Groepsreis en AJC

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
Ruben

Groepsreis en AJC

Bericht door Ruben »

Wij hebben via NMBS Internationaal een groepsticket aangevraagd van Brugge naar München met overstap in Brussel-Zuid en Frankfurt. Een IC-trein dus en 2 keer ICE. Zowel voor de heenreis als voor de terugreis wordt voor het traject Brugge-Brussel een "Connection Group" ticket voorgesteld, wat € 16,20 kost per persoon, enkele reis. Dat is dus ongeveer een standaardbiljet. Dit terwijl een normaal groepstarief voor een binnenlandse reis maximaal € 6 kost. NMBS Internationaal zegt ons dat zij die groepstarieven niet kunnen aanbieden. Als we die willen, moeten we dat stuk van het traject uit onze boeking halen en die apart boeken via NMBS Nationaal. Nu, dat maakt een verschil van 20 euro per persoon, toch niet niks.

Nu vraag ik me af hoe het dan zit met onze reizigersrechten als we dit apart zouden boeken en in Brussel onze aansluiting zouden missen. De overstappen verderop het traject (Frankfurt en München, want we gaan nog verder) zijn voldoende ruim om ook met de volgende ICE (8.25u i.p.v. 6.23u) nog op tijd op onze bestemming te komen. Het gaat me dus niet om compensaties voor vertragingen. Wel vroeg ik me af of men ons dan ook met ons ticket op die volgende treinen moet toelaten. Ik dacht eerst dat dat niet het geval zou zijn, maar bij de voorwaarden op https://www.b-europe.com/NL/Juridisch/AJC lees ik dan "elk van je tickets is een afzonderlijk vervoerscontract". Betekent dat dat ze ons ook op de volgende trein moeten laten als het aparte tickets zijn?

In de huidige situatie, met het dure Connection Group, zijn onze tickets trouwens ook aparte A4-bladen, maar ik weet niet in hoeverre dat dan ook betekent dat het een apart vervoerscontract is. De codes die bij "DNR" staan, zijn wel dezelfde.

Weet iemand wat we exact riskeren door de IC-trein apart te reserveren? En wat als we op de terugreis de laatste trein naar Brugge missen?
rvdborgt

Re: Groepsreis en AJC

Bericht door rvdborgt »

Heb je al eens gekeken wat een groepsreis bij DB kost? Die kun je online boeken en je krijgt 1 doorgaand ticket. Ik vermoed dat het goedkoper zal uitkomen.
Ruben

Bericht door Ruben »

De eerste getoonde "ab"-prijs bij DB is inderdaad een stuk goedkoper, maar dan moet ik de precieze leeftijden invoeren en dan verschijnt er "Preisauskunft niet möglich".

Nu, op zich heeft deze optie niet veel zin meer aangezien onze tickets via NMBS bevestigd zijn en sommige delen daarvan zijn niet annuleerbaar. Het is echter pas na de bevestiging dat die aparte bedragen per trein zichtbaar waren, daarvoor werd er enkel een totaalprijs gecommuniceerd. Toen ik die details zag, heb ik ernaar gevraagd en ze hebben wel gezegd dat ze dat Connection ticket er weer willen uithalen en dat terugbetalen.

Op dit moment gaat het dus om de keuze tussen dat dure connection ticket in dezelfde boeking of een goedkoper groepsticket via NMBS nationaal voor de trein Brugge-Brussel. De tip voor de online groepsboeking bij DB onthoud ik zeker voor een volgende reis!
Ruben

Bericht door Ruben »

Bovenstaande reis komt ondertussen dichterbij en nu gooit bij de terugreis natuurlijk de staking roet in het eten...

Om te beginnen werd ons groepsticket tussen München en Frankfurt eerder al omgeboekt omwille van werken tussen Nürnberg en München, waardoor de trein die we geboekt hadden niet het volledige traject rijdt. We hebben naast ons groepsticket ook enkele individuele tickets die door DB naar dezelfde trein omgeboekt werden en bij deze staat er letterlijk "Zugbindung aufgehoben". Zou dat dan ook sowieso voor dat groepsticket gelden als de origineel geboekte reisweg niet meer mogelijk is? Onze zitplaatsreservatie is voor ons groepsticket wel naar de andere trein overgezet, voor de individuele tickets lukt dat blijkbaar niet en ook annuleren lukt niet...

