Nieuwe vervoerders op het spoor in Frankrijk

Plaats reactie
dovaere

Nieuwe vervoerders op het spoor in Frankrijk

Bericht door dovaere »

Het start-upbedrijf Proxima wil hogesnelheidsdiensten uitbaten tussen Bordeaux, Nantes, Rennes, Angers en Parijs en heeft:
  • een financiering van 1 miljard euro verkregen bij Antin Infrastructure Partners
  • afspraken met Liséa voor toegang tot de hogesnelheidslijn
  • bij Alstom voor 850 miljoen euro 12 Avelia Horizon dubbeldeks-tgv's besteld, hetzelfde type wat concurrent SNCF besteld heeft en TGV M noemt. Levering vanaf 2028 en 15 jaar onderhoud door Alstom inbegrepen, in de werkplaats die gehuurd zal worden van Liséa:
    https://www.railwaygazette.com/high-spe ... 36.article
Op de Franse hogesnelheidslijn Sud Europe Atlantique (LGV SEA, 302 km tussen Tours en Bordeaux) is de infrastructuur niet in beheer bij SNCF Réseau, maar gedurende een concessie van 50 jaar bij het infrastructuurbedrijf Liséa (dat ook de grootste bijdrage heeft geleverd voor de aanleg).

Liséa wil meer treinen op haar stuk hogesnelheidslijn en verwelkomt daarom de concurrentie door zelf een werkplaats te bouwen in Marcheprime, 20 km ten zuiden van Bordeaux, en ter beschikking te stellen aan een of twee vervoerders.
De werkplaats zou 28.193m3 groot zijn en 150 miljoen euro kosten. De bouwaanvraag is ingediend, ze willen hem klaar hebben tegen 2027.
Laatst gewijzigd door dovaere op 09 okt 2024, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
pietje

Re: Concurrentie op het spoor in Frankrijk

Bericht door pietje »

Ik wist niet dat er in Frankrijk naast de internationale verbindingen met Spanje en het VK ook een binnenlandse LGV is die niet in beheer waren van SNCF Réseau.
Zijn er zo nog op komst?
nighttrain

Bericht door nighttrain »

pietje schreef: 09 okt 2024, 11:44 Ik wist niet dat er in Frankrijk naast de internationale verbindingen met Spanje en het VK ook een binnenlandse LGV is die niet in beheer waren van SNCF Réseau.
Zijn er zo nog op komst?
Ik begrijp uw zin niet goed.
De LGV die in dienst is sinds juli 2017 is eigendom van SNCF reseau,maar ze is in concessie gegeven aan LISSEA voor 50 jaar. En daar gaat PROXIMA (voorlopige project naam) treinen op exploiteren. Twee andere operatoren hebben de handdoek in de ring geworpen (ik dacht COOPTRAIN ..)
Alle andere LGV lijn zijn ook eigendom van de SNCF Reseau ,maar in eigen beheer ,dus geen concesie gegeven aan een een externe beheerder die geld heeft samengebracht en geinvesteerd in de infrastruktuur.
Er zijn buitenlandse operatoren actief op lijnen van SNCF Reseau ,zoals naar Italie en Spanje. U spreekt van de verbinding met het UK ,deze spoorlijn valt onder het beheer van SNCF Reseau.
Bv.Parijs -Lyon zal ook een nieuwe operator bijkrijgen Kevin Speed met zijn merk Ilisto (ook met Alstom materiaal)
dovaere

Bericht door dovaere »

pietje schreef: 09 okt 2024, 11:44 Ik wist niet dat er in Frankrijk naast de internationale verbindingen met Spanje en het VK ook een binnenlandse LGV is die niet in beheer waren van SNCF Réseau.
Zijn er zo nog op komst?
Ja, ik lees dat ook de geplande LGV Bordeaux-Toulouse gepland is gebouwd te worden met een gelijkaardige financiële constructie als de Sud Europe Atlantique Tours-Bordeaux van hierboven, dus ook met een publiek-private samenwerking.

Ik heb daarmee niet gezegd dat SNCF Réseau niet actief is op deze lijn, ik ken de details niet van hun samenwerking. Maar de verantwoordelijke voor de commerciële exploitatie en het onderhoud is wel Liséa.
nighttrain

dovaere schreef: 09 okt 2024, 14:14
Zijn er zo nog op komst?
Ja, ik lees dat ook de geplande LGV Bordeaux-Toulouse gepland is gebouwd te worden met een gelijkaardige financiële constructie als de Sud Europe Atlantique Tours-Bordeaux van hierboven, dus ook met een publiek-private samenwerking.

Toch niet, het zijn de collectivités (dat zijn de gemeenten en steden) en de Eurtopeese unie die gaan zorgen voor de 14 miljard Euro. Dus de prefet(equivalent van een Belgische gouverneur) gaat het project sturen....
Gezien hun problemeen met milieu activisten allerhande en de negatieve pers berichten hebben ze besloten de naam van het project te wijzigen.
Dus heet het nu GPSO ipv LNSO, goed waarvan akt .
Hier kan je meer lezen betreffende GPSO :https://www.prefectures-regions.gouv.fr ... %C3%A9.pdf
trainlovertje
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerders op het spoor in Frankrijk

Bericht door trainlovertje »

En wat is het plan met de Lyon - Turijn in aanbouw?
AlexNL

Bericht door AlexNL »

nighttrain schreef: 09 okt 2024, 12:27 Twee andere operatoren hebben de handdoek in de ring geworpen (ik dacht COOPTRAIN ..)
Je bedoelt Railcoop, dat middels een crowdfunding te werk wilde gaan.

