Ik ben op zoek naar informatie over het al dan niet bestaan van aansluitingen van trein op bus, specifiek De Lijn.
Vroeger bestond er dat Aribus-systeem, maar dat is op veel plekken verdwenen. Het staat wel nog vermeld op de website van De Lijn (https://help.delijn.be/hc/nl/articles/3 ... an-ik-doen)
Ik heb de vraag gesteld aan De Lijn en zij zeggen dat dit nog bestaat, maar in beheer is van de NMBS. De klantendienst van de NMBS weet echter van toeten noch blazen en zegt dat er geen aansluitingen voorzien worden.
Dus bij deze via het forum: bestaat er nog een systeem om aansluitingen te voorzien tussen trein en bus, of is dat ijdele hoop?
Aansluiting trein-bus
Re: Aansluiting trein-bus
IJdele hoop, dat is de juiste formulering. Het systeem lijkt een langzame (?) dood gestorven en bij De Lijn is men nooit erg enthousiast geweest. Ik zag toen het pas in gebruik kwam een chauffeur een wegwerpgebaar maken toen een collega hem vroeg of hij er meer van wist. En hij voegde er nog aan toe: hebben ze jou iets gezegd. In Halle is het al maanden buiten dienst. Niet dat het anders wel tot iets diende, het aantal wachtende lijnen was echt beperkt en de chauffeurs dachten waarschijnlijk zoals sommige passanten dat het een uurwerk was dat nooit juist liep.
Een gouden raad dus: vertrouw er niet op, neem liever een trein vroeger en dan nog...
Een gouden raad dus: vertrouw er niet op, neem liever een trein vroeger en dan nog...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
In Sint-Niklaas staat het bord er nog maar ik heb dat systeem eigenlijk nooit deftig weten werken. Ofwel lieten ze de bus niet wachten of de chauffeur trok het zich niet aan en vertrok te vroeg.
Tegenwoordig is het al te veel gevraagd dat treinen onderling wachten op aansluiting dus met bussen zal ook wel niet meer van toepassing zijn.
Tegenwoordig is het al te veel gevraagd dat treinen onderling wachten op aansluiting dus met bussen zal ook wel niet meer van toepassing zijn.
Je moet teruggaan tot 1984 toen men de pil van IC-IR probeerde te vergulden door "gegarandeerde" aansluitingen trein/bus te beloven. In werkelijkheid hing het er vooral van af of de chauffeurs inderdaad wachtten en of de NMVB de aansluitingen voorzag: frequent bediende lijnen (toen was dat om de 60') loesten niet wachten. Het argument was dat je busreizigers die onderweg in weer en wind op hun bus stonden te wachten niet het slachtoffer kon maken van vertraagde treinen. Dat omgekeerd treinen nooit wachtten op bussen speelde ook een rol. In Halle waren de chauffeurs van de lijnen 115a, 115b en 471 gewoon om te wachten omdat het hier vroegere NMBS-lijnen betref, de NMVB lijnen kwamen ofwel niet aan het station (HL, MH), of wachtten niet (UH en UB). Ik geef dit voorbeeld omdat het vermoedelijk tekenend was voor alle stations.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Tijdens de overstap in Luttre van de trein naar de A3 bus naar Charleroi airport stond ook nog een werkende ARIbus. De chauffeur bevestigde dat ze hier nog rekening moesten mee houden bij vertrek.
Zouden ze het Wallonïe nog beter doen dan bij De Lijn?
Zouden ze het Wallonïe nog beter doen dan bij De Lijn?
-
Zondag is de bus van de TEC lijn 339 nog vertrokken in Tienen zonder aansluiting te geven met IC 1506. (Zie mijn blog.) Zeven minuten wachten en we zouden de bus gehad hebben... Ik twijfel of het in Wallonië echt nog beter is. Verviers-Central was vroeger tamelijk betrouwbaar, maar sinds de bussen daar van een andere halte vertrekken, is Aribus onbruikbaar. Om maar één voorbeeld te noemen...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13