Hoe herken je een Desiro trein van NMBS?
Hoe herken je een Desiro trein van NMBS?
Hoe herken je een Desiro trein van de NMBS aan de buitenkant?
Wat is het verschil met andere soorten treinen van NMBS die rondrijden?
Dus qua uiterlijk, hoe herken je heel duidelijk een Desiro trein, ten op zichte van andere treinen van NMBS?
Wat is het verschil met andere soorten treinen van NMBS die rondrijden?
Dus qua uiterlijk, hoe herken je heel duidelijk een Desiro trein, ten op zichte van andere treinen van NMBS?
-
- Berichten: 4061
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Hoe herken je een Desiro trein van NMBS?
Inderdaad, die kop verschilt duidelijk van alle andere NMBS-treinen.
Men kan ook voortgaan op de nummers: Desiro's hebben allemaal een nummer dat begint met 08, daarom heten ze ook MS08.
En ook: Desiro's zijn stellen van 3 bakken, ik denk de enige in het park (behalve de MS96 met hun Deense neuzen, duidelijk zichtbaar verschillend).
Men kan ook voortgaan op de nummers: Desiro's hebben allemaal een nummer dat begint met 08, daarom heten ze ook MS08.
En ook: Desiro's zijn stellen van 3 bakken, ik denk de enige in het park (behalve de MS96 met hun Deense neuzen, duidelijk zichtbaar verschillend).
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Hoe herken je een Desiro trein van NMBS?
Off topic maar pet peeve of mine: MR08, niet MS08, dat laatste werd gebruikt vroeger voor de MR75 (de 800'en of varkensneuzen) omdat MS oorspronkelijke gevolgd werd door het reeksnummer en niet het jaartal), zoals breaks of MR80 ook MS03 waren of sprinters of MR86 nog MS09.jan_olieslagers schreef: ↑03 sep 2025, 03:10 Desiro's hebben allemaal een nummer dat begint met 08, daarom heten ze ook MS08.
Re: Hoe herken je een Desiro trein van NMBS?
Oude discussie en zover ik weet is de benaming "MR" er gekomen ter vervanging van "MS" zonder verder onderscheid? De NMBS mag intern doen wat ze wil maar ik blijf in ieder geval "MS" zeggen, een Desiro met 3 bakken is immers duidelijk een "stel" en geen "rijtuig"...
Re: Hoe herken je een Desiro trein van NMBS?
Ook de breaks (MS80) bestaan uit drie rijtuigen (oorspronkelijk twee, maar later werd een middenrijtuig toegevoegd). De desiro's kun je ook goed herkennen aan de afwisselend 'hoge' en 'lage' ramen (zie de foto die TKR stuurde).jan_olieslagers schreef: ↑03 sep 2025, 03:10 Inderdaad, die kop verschilt duidelijk van alle andere NMBS-treinen.
Men kan ook voortgaan op de nummers: Desiro's hebben allemaal een nummer dat begint met 08, daarom heten ze ook MS08.
En ook: Desiro's zijn stellen van 3 bakken, ik denk de enige in het park (behalve de MS96 met hun Deense neuzen, duidelijk zichtbaar verschillend).
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Hoe herken je een Desiro trein van NMBS?
Ze zijn zeer herkenbaar, je ziet een duidelijk verschil met oudere treinen (MR75, MR80, MR86, M4) en natuurlijk dubbeldekkers (M5, M6, M7). Langs de zijkant kun je de desiro best herkennen aan de verschillende hoogtes van ramen en de brede deuren, die de MR96, I6, I10 en I11 niet hebben en waarvan de MW41 er maar 1 heeft, zij hebben ook allemaal deuren aan de uiteindes ipv het midden van de trein zoals de desiro.
Re: Hoe herken je een Desiro trein van NMBS?
Niets mis met het gebruik van oude termen als je ze correct weet te gebruiken. Een MS08 was wel degelijk een 800 en geen desiro. Voor een desiro heeft er nooit een MS benaming bestaan. Voor alle andere stellen wel daar zit het grote verschil. Voor een desiro bestaat dus enkel de afkorting MR08. Dat sommige alles van benamingen door elkaar gebruiken maakt het enkel lastiger voor mensen nieuw in de hobby. Het is niet de bedoeling om er een mislukte mayonaise van te makenSteve schreef: ↑03 sep 2025, 10:51 Oude discussie en zover ik weet is de benaming "MR" er gekomen ter vervanging van "MS" zonder verder onderscheid? De NMBS mag intern doen wat ze wil maar ik blijf in ieder geval "MS" zeggen, een Desiro met 3 bakken is immers duidelijk een "stel" en geen "rijtuig"...


