Ferry Duinkerke - Rosyth
Ferry Duinkerke - Rosyth
Volgens een bericht in de Britse Metro (https://metro.co.uk/2025/03/03/new-dire ... -22658865/) zou er in de tweede helft van dit jaar een ferryverbinding Duinkerke - Rosyth (bij Edinburgh) komen. Enerzijds jammer voor de Bruggelingen, die hadden gehoopt dat deze verbinding in Zeebrugge zou beginnen, maar anderzijds is Duinkerke vlakbij De Panne. Hopelijk wordt er ook aan de voetpassagiers gedacht.
-
Re: Ferry Duinkerken - Rosyth
Zou het kunnen dat dit de zoveelste keer is dat de diverse Belgische diensten - overheid en/of prive - er niet in slagen betere condities aan te bieden dan een concurrent die objectief gezien alleen slechtere kaarten heeft?
Overigens heb ik goede herinneringen aan overzetboten van Zeebrugge naar Hull, dat duurde net een nacht; maar naar Schotland zou het wel eens heel erg langdradig kunnen worden. Nu, er zijn heel wat ferries tussen de lage landen en het verenigd koninkrijk, maar die draaien voor het overgrote deel op vrachtwagens, de meeste nemen helemaal geen andere trafiek op.
Overigens heb ik goede herinneringen aan overzetboten van Zeebrugge naar Hull, dat duurde net een nacht; maar naar Schotland zou het wel eens heel erg langdradig kunnen worden. Nu, er zijn heel wat ferries tussen de lage landen en het verenigd koninkrijk, maar die draaien voor het overgrote deel op vrachtwagens, de meeste nemen helemaal geen andere trafiek op.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ferry Duinkerke - Rosyth
Vergeet het maar, DFDS doet niet aan voetpassagiers, ook niet op hun Dunkerque - Rosslare en Dunkerque - Dover lijn.
De keuze voor Duinkerken als vertrekbasis valt wel te verstaan; het is hun thuishaven waar ze reeds alle faciliteiten hebben. In Oostende of Zeebrugge moeten ze specifiek voor die lijn een nieuwe terminal openen.
De prijzen voor de overtocht naar Rosslare zijn echter om achterover te vallen, ik vermoed dat Rosyth ook niet al te goedkoop zal zijn.
De keuze voor Duinkerken als vertrekbasis valt wel te verstaan; het is hun thuishaven waar ze reeds alle faciliteiten hebben. In Oostende of Zeebrugge moeten ze specifiek voor die lijn een nieuwe terminal openen.
De prijzen voor de overtocht naar Rosslare zijn echter om achterover te vallen, ik vermoed dat Rosyth ook niet al te goedkoop zal zijn.
-
Re: Ferry Duinkerke - Rosyth
Ah okee, ik wist niet over welke rederij het ging, bestaande faciliteiten zijn natuurlijk een sterk argument.TimJ36 schreef: ↑05 mar 2025, 23:02 Vergeet het maar, DFDS doet niet aan voetpassagiers, ook niet op hun Dunkerque - Rosslare en Dunkerque - Dover lijn.
En ferrydiensten van langer dan pakweg 3 of 4 uur zijn inderdaad duur, er moeten dan plots meerdere shiften personeel aan boord zijn, en er moet iet of wat deftig kunnen gedineerd worden, en ontbeten, allemaal niet simpel. Toch overweeg ik om voor mijn volgende trip van Portugal naar de Lage Landen de boot te nemen van Santander naar Zuid-Engeland, en dan een tweede boot naar Duinkerke (sic!) of Kales ;) Duur, zeker, maar het bespaart me de ergernis die Frankrijk tegenwoordig is geworden, en het zal me een zwaar genoegen zijn nog eens "a pint o'bitter" te verorberen, ik ben in geen jaren meer in Old Blighty geweest. Tips voor evenementen of musea in Zuid-Engeland zijn welkom, trouwens, maar misschien beter in een aparte draad.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
We hebben weinig troeven in handen, dat klopt. De laatste poging voor een lijn Oostende - Ramsgate is vakkundig de grond ingeboord door de (Britse) pers. Ook vanuit Belgische kant was weinig bereidheid om Seaborne Freight van ex-MyFerryLink-directeurs ondersteuning te bieden. De haven van Oostende was er niet klaar voor. Troeven voor passagiersverkeer zijn ook volledig weg. Ondanks de prachtige ligging net naast het station, zijn de voetgangersbrug en bijhorende terminal afgebroken. De plannen rond de bouw van een nieuwe maritieme hal (die er al lang had moeten staan) liggen wellicht ergens stof te vergaren.jan_olieslagers schreef: ↑05 mar 2025, 22:45 Zou het kunnen dat dit de zoveelste keer is dat de diverse Belgische diensten - overheid en/of prive - er niet in slagen betere condities aan te bieden dan een concurrent die objectief gezien alleen slechtere kaarten heeft?
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 05 mar 2025, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn eerste en enige reis per veerboot. Het is mij bijzonder goed bevallen. Heen met de Pride of York, terug met de Pride of Bruges.jan_olieslagers schreef: ↑05 mar 2025, 22:45 Overigens heb ik goede herinneringen aan overzetboten van Zeebrugge naar Hull, dat duurde net een nacht; maar naar Schotland zou het wel eens heel erg langdradig kunnen worden. Nu, er zijn heel wat ferries tussen de lage landen en het verenigd koninkrijk, maar die draaien voor het overgrote deel op vrachtwagens, de meeste nemen helemaal geen andere trafiek op.
Het enige waar ik me aan stoorde waren de motoren die een trillend geluid produceerden, en me eigenlijk voor lange tijd uit mijn slaap hielden. Mogelijkerwijs lag dat aan de ouderdom van het schip, en zijn de nieuwe generatie schepen beter geïsoleerd. Verder geen bemerkingen.