Daarnaast kregen we gisteren bericht van NMBS nationaal dat er volgende dinsdag een aangepaste dienstregeling zal zijn en dat daarom ons groepsticket Brussel-Brugge geannuleerd wordt (ook al gaat het om een trein ná 22 uur). Kan men dit zomaar, zonder een alternatief te bieden? Dit zou dus betekenen dat we met de ganse groep stranden in Brussel... Op de pagina over AJC wordt enkel gesproken over gemiste aansluitingen door vertraging. Betekent dat dat men bij een afgeschafte trein dus niet verplicht is om je op bestemming te brengen?

We hadden nu wel ruime overstaptijden in München en Frankfurt. In die zin zou het van pas komen mocht die Zugbindung voor alle tickets weggevallen zijn, want dan zouden we zowel in München als in Frankfurt een overstap van een 20-tal minuten kunnen nemen en daardoor om 21.35u i.p.v. 23.35u in Brussel aankomen. Dat biedt dan mogelijks meer opties om nog in Brugge te geraken. Dat voordeel is in deze context dan groter dan het nadeel van de krappe overstappen. Maar wat dan met het ticket? Kan men zomaar beslissen om op een stakingsdag bepaalde tarieven (in dit geval het groepstarief) niet aan te bieden en reeds verkochte tickets te annuleren? Dat we een andere trein moeten nemen of dat er geen blaadjes aan het venster hangen, zal ons worst wezen. We willen gewoon thuis geraken.

Ik probeer bij de groep vaak de trein wat te promoten. We zijn ondertussen al met minder die voor de trein kiezen dan op onze vorige groepsreis, maar het wordt wel heel moeilijk om het bij niet-liefhebbers te blijven verdedigen...
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Ruben schreef: 09 apr 2025, 16:09 Om te beginnen werd ons groepsticket tussen München en Frankfurt eerder al omgeboekt omwille van werken tussen Nürnberg en München, waardoor de trein die we geboekt hadden niet het volledige traject rijdt. We hebben naast ons groepsticket ook enkele individuele tickets die door DB naar dezelfde trein omgeboekt werden en bij deze staat er letterlijk "Zugbindung aufgehoben". Zou dat dan ook sowieso voor dat groepsticket gelden als de origineel geboekte reisweg niet meer mogelijk is? Onze zitplaatsreservatie is voor ons groepsticket wel naar de andere trein overgezet, voor de individuele tickets lukt dat blijkbaar niet en ook annuleren lukt niet...
Annuleren wil je niet. Voor reserveringen kun je je ofwel gratis laten omboeken aan het loket of via de telefoon (in ieder geval daar waar je de reis geboekt hebt), ofwel zelf opnieuw boeken en achteraf de extra reservering terug laten betalen.
Voor alle tickets geldt dat, als je oorspronkelijke trein niet meer bestaat, dat je de volgende mag nemen. En als de te verwachten vertraging op je eindbestemming minstens een uur is, dan is de treinbinding automatisch opgeheven, of je daar nu een melding over hebt gekregen of niet.
Ruben schreef: 09 apr 2025, 16:09 Daarnaast kregen we gisteren bericht van NMBS nationaal dat er volgende dinsdag een aangepaste dienstregeling zal zijn en dat daarom ons groepsticket Brussel-Brugge geannuleerd wordt (ook al gaat het om een trein ná 22 uur). Kan men dit zomaar, zonder een alternatief te bieden? Dit zou dus betekenen dat we met de ganse groep stranden in Brussel... Op de pagina over AJC wordt enkel gesproken over gemiste aansluitingen door vertraging. Betekent dat dat men bij een afgeschafte trein dus niet verplicht is om je op bestemming te brengen?
De NMBS kan een ticket niet annuleren. Ze zijn een overeenkomst aangegaan en moeten die nu nakomen.
Als jullie in Brussel staan en er geen trein meer is, dan moet de NMBS dus iets organiseren: alternatief vervoer of overnachting.
Ruben schreef: 09 apr 2025, 16:09 We hadden nu wel ruime overstaptijden in München en Frankfurt. In die zin zou het van pas komen mocht die Zugbindung voor alle tickets weggevallen zijn, want dan zouden we zowel in München als in Frankfurt een overstap van een 20-tal minuten kunnen nemen en daardoor om 21.35u i.p.v. 23.35u in Brussel aankomen. Dat biedt dan mogelijks meer opties om nog in Brugge te geraken. Dat voordeel is in deze context dan groter dan het nadeel van de krappe overstappen. Maar wat dan met het ticket? Kan men zomaar beslissen om op een stakingsdag bepaalde tarieven (in dit geval het groepstarief) niet aan te bieden en reeds verkochte tickets te annuleren? Dat we een andere trein moeten nemen of dat er geen blaadjes aan het venster hangen, zal ons worst wezen. We willen gewoon thuis geraken.
Ik zou inderdaad voor de vroegere verbinding kiezen en de oorspronkelijke tickets behouden. Zeker niet annuleren want dan doe je afstand van al je rechten. Gebruik onderweg de DB Navigator en neem steeds de volgende trein.
Ruben

