Toegestane reisroutes met NMBS-abonnement (Leuven - Duffel)

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Pendelaar11

Toegestane reisroutes met NMBS-abonnement (Leuven - Duffel)

Bericht door Pendelaar11 »

Hallo allemaal,

Ik heb een abonnement tussen Leuven en Duffel, waarbij de kortste route loopt via Mechelen (Leuven → Mechelen → Duffel). Echter, na 19u16 rijdt de S1-trein tussen Mechelen en Duffel slechts om het uur. Hierdoor ontstaan er slechte aansluitingen: ofwel een onmogelijke overstap van 4 minuten, ofwel 40 minuten wachttijd, wat resulteert in een totale reistijd tot 1 uur en 30 minuten.

Volgens de NMBS-regels mag een reiziger de snelste route nemen, zelfs als deze niet de kortste in kilometers is. Daarom vraag ik me af of ik na 19u16 de volgende alternatieve route mag nemen:
- IC-trein Leuven → Brussel-Noord
- S1-trein Brussel-Noord → Duffel

Deze route heeft betere aansluitingen en brengt me in 1 uur en 9 minuten naar mijn bestemming, wat sneller is dan de route via Mechelen.

Het enige mogelijke probleem dat ik zie, is dat ik op deze route twee keer over het spoor tussen Brussel-Noord en Schaarbeek reis. Aangezien dit spoor zich tussen het vertrek- en eindstation bevindt, zou ik denken dat dit geen overtreding van de NMBS-regels is.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie? Mag ik deze route nemen zonder supplement te betalen? Alle input is welkom!

Alvast bedankt!
Pendelaar11

Re: Toegestane reisroutes met NMBS-abonnement (Leuven - Duffel)

Bericht door Pendelaar11 »

Misschien moet ik even de NMBS-regels vermelden die ik in mijn redenering gebruikt heb.

Bij de informatie over mijn abonnement staat:
Tijdens de geldigheidsperiode van je abonnement kan je onbeperkt reizen op het kortste traject in kilometer tussen je
vertrek- en bestemmingsstation* of langs een alternatieve* reisweg
De alternatieve reisweg wordt in de Lexicon gedefinieerd als volgt:
Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag
deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de gebruikte treinen kan de bestemming sneller bereikt worden OF;
- met de gebruikte treinen kan vermeden worden om over te stappen (en kan in dezelfde trein gebleven worden). In
dat geval mag de reis met maximum 30 minuten verlengd worden OF;
- met de treinen kan tweemaal hetzelfde baanvak afgelegd worden (sectie gelegen tussen het station van vertrek en
bestemming) om een snellere aansluiting te halen, wanneer er geen aansluiting is op het aansluitpunt van 2 lijnen
of wanneer die niet verzekerd kan worden (vertraging).
In voormelde gevallen mag de reiziger zijn reis niet onderbreken in de tussenliggende stations, noch afzien van een
gedeelte van de rit.
De enige info over het verbod op 2 keer over hetzelfde spoor reizen die ik vond staat in de info over het abonnement:
Je mag niet van je vertrekstation wegrijden om er daarna opnieuw langs te reizen, of je bestemmingsstation voorbij reizen
om daarna terug te keren, zonder in het bezit te zijn van een vervoerbewijs dat dit (deze) heen- en terugtraject(en) dekt.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

De alternatieve route via Brussel Noord is perfect toegestaan als je zo sneller op je bestemming bent.
Het tweemaal berijden van het baanvak Schaarbeek - Brussel-Noord is geen enkel probleem, ten eerste omdat de IC niet stopt in Schaarbeek en je daar dus niet kunt overstappen, en ten tweede omdat Schaarbeek en Brussel-Noord allebei in de zone Brussel liggen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
desirootje

Bericht door desirootje »

Persoonlijk snap ik neit eens meer waarom men nog steeds die mededeling laat zien. De app/site toont je enkel een trein die een zelfde baanvlak 2 keer aandoet wanneer minstens 1 van beide treinen niet op het tussenstation stoppen, dan geldt die regel niet. Ik heb de app nog niet op dat vlak fouten zien maken, dat zinnetje zorgt enkel voor extra verwarring en als je uitlegt dat je gwn doet wat de app zegt dan, stellen 95% van de TBG's geen extra vragen.
Op een stakingsdag heb ik eens Gent-Denderleeuw gedaan via Oudenaarde, ik kreeg een rare blik, maar ze was niet aan het denken om mij een boete te geven...
dentheo

Bericht door dentheo »

Een tiental jaren geleden ben ik uitgenodigd in Brussel-Zuid, na een enquête over(?), in het klantencentrum (?) met automaten enz. in de kelder.
Er is mij toen verklaard dat de toegestane reisroutes één van de weinige punten was die men moeilijk waterdicht onder controle kreeg en dat die melding hun oplossing' was om uitzonderingen af te dekken....
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef: 14 feb 2025, 13:24 Er is mij toen verklaard dat de toegestane reisroutes één van de weinige punten was die men moeilijk waterdicht onder controle kreeg en dat die melding hun oplossing' was om uitzonderingen af te dekken....
Die melding komt zo vaak voor, te pas en vooral te onpas, dat ik al heb geleerd om die te negeren...
Plaats reactie