Echter, in de meest recente dienstregeling is de route via Gent nu een paar minuten sneller en daardoor is reizen via Brussel in principe geen optie meer (tenzij er een apart ticket bijgekocht wordt voor Brussel-Mechelen).
Normaal zou ik de overstap in Gent ook verkiezen wegens rustigere overstap en trein, maar het ingezette materiaal op Gent-Mechelen-Leuven is nu doorgaans de Break, wat niet heel aangenaam is bij de huidige temperaturen.
Daarom vraag ik me af wat je mag doen als je als bestemming (digitale pas) zone Mechelen of Mechelen-Nekkerspoel invult, eerder dan Mechelen (hoofdstation)?
Als je Mechelen-Nekkerspoel invult in de routeplanner, geeft die ineens wel een verbinding over Brussel alhoewel het over Gent nog altijd minstens even snel zou zijn (maar er is een overstap meer).
De voorwaarden van de standard multipas zeggen het volgende:
Volgens deze regel zou ik mijn reis dus niet mogen onderbreken in Brussel, maar wel in Mechelen (hoofdstation) want dit ligt op de kortste reisweg tussen Nekkerspoel en Knokke.MAG IK MIJN REIS ONDERBREKEN?
Ja. Je mag je reis onderbreken* in om het even welk station* of stopplaats* die zich op de kortste reisweg in
kilometer bevindt, en dit in de richting van je bestemming.
Maar mag ik dan alleen de S trein of de IC die in Nekkerspoel stopt nemen, of ook de snelle IC die niet stopt in Vilvoorde en Nekkerspoel? Ik zou die theoretisch kunnen nemen en te voet naar Nekkerspoel wandelen, of "mijn reis onderbreken" in het hoofdstation en daarna met een S trein het laatste stukje rijden.
En als ik uitga van "zone Mechelen" is het in principe perfect OK om in Mechelen (hoofdstation) uit te stappen, maar kan dat ook als ik de reisroute voor Nekkerspoel heb gekozen (en ik als het ware "van gedacht verander" waar ik ga afstappen in de zone Mechelen, ergens na het passeren van Gent en voor ik op de trein stap in Brussel)?
Overigens kan ik voor mijn doeleinden perfect in beide stations afstappen, vanuit Brussel is het hoofdstation echter de logische afstap omdat je het als eerste aandoet en er meer en snellere treinen stoppen.