Bericht door Ruben »

Bedankt voor de snelle reactie!
rvdborgt schreef: 09 apr 2025, 16:31
Ruben schreef: 09 apr 2025, 16:09 Daarnaast kregen we gisteren bericht van NMBS nationaal dat er volgende dinsdag een aangepaste dienstregeling zal zijn en dat daarom ons groepsticket Brussel-Brugge geannuleerd wordt (ook al gaat het om een trein ná 22 uur). Kan men dit zomaar, zonder een alternatief te bieden? Dit zou dus betekenen dat we met de ganse groep stranden in Brussel... Op de pagina over AJC wordt enkel gesproken over gemiste aansluitingen door vertraging. Betekent dat dat men bij een afgeschafte trein dus niet verplicht is om je op bestemming te brengen?
De NMBS kan een ticket niet annuleren. Ze zijn een overeenkomst aangegaan en moeten die nu nakomen.
Als jullie in Brussel staan en er geen trein meer is, dan moet de NMBS dus iets organiseren: alternatief vervoer of overnachting.
Op dit moment hebben ze die al geannuleerd en volgens hen ook de terugbetaling geregeld. Hoe regel ik dit dan best? Opnieuw via de klantendienst reageren dat ik niet akkoord ga? Het lijkt me niet de beste manier om gewoon op het moment zelf met ons ticket te staan zwaaien?
rvdborgt schreef: 09 apr 2025, 16:31
Ruben schreef: 09 apr 2025, 16:09 We hadden nu wel ruime overstaptijden in München en Frankfurt. In die zin zou het van pas komen mocht die Zugbindung voor alle tickets weggevallen zijn, want dan zouden we zowel in München als in Frankfurt een overstap van een 20-tal minuten kunnen nemen en daardoor om 21.35u i.p.v. 23.35u in Brussel aankomen. Dat biedt dan mogelijks meer opties om nog in Brugge te geraken. Dat voordeel is in deze context dan groter dan het nadeel van de krappe overstappen. Maar wat dan met het ticket? Kan men zomaar beslissen om op een stakingsdag bepaalde tarieven (in dit geval het groepstarief) niet aan te bieden en reeds verkochte tickets te annuleren? Dat we een andere trein moeten nemen of dat er geen blaadjes aan het venster hangen, zal ons worst wezen. We willen gewoon thuis geraken.
Ik zou inderdaad voor de vroegere verbinding kiezen en de oorspronkelijke tickets behouden. Zeker niet annuleren want dan doe je afstand van al je rechten. Gebruik onderweg de DB Navigator en neem steeds de volgende trein.
Je spreekt over de "volgende" trein, maar in ons geval zou dat dus de "vorige" trein zijn. Dat is ook toegestaan?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Ruben schreef: 09 apr 2025, 16:42
rvdborgt schreef: 09 apr 2025, 16:31 De NMBS kan een ticket niet annuleren. Ze zijn een overeenkomst aangegaan en moeten die nu nakomen.
Op dit moment hebben ze die al geannuleerd en volgens hen ook de terugbetaling geregeld. Hoe regel ik dit dan best? Opnieuw via de klantendienst reageren dat ik niet akkoord ga? Het lijkt me niet de beste manier om gewoon op het moment zelf met ons ticket te staan zwaaien?
Reageer zeker op de mail die je hebt gekregen dat ze niet mogen annuleren, dat je niet akkoord gaat en dat je een oplossing verwacht als jullie in Brussel zijn. Je kunt toevoegen dat je waarschijnlijk eerder uit Brussel kunt vertrekken en suggereren dat er dan toch meer mogelijk moet zijn.
Ruben schreef: 09 apr 2025, 16:42
rvdborgt schreef: 09 apr 2025, 16:31 Ik zou inderdaad voor de vroegere verbinding kiezen en de oorspronkelijke tickets behouden. Zeker niet annuleren want dan doe je afstand van al je rechten. Gebruik onderweg de DB Navigator en neem steeds de volgende trein.
Je spreekt over de "volgende" trein, maar in ons geval zou dat dus de "vorige" trein zijn. Dat is ook toegestaan?
Dat mag zeker want de treinbinding is vervallen. Ik bedoel: als je eenmaal onderweg bent, houd dan je aansluitende treinen in de gaten en eventuele alternatieven, bv. eerdere treinen die vertraagd zijn.
Ruben

