On traXS 2025 - Spoorwegmuseum Utrecht
-
On traXS 2025 - Spoorwegmuseum Utrecht
Klein ontmoet groot. Drie dagen lang exposeren de beste modelspoorbouwers van Europa hun nieuwste modelspoorbanen tijdens On traXS. Laat je verwonderen door de mooiste modelspoorbanen, midden tussen de levensgrote treinen van het Spoorwegmuseum.
Op deze vrijdag bezocht ik On traXS met enkele collega's. Bij aankomst rond 11.00 uur bleek het gigantisch druk te zijn. Het ruim veel drukker dan bij vorige edities ondanks het reserveringssysteem welke sinds dit jaar is ingevoerd bij het museum. Dus het reserveringssysteem werd door de wachtenden in de lange rij voor de entree behoorlijk bekritiseerd........
Ook binnen was het duidelijk veel drukker, met bij veel kramen en banen zes rijen kijkers ervoor en amper loopruimte. Tsja, en dan zie je dus amper iets.
Maar de trouwe bezoeker weet, na 14.00 uur zijn de meeste bezoekers al weer vertrokken en was het een compleet ander evenement. Heerlijk rustig kon je soms bijna alleen de banen bewonderen en rustig op de foto zetten.
Ook dit jaar waren de banen weer van extreem hoog niveau, en in elk geval voor mij weer onbekend. Belgische, Duitse, Amerikaanse en zelfs een baan met Japans thema wisselde elkaar af in de schalen N tot en met spoor 1. Stuk voor stuk even fraai.
Gelukkig was er ook nog even tijd om de rest van het museum te bezoeken, en genoten de grijze mannetjes ook van de Vuurproef, de achtbaan, het fraaie gedeelte met de Arend en het buiten opgestelde materieel.
Na nog een bezoek aan het commerciële deel met stands van enkele bekende fabrikanten werd even na 17.00 uur de terugreis wat moe maar voldaan aanvaard.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden