Overwegen in groot alarm
Overwegen in groot alarm
Deze morgen is er op lijn 12 een DB Cargo gestrand met een "gloeiend" wiel.
Achter hem is een IC-dubbeldekker gestrand in Kalmthout, deze heeft men teruggereden naar Antwerpen.
Nadien lagen twee overwegen in groot alarm voor een paar uur.
Kan zo'n situatie ontstaan zijn door de richtingswissel in de lange aankondigingssectie?
Achter hem is een IC-dubbeldekker gestrand in Kalmthout, deze heeft men teruggereden naar Antwerpen.
Nadien lagen twee overwegen in groot alarm voor een paar uur.
Kan zo'n situatie ontstaan zijn door de richtingswissel in de lange aankondigingssectie?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Overwegen in groot alarm
Een overweg gaat automatisch in "groot alarm" indien deze gedurende 10 minuten of langer gesloten was aangezien er dan wordt vanuit gegaan dat er al enkele weggebruikers ongeduldig zijn en de overweg zullen hebben overgestoken.
Re: Overwegen in groot alarm
Wat overigens niet betekent dat je na tien minuten voor een gesloten overweg er mag vanuit gaan dat er geen treinen meer aan volle snelheid aankomen... het kost tijd om treinen tegen te houden en als er één juist aan komt gereden op het moment dat overweg in alarm komt is het te laat om die tegen te houden...
Re: Overwegen in groot alarm
Klopt, normaal wordt die dan door de volgende trein uit grootalarm gehaald, volgens geëigende procedure, toeteren enz . ?
Maar in ons geval kwam er enkele uren geen trein omdat de staaltrein de lijn blokkeerde, dan kan vrijgave vanuit Berchem?
Maar iemand moet eraan denken ...
Maar in ons geval kwam er enkele uren geen trein omdat de staaltrein de lijn blokkeerde, dan kan vrijgave vanuit Berchem?
Maar iemand moet eraan denken ...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Overwegen in groot alarm
De seinpost bedient de overwegen niet, ze hebben enkel controle over de goede werking ervan, op een handvol uitzonderingen na, zoals overwegen in het rooster (in Essen, bijvoorbeeld). De enige manier om die overweg uit groot alarm te halen, is dus om iemand ter plaatse te sturen en de overweg 'in bewaking' te zetten, i.e. handmatig te laten bedienen door een spoorwerker in de keet.
Re: Overwegen in groot alarm
Moet die keet dan "bezet" blijven tot er een echte trein komt? Om zeker te zijn?groentje schreef: ↑21 aug 2024, 07:27 De seinpost bedient de overwegen niet, ze hebben enkel controle over de goede werking ervan, op een handvol uitzonderingen na, zoals overwegen in het rooster (in Essen, bijvoorbeeld). De enige manier om die overweg uit groot alarm te halen, is dus om iemand ter plaatse te sturen en de overweg 'in bewaking' te zetten, i.e. handmatig te laten bedienen door een spoorwerker in de keet.
Er moet dus iemand aan denken en actie nemen.
Ik neem aan dat men het op het scherm in Berchem wel kan zien?
Had politie dan even met Infrabel moeten bellen om de actie te triggeren?
Dit was de tweede heetloper binnen een jaar en dat duurt steeds een uur of vier...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Overwegen in groot alarm
Ik begrijp ondertussen dat B.12 blijkbaar de zaak zolang heeft laten rusten, dat een machinist ook naar huis gegaan was, volgens dorpsgeruchten.
Er zal duidelijk veel spanning geweest zijn op B.12 gisteren morgen.
De overwegen zijn uiteindelijk gereset door de eerste DB-cargo goederentrein uit Essen en/of dubbeldekker IC die drie uur in Kalmthout had gestaan.
Er zal duidelijk veel spanning geweest zijn op B.12 gisteren morgen.
De overwegen zijn uiteindelijk gereset door de eerste DB-cargo goederentrein uit Essen en/of dubbeldekker IC die drie uur in Kalmthout had gestaan.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Overwegen in groot alarm
Een GA door langdurige bezetting verdwijnt zodra de bezetting van de aankondigingszone verdwijnt. Of door een bediende naar de overwegkeet te sturen en die in bewaking te zetten, en de trein zich in nooite laten verklaren, zodat hij niet meer beweegt tot een nieuwe toestemming komt. Daarna kondig je elke trein aan aan de overwegwachter zodat hij de overweg sluit, de overweg zal vroeger sluiten dan bij een automatische aankondiging, maar hij zal tenminste ad en toe ook open gaan.
Of je laat de overweg gewoon in GA, het verkeer blijft rijden, maar met vertraging (immers, de trein moet een gesloten sein overschrijden met rit op zicht en aan elke overweg in de sectie stoppen, fluiten en aan 5 km/u overschrijden, daarom wordt de hele procedure ook wel SF05 genoemd, van Siffler-Fluiten 05 km/u), en je stuurt de spoorwegpolitie ter plaatse die het verkeer beheerd door de gesloten overweg heen loodst.