Bericht door Ruben »

rvdborgt schreef: 09 apr 2025, 16:31 Ik zou inderdaad voor de vroegere verbinding kiezen en de oorspronkelijke tickets behouden. Zeker niet annuleren want dan doe je afstand van al je rechten. Gebruik onderweg de DB Navigator en neem steeds de volgende trein.
Ik had ondertussen ook de vraag over de Zugbindung aan NMBS Internationaal gesteld. Zij bevestigen hetzelfde, maar stuurden me ook direct (ongevraagd) zitplaatsreserveringen voor de vroegere ICE's. Het zijn wel enkel zitplaatsreserveringen, want ze zeggen expliciet dat ik ze samen met mijn oorspronkelijke ticket moet bijhouden. Ik vermoed dat dit geen annulatie en dus "veilig" is? Ik zie trouwens dat zowel op de nieuwe treinen als de vorige onze plaatsen online niet beschikbaar zijn, dus het lijkt erop dat we nu voor de beide opties zitplaatsen hebben. De DB Navigator gebruik ik wel vaak, dus dat opvolgen lukt wel.
rvdborgt schreef: 09 apr 2025, 16:31 De NMBS kan een ticket niet annuleren. Ze zijn een overeenkomst aangegaan en moeten die nu nakomen.
Voor de zekerheid: het maakt dus niet uit dat het geen doorgaand ticket is, maar een ticket van NMBS Internationaal en een van NMBS Nationaal? Wellicht niet, aangezien het hier zelfs niet over een gemiste aansluiting gaat.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Ruben schreef: 09 apr 2025, 18:11 Ik had ondertussen ook de vraag over de Zugbindung aan NMBS Internationaal gesteld. Zij bevestigen hetzelfde, maar stuurden me ook direct (ongevraagd) zitplaatsreserveringen voor de vroegere ICE's. Het zijn wel enkel zitplaatsreserveringen, want ze zeggen expliciet dat ik ze samen met mijn oorspronkelijke ticket moet bijhouden. Ik vermoed dat dit geen annulatie en dus "veilig" is?
Precies, zo werkt dat. Je oorspronkelijke ticket blijft geldig.
Ruben schreef: 09 apr 2025, 18:11Voor de zekerheid: het maakt dus niet uit dat het geen doorgaand ticket is, maar een ticket van NMBS Internationaal en een van NMBS Nationaal? Wellicht niet, aangezien het hier zelfs niet over een gemiste aansluiting gaat.
De NMBS zal achteraf zeggen dat je geen doorgaande overeenkomst had, maar, aangenomen dat jullie voor de oorspronkelijke vertrektijd in Brussel zijn, maakt dat niet echt uit.
In de praktijk zou ik bij aankomst in Brussel de eerstvolgende trein nemen. Als er geen treinen meer zijn, meld je dan bij de onderstationschef, of vraag aan een willekeurig personeelslid waar je die kunt vinden. Die moet dan namelijk een alternatief organiseren.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Onderstationschef zul je in Brussel-Zuid niet snel vinden vrees ik, deze hebben hun kantoor ergens verstopt in de catacomben boven het valse plafond.
Echter is er wel een nachtloket naast het wafelkraam bij het groot vertrekscherm, dit zou normaliter geopend zijn tot middernacht of later (kan iemand bevestigen want online zijn hiervan nergens openingstijden te vinden)

Wat die groepsreizen betreft klopt het inderdaad dat de NMBS steeds alle reeds gemaakte en betaalde groepsreizen annuleert eens er staking wordt afgekondigd, bij deze weet ik dus dat dit eigenlijk niet mag.
Plaats reactie