Lille-Europe
Lille-Europe
Dag allemaal,
Ik heb even een vraagje: hoe verloopt de ticketcontrole (TGV) in station Lille-Europe (richting Brussel-Zuid)?
Moet men enkel de QR-code scannen om bij de trein te geraken, of wordt dit effectief gecontroleerd door het treinpersoneel (aan de deur of aan boord)?
Alvast bedankt!
Ik heb even een vraagje: hoe verloopt de ticketcontrole (TGV) in station Lille-Europe (richting Brussel-Zuid)?
Moet men enkel de QR-code scannen om bij de trein te geraken, of wordt dit effectief gecontroleerd door het treinpersoneel (aan de deur of aan boord)?
Alvast bedankt!
Re: Lille-Europe
Mijn laatste ervaring met TGV dateert van een zevental jaar geleden (zolang is het geleden dat ik nog in Frankrijk ben geweest!). Controleren deed men nooit voor het instappen. Enkel bij de OuiGo zag ik dit gebeuren, maar aangezien ik een vreselijke afkeer heb van dit lowcost-concept nooit gebruik van gemaakt.
Er kan uiteraard best veel veranderd zijn in verloop van tijd, maar ik vermoed dat SNCF niet genoeg stationspersoneel heeft om alle toegangen naar het perron af te spannen en te controleren. Of er in Lille Europe intussen poortjes staan, dat weet ik niet.
De poortjes waren een zevental jaar geleden nog maar net gelanceerd, herinner ik me. Ze waren maar occasioneel in gebruik.
Bij mijn vertrek in Paris Gare de Lyon had ik het geluk dat ze telkens openstonden. Enkel in het station van Bordeaux Saint Jean waren ze toe. Het was pure ellende om op het perron te geraken vermits SNCF de slechte gewoonte heeft het vertrekspoor slechts op het allerlaatste moment mee te delen. Reizigers stonden klem in de smalle onderdoorgang. Zeer benauwd was het.
Voor mij zijn die poortjes een pure onzinmaatregel. Ontworpen door mensen die de trein niet nemen, en geen idee hebben wat voor stress en ongemak er bij komt kijken.
Het spontane en onbezorgde karakter van het reizen per trein is op die manier (helaas) aan het verdwijnen...
Er kan uiteraard best veel veranderd zijn in verloop van tijd, maar ik vermoed dat SNCF niet genoeg stationspersoneel heeft om alle toegangen naar het perron af te spannen en te controleren. Of er in Lille Europe intussen poortjes staan, dat weet ik niet.
De poortjes waren een zevental jaar geleden nog maar net gelanceerd, herinner ik me. Ze waren maar occasioneel in gebruik.
Bij mijn vertrek in Paris Gare de Lyon had ik het geluk dat ze telkens openstonden. Enkel in het station van Bordeaux Saint Jean waren ze toe. Het was pure ellende om op het perron te geraken vermits SNCF de slechte gewoonte heeft het vertrekspoor slechts op het allerlaatste moment mee te delen. Reizigers stonden klem in de smalle onderdoorgang. Zeer benauwd was het.
Voor mij zijn die poortjes een pure onzinmaatregel. Ontworpen door mensen die de trein niet nemen, en geen idee hebben wat voor stress en ongemak er bij komt kijken.
Het spontane en onbezorgde karakter van het reizen per trein is op die manier (helaas) aan het verdwijnen...
In Lille Europe worden de toegangen tot de perrons bij het vertrek van een TGV systematisch gecontroleerd door SNCF-personeel.
In Lille Flandres staan er poortjes die gesloten zijn een TGV-vertrek. (met toezichthoudend personeel)
Beide controles is enkel van het ticket, niet van eventuele kortingen, Interrail kaarten, etc.
In Lille Flandres staan er poortjes die gesloten zijn een TGV-vertrek. (met toezichthoudend personeel)
Beide controles is enkel van het ticket, niet van eventuele kortingen, Interrail kaarten, etc.
En paspoortcontrole, is dat ook voor de TGV of enkel de Eurostar?benoit schreef: ↑31 mar 2025, 08:18 In Lille Europe worden de toegangen tot de perrons bij het vertrek van een TGV systematisch gecontroleerd door SNCF-personeel.
Alleen voor de Eurostar naar Londen.
Richting Brussel wordt je ticket of reservering gescand. In de trein komt er maar zelden iemand langs.
Alle toegangen tot het perron, op 1 of 2 na in het midden, zijn dan afgesloten.
De laatste paar keren altijd controle vooraf (afgelopen twee jaren), zeker in de grootste stations (De twee Lilles, Strasbourg, Parijse stations, Bordeaux, Montpellier...) altijd controle vooraf door poortjes of personeel.