Of je laat de overweg gewoon in GA, het verkeer blijft rijden, maar met vertraging (immers, de trein moet een gesloten sein overschrijden met rit op zicht en aan elke overweg in de sectie stoppen, fluiten en aan 5 km/u overschrijden, daarom wordt de hele procedure ook wel SF05 genoemd, van Siffler-Fluiten 05 km/u), en je stuurt de spoorwegpolitie ter plaatse die het verkeer beheerd door de gesloten overweg heen loodst.
Re: Overwegen in groot alarm
Nu volg ik even niet meer...één mannetje van Infrabel, dat de lijn langs rijdt met zijn camionette en de GA overwegen achter elkaar reset kan dus niet?
Hij moet bij die overweg "blijven" tot de eerste trein langs is geweest?
Men kan toch nog SF05 afgeven voor die overwegen als men de automatische bediening niet vertrouwd?
Of is het niet voorzien in procedure?
Hij moet bij die overweg "blijven" tot de eerste trein langs is geweest?
Men kan toch nog SF05 afgeven voor die overwegen als men de automatische bediening niet vertrouwd?
Of is het niet voorzien in procedure?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Overwegen in groot alarm
Het manueel bedienen zal men zelden doen. Daar heb je voldoende volk voor nodig. Je kan treinen ergens ophouden. Zorgen dat de defecte trein zo snel mogelijk weg is en de overwegen gaan dan vanzelf weer weer normaal werken.
Re: Overwegen in groot alarm
@dentheo: het gaat inderdaad niet om een reset, de reden van het groot alarm (de bezetting van de aankondigingszone) is immers niet weg zolang die trein er staat. Je moet dus een wachter sturen naar elke overweg in groot alarm, waarbij die overweg in bewaking kan worden gezet en de automatische aankondigingszone wordt uitgezet, maar dan moet die uiteraard ter plaatse blijven tot het einde van de bewaking om de overweg te sluiten voor het treinverkeer.
Zoals Steven zegt, dat is eerder een theoretische mogelijkheid omwille van personeelsgebrek.
Op de meeste lijnen zit SF05 al verwerkt in het systeem zonder tussenkomst van de seinpost, het (automatische) sein zal dicht staan, de bestuurder zal ervoor stoppen, en het document dat SF05 en rijden op zicht oplegt uit de kast aan het sein nemen. Maar reken toch al maar snel op 10' vertraging daarvoor..
Zoals Steven zegt, dat is eerder een theoretische mogelijkheid omwille van personeelsgebrek.
Op de meeste lijnen zit SF05 al verwerkt in het systeem zonder tussenkomst van de seinpost, het (automatische) sein zal dicht staan, de bestuurder zal ervoor stoppen, en het document dat SF05 en rijden op zicht oplegt uit de kast aan het sein nemen. Maar reken toch al maar snel op 10' vertraging daarvoor..
Re: Overwegen in groot alarm
Als er dan veel overwegen zijn op korte afstand van elkaar ontstaat soms een domino effect waardoor het dus aangeraden is om dan even een paar treinen op te houden voor een beheerd sein zodat de gestoorde overwegen tot “rust” kunnen komen.
Re: Overwegen in groot alarm
Kan allemaal best, maar hier ontstond de situatie dat er drie uur geen trein reed, maar wel met gesloten overwegen.
Honderden mensen die glimlachen als ze die filmpjes van Infrabel zien...
Honderden mensen die glimlachen als ze die filmpjes van Infrabel zien...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Overwegen in groot alarm
Nog nooit van gehoord om die "technniek" toe te passen! En dit gedurende 2 uur of meer
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Overwegen in groot alarm
Bij mijn trein hebben ze dat ooit eens gedaan, ik was de L-trein van Leuven naar Sint-Niklaas aan het doen toen er ter hoogte van Wespelaar-Tildonk een overweg in groot alarm was.
De blok heeft toen beslist om ons op te houden in het station van Leuven tot de desbetreffende overweg uit groot alarm was, wat zo'n 15 à 20 minuten heeft geduurd, en dus ook 15 à 20 minuten vertraging heeft opgeleverd, wat waarschijnlijk minder is in zijn totaliteit (over alle treinen heen) dan wanneer er meerdere treinen na elkaar moesten stoppen bij een beheerd sein, formulier invullen en aan 5 per uur de overweg over.
De blok heeft toen beslist om ons op te houden in het station van Leuven tot de desbetreffende overweg uit groot alarm was, wat zo'n 15 à 20 minuten heeft geduurd, en dus ook 15 à 20 minuten vertraging heeft opgeleverd, wat waarschijnlijk minder is in zijn totaliteit (over alle treinen heen) dan wanneer er meerdere treinen na elkaar moesten stoppen bij een beheerd sein, formulier invullen en aan 5 per uur de overweg over.