Railcoop was voornemens om weer directe treinen te laten rijden tussen Lyon en Bordeaux. Hiervoor waren zelfs al een paar oude TER-dieseltreinstellen van het type X72500 aangeschaft, en men had de modernisering uitbesteed aan een bedrijf genaamd "ACC M".Railcoop was ook van plan om goederentreinen te doen rijden om inkomsten te hebben terwijl de voorbereidingen werden getroffen voor de opstart van de reizigersdienst.

Zoals te merken valt: ik schrijf in de verleden tijd: Railcoop is failliet gegaan.
nighttrain

AlexNL schreef: 09 okt 2024, 17:49
nighttrain schreef: 09 okt 2024, 12:27 Twee andere operatoren hebben de handdoek in de ring geworpen (ik dacht COOPTRAIN ..)

Railcoop was voornemens om weer directe treinen te laten rijden tussen Lyon en Bordeaux. Hiervoor waren zelfs al een paar oude TER-dieseltreinstellen van het type X72500 aangeschaft, en men had de modernisering uitbesteed aan een bedrijf genaamd "ACC M".Railcoop was ook van plan om goederentreinen te doen rijden om inkomsten te hebben terwijl de voorbereidingen werden getroffen voor de opstart van de reizigersdienst.

Zoals te merken valt: ik schrijf in de verleden tijd: Railcoop is failliet gegaan.
Inderdaad ,daardoor schreef ik ook "heeft de handdoek in de ring geworpen".
Net zoals "midnight trains" (einde 1/06/2024).Verschil tussen beiden was dat "midnight trains" een start-up was en RAILCOOP een cooperatieve.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Een andere startup is Le Train, dat hogesnelheidstreinen wil laten rijden in het westen van Frankrijk. Le Train heeft geen interesse in Parijs, maar slechts in deze steden:
Afbeelding
Le Train heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Talgo voor de levering van 10 Avril-treinstellen, maar voor zover ik kan vinden is de bouw daarvan nog niet begonnen.

Andere vervoerders:
- Trenitalia is reeds actief tussen Parijs en Lyon, en wil een klokvaste dienstregeling gaan rijden tussen Parijs en Straatsburg. Hierbij wil TI zich meer op de forenzen richten, want alle tussengelegen stations zullen worden aangedaan.
- Renfe rijdt onder eigen licentie treinen tussen Lyon, Marseille en Spanje. En wil in de toekomst naar Parijs.

In de toekomst:
- Het Nederlandse Qbuzz, onderdeel van Trenitalia, wil meerdere keren per dag gaan rijden tussen Amsterdam en Parijs.
desirootje

Bericht door desirootje »

AlexNL schreef: 09 okt 2024, 18:29 Een andere startup is Le Train, dat hogesnelheidstreinen wil laten rijden in het westen van Frankrijk. Le Train heeft geen interesse in Parijs, maar slechts in deze steden:
Afbeelding
Slim, zo maak je gebruik van een gat in de markt, in plaats van te concurreren met de marktleider. Mss dat we vanuit deze ooghoek ook een herlancering zien van de Thalys via Luik naar Charleroi en Mons?
nighttrain

nighttrain schreef: 09 okt 2024, 18:08
AlexNL schreef: 09 okt 2024, 17:49

Inderdaad ,daardoor schreef ik ook "heeft de handdoek in de ring geworpen".
Net zoals "midnight trains" (einde 1/06/2024).Verschil tussen beiden was dat "midnight trains" een start-up was en RAILCOOP een cooperatieve.
Voor de geinteresseerdebn, wat is het verschil tussen een cooperative en een start-up? En zal in zekere zin ook het falen van RAILCOOP beter doen begrijpen...

Cooperatieve:
Een coöperatie is een combinatie van een groep mensen en een onderneming gebaseerd op de economische participatie van de leden in kapitaal en bedrijfsvoering. Een coöperatie verschilt van een kapitalistische onderneming doordat de democratische besluitvorming is gebaseerd op het principe 'één persoon = één stem' en niet op het aandeel in het kapitaal.

Principes
De organisatie en werking worden gekenmerkt door principes en waarden die elke coöperatie een universeel karakter geven, ongeacht het doel of de sector waarin de coöperatie actief is. Sommige van deze principes en waarden, zoals democratie door gelijk stemrecht voor leden, zijn vertaald in wettelijke normen.

De coöperatieve identiteit wordt geïdentificeerd door zeven coöperatieve beginselen. Voor de besluitvorming is de coöperatie gebaseerd op het democratische principe “één persoon = één stem”, dat vereist dat een raad van bestuur wordt gekozen en een algemeen directeur wordt benoemd. Werknemers en gebruikers-leden hebben dus gelijke rechten.

start-up:
Een start-up, of jeune pousse of entreprise en démarrage in het Frans, is een pas opgericht innovatief bedrijf, meestal op zoek naar grote investeringsfondsen, met een zeer sterk potentieel voor economische groei en financiële speculatie over de toekomstige waarde. Ze besteden meer of minder tijd aan onderzoek en ontwikkeling van een innovatief product, het testen van een idee, het valideren van een technologie of een bedrijfsmodel, en hun risico op mislukking is veel hoger dan dat van andere bedrijven, vanwege hun innovatieve aard, kleine omvang en gebrek aan zichtbaarheid.

Ze kunnen gefinancierd worden door verschillende vormen van risicokapitaal, business angels, onderlinge innovatiefondsen, enz.
Plaats reactie