komt?In het verleden was het zo dat alle tickets die in 1 omslag werden afgegeven samen 1 overeenkomst waren.
Uit het aangehaalde artikel:jan_olieslagers schreef: ↑24 jul 2024, 19:26 Ik vind de berichtgeving verwarrend: gaat het nu over het verkopen van tickets of over het boeken van plaatsen?
"We zullen een verordening voorstellen die voorziet in één digitaal reserverings- en ticketsysteem, zodat Europeanen één ticket kunnen kopen op één platform", aldus von der Leyen.
Ik lees daaruit dat het gaat over zowel het verkopen van tickets als het reserveren van plaatsen. Een systeem waarop maar één van beide mogelijk is, lijkt me voor lange internationale reizen ook niet zinvol.
Tegenwoordig is elk biljet met ingebouwde reservatie een afzonderlijk contract (heb dit nog vorige week gezien op de site b-europe, maar vind referentie niet onmiddellijk terug)
-
Jaja, dat zag ik ook wel :) Maar evenzeer zag ik de titel "Von der Leyen wil één Europees platform voor treinkaartjes"Uit het aangehaalde artikel:
"We zullen een verordening voorstellen die voorziet in één digitaal reserverings- en ticketsysteem, zodat Europeanen één ticket kunnen kopen op één platform", aldus von der Leyen.
En ik ben het graag eens: het enige dat echt zin en nut heeft is een systeem/platform waar men met 1 actie en 1 betaling alle verplichtingen kan invullen voor een pan-Europese treinreis. Alleen zijn we daar ver van verwijderd, getuige de meldingen - ook alhier - over vervoerders/verkopers die hun Europese verplichtingen niet nakomen, of hoogstens na escalatie. Het is een schone ambitie, maar wel heel heel erg hoog gemikt, als men de huidige situatie ziet, van waaruit er toch maar moet vertrokken worden. En het lijkt me stevig duidelijk dat bepaalde betrokken partijen - niet in het minst deze met hoofdzetel in Parijs - er helemaal geen goesting op hebben.
Niet meer, sinds de nieuwste versie van de EU-verordening over reizigersrechten.
Alles wat je in 1 transactie koopt is 1 overeenkomst, tenzij er voor de betaling duidelijk is aangegeven dat je aparte overeenkomsten krijgt.
Verder is een reis met 1 vervoerder (incl. 100% dochters) automatisch 1 overeenkomst, onafhankelijk van het aantal tickets dat je krijgt.
EUR heeft zijn hoofdzetel in Brusseljan_olieslagers schreef: ↑24 jul 2024, 20:45Jaja, dat zag ik ook welUit het aangehaalde artikel:
"We zullen een verordening voorstellen die voorziet in één digitaal reserverings- en ticketsysteem, zodat Europeanen één ticket kunnen kopen op één platform", aldus von der Leyen.Maar evenzeer zag ik de titel "Von der Leyen wil één Europees platform voor treinkaartjes"
En ik ben het graag eens: het enige dat echt zin en nut heeft is een systeem/platform waar men met 1 actie en 1 betaling alle verplichtingen kan invullen voor een pan-Europese treinreis. Alleen zijn we daar ver van verwijderd, getuige de meldingen - ook alhier - over vervoerders/verkopers die hun Europese verplichtingen niet nakomen, of hoogstens na escalatie. Het is een schone ambitie, maar wel heel heel erg hoog gemikt, als men de huidige situatie ziet, van waaruit er toch maar moet vertrokken worden. En het lijkt me stevig duidelijk dat bepaalde betrokken partijen - niet in het minst deze met hoofdzetel in Parijs - er helemaal geen goesting op hebben.