Staking - compensatie bij vroeger vertrek?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
rdv

Staking - compensatie bij vroeger vertrek?

Bericht door rdv »

Ik moet dinsdag naar Bonn- vergadering start om 10u.
Ik heb een ticket met vertrekt uit Gent SP om 5:41, aankomst in Bonn omstreeks 9:00.

Nu blijken er geen rechtstreekse trenen van Gent naar Brussel te zijn voor 6:00 (volgens de alternatieve dienstregeling online op dit moment voor dinsdag). Ik zou om 4:39 moeten vertrekken en 50 minuten moeten wachten in Brussel-Zuid.

Mijn reis heeft (nog) geen vertraging, maar ik moet wel 62 minuten vroeger vertrekken. Ik weet dat ik kan afzien van mijn reis en de kostprijs van mijn ticket kan terugvragen, maar indien ik toch reis (en geen verder vertraging heb), heb ik dan recht op compensatie?

Ik kan natuurlijk de volgende ICE nemen, maar dan ben ik te laat op mijn vergadering (maar heb ik wellicht wel recht op compensatie - ticket is aangekocht op 17 maart dus staking was wel al aangekondigd toen, maar op DB staat niets van info en wordt de verbinding met vertrek om 5:41 nog altijd verkocht).
trainlovertje
Contacteer:

Re: Staking - compensatie bij vroeger vertrek?

Bericht door trainlovertje »

Vroeger vertrekken levert sowieso geen compensatie op, helaas. Later vertrekken waarschijnlijk wel, zoals je zelf zegt, want DB heeft jou niet geïnformeerd bij het boeken dat er staking was of dat deze trein (mogelijks) geannuleerd zou worden.

Courage!
rdv

Bericht door rdv »

Dankuwel voor de toelichting.
Ik vraag me af of DB een taxi zou betalen, zodat ik toch de voorziene ICE in Brussel zou kunnen halen? Wellicht niet.

Onze hele directie komt over uit Finland, het is redelijk "not done" om daar te laat aan te komen. En het begint inderdaad te wegen, vorige week moest een collega 6u vroeger thuis vertrekken uit Aachen naar een vergadering in Parijs, wegens geannuleerde Thalyssen omwille van de staking.
dentheo

Bericht door dentheo »

Als het not done is, dan is het makkelijk.
Dag eerder vertrekken...moet kunnen voor een "directievergadering".
Ben je gelijk "uitgeslapen", wanneer je de avond ervoor niet met collega's gaat stappen.
Theo
Groeten vanop de Heide
rdv

Bericht door rdv »

Ik kan moeilijk mijn kinderen alleen thuis laten 's nachts, en nu nog een oplossing vinden is redelijk lastig, omdat de grootouders al de rest van de week ingeschakeld zijn. ...
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 24 mar 2025, 09:07 Dankuwel voor de toelichting.
Ik vraag me af of DB een taxi zou betalen, zodat ik toch de voorziene ICE in Brussel zou kunnen halen? Wellicht niet.
Taxi's worden gewoonlijk enkel terugbetaald in geval van onmogelijkheid om die dag je reis per trein verder af te leggen, wanneer je bvb de laatste trein van de dag richting je bestemming mist door vertraging van een andere trein.
jotie

Bericht door jotie »

Compensatie voor vroeger vertrekken of een taxi vóór het vertrek van de laatste trein van de dag mag je inderdaad vergeten.
Om het nog erger te maken: denk eraan dat ICE 11 de afgelopen week een tamelijk slecht track record heeft. Ik weet niet precies wat het probleem is, maar ondanks een doorgaans vrij tijdig vertrek in Brussel, verschijnt een eerste vertraging in beperkt minutenbereik in Luik, waarna dit toeneemt in Aachen en verder oploopt tussen Aachen en Köln (waar sowieso wel werken zijn, dus dat is wellicht een deel van de verklaring).
Check https://bahn.expert/details/ICE%2011/j/ ... 331244d36e
Vandaag was het slechts ca. +10 minuten, gisteren en eergisteren een half uur, donderdag niet veel minder en woensdag meer dan een uur.
Ik hoop voor jou uiteraard dat dit morgen anders zal zijn, en de trein helemaal stipt zal rijden, maar ik wou je toch even waarschuwen.
(Mocht iemand meer zicht hebben op de oorzaken: ik verneem het graag.)
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

jotie schreef: 24 mar 2025, 14:19 Om het nog erger te maken: denk eraan dat ICE 11 de afgelopen week een tamelijk slecht track record heeft. Ik weet niet precies wat het probleem is, maar ondanks een doorgaans vrij tijdig vertrek in Brussel, verschijnt een eerste vertraging in beperkt minutenbereik in Luik, waarna dit toeneemt in Aachen en verder oploopt tussen Aachen en Köln (waar sowieso wel werken zijn, dus dat is wellicht een deel van de verklaring).
Ik zat vrijdag in ICE 11. Door de lichte vertraging moesten we voor Aken wachten op het vertrek van de S41 naar Luik. Na Aken reden we eerst over het derde spoor, wat extra tijd kost, en bij (ik meen) Stolberg ging het ook vrij langzaam. Voor Keulen moesten we voor de verandering niet wachten. Normaliter is er een buffer tussen Aken en Keulen, maar op dit moment lijkt de extra benodigde rijtijd meer te zijn dan die buffer.
rdv

Bericht door rdv »

Dank u voor de info - ik neem deze verbinding minstens maandelijks, dus ik neem bijna altijd extra buffertijd.

De vertraging voor Luik kan te wijten zijn aan een afgeschafte voorgaande IC, die als veegtrein dient op L2.

Door de grenscontroles op de ICE, rijdt deze heel traag tussen Aken en Eschweiler, waar de grenspolitie weer van de trein gaat. Dus trager rijden + bijkomende stop.

Keulen is altijd een flessenrhals, zelfs als de trein op tijd is moet er soms gewacht worden.

En dan rijden we nog verder naar Bonn, wat door de langdurende vernieuwing van dit traject ook zeer vertragingsgevoelig is (+ andere werven in het Ruhrgebied waar de trein langsmoet).
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 24 mar 2025, 16:40 De vertraging voor Luik kan te wijten zijn aan een afgeschafte voorgaande IC, die als veegtrein dient op L2.
Die reed en was licht vertraagd uit Brussel gekomen.
rdv schreef: 24 mar 2025, 16:40 Door de grenscontroles op de ICE, rijdt deze heel traag tussen Aken en Eschweiler, waar de grenspolitie weer van de trein gaat. Dus trager rijden + bijkomende stop.
Er was geen grenscontrole en geen stop in Eschweiler.
groentje

Bericht door groentje »

Dat beetje vertraging kan voldoende zijn om de snelheidsbeperking voor de veegtrein niet op tijd te kunnen opheffen (dat gebeurt immers per baanvak, de IC is zelfs als hij op tijd is amper voorbij Pousset als de ICE reeds in de buurt van Hoegaarden is...)
Plaats reactie