Klachten over NMBS

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Sarmizeg

Klachten over NMBS

Bericht door Sarmizeg »

Ik spoor dagelijks met de trein naar Antwerpen (wat als treinliefhebber geen moeilijke opdracht is) en het viel me vandaag in een gereviseerde M6 op hoeveel mensen moeite hebben met de nieuwe felle witte LEDs die ze overal hebben geïnstalleerd in de rijtuigen. De dame naast mij gebruikt haar hand tegen het voorhoofd om haar Kindl te kunnen lezen en twee mensen achter mij kloegen over een verergerde migraine op de trein. Ik snap hen volledig, het licht is ook echt een verschrikking.
Nu mijn vraag. Waar zou ik met dat soort klacht terecht kunnen? Ik heb de klantendienst al eens gemaild, de minister ook en het komt steeds neer op een standaard: “bedankt voor uw bericht, spijtig genoeg kunnen wij hier niks aan doen”. Ze lijken bij de NMBS soms echt hun best te doen om reizen zo onaangenaam mogelijk te maken. Wat is er mis met een gezelliger verlichte trein, zeker vroeg in de ochtend?

Gelijkaardige zaken die ik zou willen aankaarten om het allemaal wat aangenamer te maken:
- de volumes in de M7 en I11 zijn veeel te luid. De spreekwoordelijke helft van de wagon houdt z’n oren dicht als er een bericht van de treinbegeleider komt.
- de tussendeuren van de gereviseerde MS75 vallen open als de trein een bocht neemt.
- ik kan nog wel even door gaan :)
Laatst gewijzigd door Sarmizeg op 29 okt 2024, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Re: Klachten over NMBS

Bericht door Steven »

Die van de MR75 doen dat al sinds mensenheugenis nooit anders geweten bij bogen aan hoge snelheid of wissels waar wat G-krachten zich kunnen uitleven op zo’n deur.
Ik heb in een MR96 nog nooit last gehad van hoge volumes, de M7 heb ik nog maar 1x gebruikt daar spreek ik mij niet over uit. Als je zegt dat de helft zijn oren afsluit heb je het dan over de helft die hoe dan ook niet de hele treinreis zijn oren afsluit? Ik heb soms de indruk dat heden ten dage 85% zijn oren standaard afsluit met muziek, film, podcast, … gevolg is dat de merendeel zelfs de aankondigingen niet heeft waargenomen.
Sarmizeg

Bericht door Sarmizeg »

Steven schreef: 29 okt 2024, 10:17 Die van de MR75 doen dat al sinds mensenheugenis nooit anders geweten bij bogen aan hoge snelheid of wissels waar wat G-krachten zich kunnen uitleven op zo’n deur.
Ik heb in een MR96 nog nooit last gehad van hoge volumes, de M7 heb ik nog maar 1x gebruikt daar spreek ik mij niet over uit. Als je zegt dat de helft zijn oren afsluit heb je het dan over de helft die hoe dan ook niet de hele treinreis zijn oren afsluit? Ik heb soms de indruk dat heden ten dage 85% zijn oren standaard afsluit met muziek, film, podcast, … gevolg is dat de merendeel zelfs de aankondigingen niet heeft waargenomen.
Sorry, het moet I11 i.p.v. Am96 zijn, heb het aangepast.
Steven

Bericht door Steven »

Is niet erg, mijn uitspraak zou net hetzelfde geweest zijn. Elk rijtuig i11 regelt zichzelf trouwens. Het is dus niet 1 instelling die dan door heel de trein gaat. Maar storend heb ik het daar nog nooit ervaren. Spreek gerust de treinbegeleider aan over een aankondiging. Ook als deze veel te stil is. Doe ik ook, dan kan die in het logboek van dat rijtuig een opmerking plaatsen voor de werkplaats. Opmerkingen naar het personeel toe kunnen dan zijn sorry maar de aankondiging was amper hoorbaar of de aankondiging was hier wel vrij luid.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Sarmizeg schreef: 29 okt 2024, 07:58 Ik spoor dagelijks met de trein naar Antwerpen (wat als treinliefhebber geen moeilijke opdracht is) en het viel me vandaag in een gereviseerde M6 op hoeveel mensen moeite hebben met de nieuwe felle witte LEDs die ze overal hebben geïnstalleerd in de rijtuigen. De dame naast mij gebruikt haar hand tegen het voorhoofd om haar Kindl te kunnen lezen en twee mensen achter mij kloegen over een verergerde migraine op de trein. Ik snap hen volledig, het licht is ook echt een verschrikking.
Nu mijn vraag. Waar zou ik met dat soort klacht terecht kunnen? Ik heb de klantendienst al eens gemaild, de minister ook en het komt steeds neer op een standaard: “bedankt voor uw bericht, spijtig genoeg kunnen wij hier niks aan doen”. Ze lijken bij de NMBS soms echt hun best te doen om reizen zo onaangenaam mogelijk te maken. Wat is er mis met een gezelliger verlichte trein, zeker vroeg in de ochtend.
Onder Art.21. Verbetering van het comfort en de reizigerservaring van het beheerscontract met de NMBS staat:

Comfort aan boord. Bij de uitrusting van het nieuwe rollend materieel streeft NMBS naar meer
comfort voor de reizigers en voorziet zij in:
- Homogene indirecte LED verlichting

Ondanks de verplichting enkel voor nieuw materieel is, kan je in een gemotiveerd verzoek hiernaar verwijzen. Tevens kan je enkele verbeterpunten formuleren: de nieuwe ledverlichting kan afgeplakt worden met folie zodat het licht gedempt wordt, of er kan gekozen worden voor warmwitte ledverlichting die niet zo fel is.

Als de NMBS niet wenst in te gaan op je verbetervoorstellen kan je bemiddeling vragen via Ombudsrail, de ombudsdienst voor treinreizigers.

Deel je bevindingen eveneens met de reizigersorganisaties (TreinTramBus en REBO VZW). Zij zetelen in het Raadgevend comité van de treinreizigers, en hebben dus wat meer slagkracht.
Plaats reactie