In kleinere stations of minder drukke TGV-stations zoals Hendaye, Biarritz of Mulhouse heb ik geen enkele vorm van voorafgaande ticket-check gehad.
In kleinere stations of minder drukke TGV-stations zoals Hendaye, Biarritz of Mulhouse heb ik geen enkele vorm van voorafgaande ticket-check gehad.
Een tweetal jaar geleden de Eurostar genomen tussen Lille-Europe en Brussel. Controle door een 4tal SNCF'ers die aan de trappen stonden (maar zodra ze Eurostar hoorden, waren ze niet meer zo geïnteresseerd.) Op het perron dan nog onze tickets moeten tonen aan iemand van SERIS Security, met Eurostar-vestje aan.benoit schreef: ↑31 mar 2025, 08:18 In Lille Europe worden de toegangen tot de perrons bij het vertrek van een TGV systematisch gecontroleerd door SNCF-personeel.
-
- Contacteer:
Als je vroeg genoeg voor het vertrek naar het perron afzakt in Lille-Europe, kan je de controle ‘voor’ zijn. Niet zo lang geleden was ik eens een uur op voorhand in het station en daardoor kon je gewoon de trap naar beneden nemen zonder hindernis. Of er nog iemand het perron ‘sweept’ voor ze aan de ticketcontrole beginnen, weet ik niet. Ook voor de TERgv is er geen controle voordien.
Bedankt!trainlovertje schreef: ↑31 mar 2025, 17:04 Als je vroeg genoeg voor het vertrek naar het perron afzakt in Lille-Europe, kan je de controle ‘voor’ zijn. Niet zo lang geleden was ik eens een uur op voorhand in het station en daardoor kon je gewoon de trap naar beneden nemen zonder hindernis. Of er nog iemand het perron ‘sweept’ voor ze aan de ticketcontrole beginnen, weet ik niet. Ook voor de TERgv is er geen controle voordien.
-
Het is Frankrijk een beetje een ritueel die toegangscontrole. In Avignon Centre stonden ze eens te controleren bij de trap naar de tunnel en bij de deur naar het perron bij spoor 2 (Avignon Centre heeft een volstrekt onnavolgbare spoornummering; in een normale wereld zou dit spoor 1 zijn). Op spoor 2 vertrokken die dag geen treinen. En als je de lift naar de tunnel nam kwam je geen enkele ticketcontrole tegen. En vandaag in Lille Flandres was er toegangscontrole voor de TGV die op spoor 8 klaarstond. Daar staan ze dan met een cohort controleurs voor klaar. Op spoor 7 (zelfde perron) stond een TER naar Valenciennes, waarvoor ze de andere helft van de rij toegangspoortjes gewoon hadden opengezet zonder controle (en nee er is geen afscheiding op het perron). Even later vertrok dan de trein naar Valenciennes en wandelde een reiziger doodleuk vanaf het naastliggende perron over de sporen richting TGV-perron. Niets aan de hand. Het is gewoon een ritueel, geen vragen bij stellen.trainlovertje schreef: ↑31 mar 2025, 17:04Als je vroeg genoeg voor het vertrek naar het perron afzakt in Lille-Europe, kan je de controle ‘voor’ zijn. Niet zo lang geleden was ik eens een uur op voorhand in het station en daardoor kon je gewoon de trap naar beneden nemen zonder hindernis. Of er nog iemand het perron ‘sweept’ voor ze aan de ticketcontrole beginnen, weet ik niet. Ook voor de TERgv is er geen controle voordien.
Op zaterdag 22 maart was er geen enkele controles in Lille-Europe. We hadden in de voormiddag de TGV naar Brussel genomen in Valence waar SNCF-personeel, opgesteld aan de poortjes, de toegang tot de perrons controleerde via de QR-code. In Lille-Europe was er een voorziene stilstand van een klein half uur, om de tijd te verdoen was ik tot buiten het station gewandeld, op de terugweg tot in de trein was er geen enkele controle.
Dus mensen kunnen zomaar meerijden zonder vervoersbewijs (in sommige gevallen)? Aangezien er ook zelden controle aan boord is?
Vreemd..
Vreemd..
-
Nix vreemds aan. Het is niet veel duurder om al eens iets door de vingers te zien. Bovendien is het niet zo gemakkelijk personeel te motiveren om zich te laten kreupel slaan door schorremorrie. En voorzover ik begrijp loopt er daar in de ruime omgeving van Rijsel nogal wat schorremorrie rond. Zolang het gerecht maar laat betijen is er niet echt veel aan te doen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.