MS09 = MR86 = sprinters
MS08 = MR75 = vlierledige, varkensneus, een 800
MS03 = MR80 + break
MS04 = MR96 = Deense neus (en vele andere namen.
In het Frans is er in al die jaren niets veranderd en blijft de afkorting gewoon een AM zowel bij de nieuwe als oude benaming.
Het is met het verschijnen van de desiro dat men in het Nederlands de duidelijke ommezwaai heeft gemaakt van MS naar MR en dit telkens aangevuld met een jaartal in 2 cijferige getallen. Het is straf dat 15 jaar na datum velen nog alles door elkaar gebruiken.
Re: Hoe herken je een Desiro trein van NMBS?
Ik blijf erbij dat de aanduiding MR onlogisch is, aangezien het niet om rijtuigen gaat maar om treinstellen met meerdere rijtuigen. Hetzelfde geldt trouwens voor de aanduiding "MW" (motorwagen) voor de MW41, aangezien die eveneens uit twee rijtuigen bestaan. Mocht ik het voor het zeggen hebben (maar dat heb ik natuurlijk niet
), ik zou pleiten voor EMS (elektrisch motorstel) en DMS (dieselmotorstel)...

Re: Hoe herken je een Desiro trein van NMBS?
Er is niemand die zegt dat afkortingen/benamingen logisch zijn. Maar dit zijn wel de officiële die gebruikt worden en daar gaat het om, mensen juist informeren ongeacht wat we er zelf van denkenPaul schreef: ↑03 sep 2025, 15:56 Ik blijf erbij dat de aanduiding MR onlogisch is, aangezien het niet om rijtuigen gaat maar om treinstellen met meerdere rijtuigen. Hetzelfde geldt trouwens voor de aanduiding "MW" (motorwagen) voor de MW41, aangezien die eveneens uit twee rijtuigen bestaan. Mocht ik het voor het zeggen hebben (maar dat heb ik natuurlijk niet), ik zou pleiten voor EMS (elektrisch motorstel) en DMS (dieselmotorstel)...

-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Hoe herken je een Desiro trein van NMBS?
Waarom sprongen die zo raar? Ging de vorige MS03 eruit net voor de break geleverd werd en was de naam dan vrij, of wat was de redenering?Steven schreef: ↑03 sep 2025, 15:20 Niets mis met het gebruik van oude termen als je ze correct weet te gebruiken. Een MS08 was wel degelijk een 800 en geen desiro. Voor een desiro heeft er nooit een MS benaming bestaan. Voor alle andere stellen wel daar zit het grote verschil. Voor een desiro bestaat dus enkel de afkorting MR08. Dat sommige alles van benamingen door elkaar gebruiken maakt het enkel lastiger voor mensen nieuw in de hobby. Het is niet de bedoeling om er een mislukte mayonaise van te maken![]()
![]()
MS09 = MR86 = sprinters
MS08 = MR75 = vlierledige, varkensneus, een 800
MS03 = MR80 + break
MS04 = MR96 = Deense neus (en vele andere namen.
In het Frans is er in al die jaren niets veranderd en blijft de afkorting gewoon een AM zowel bij de nieuwe als oude benaming.
Het is met het verschijnen van de desiro dat men in het Nederlands de duidelijke ommezwaai heeft gemaakt van MS naar MR en dit telkens aangevuld met een jaartal in 2 cijferige getallen. Het is straf dat 15 jaar na datum velen nog alles door elkaar gebruiken.
Re: Hoe herken je een Desiro trein van NMBS?
De nummers op zich van materieel hebben heel wat sprongen gemaakt doorheen de geschiedenis, dat is niet anders bij locomotieven trouwens. Denk er aan dat er heel wat klassieke stellen waren in verschillende schijven doorheen de geschiedenis. De huidige MR75/800 was trouwens niet de eerste trein die met die nummer rondreed. De sabena treintjes (ook van het model klassiek maar dan met grotere pakwagen en andere stoelindeling) hadden origineel een 8XX nr en waren blauw. Ze zijn nadien hernummerd naar 595-600. De oude klassiekjes hadden als bijnaam de nulletjes vanwege hun lage nummering beginnend met een 0.
In principe is met het verschijnen van de desiro ook veranderd van nummering op de kast van de trein. Voordien was het steeds een 3-cijferig nummer. Door de aankoop van de desiro ging men over naar een 5-cijferige aanduiding. Waarbij het begin een jaartal voorstelt. Laat je die weg om bij het oude systeem te blijven dan heb je stellen van 001 tot en met 210 en van 501 tot 595. Maar die laatste cijfers waren al grotendeels in gebruik dus dat kon niet. Vandaar de hele verandering (wat niet wil zeggen dat er geen andere/betere oplossingen zijn).
In principe is met het verschijnen van de desiro ook veranderd van nummering op de kast van de trein. Voordien was het steeds een 3-cijferig nummer. Door de aankoop van de desiro ging men over naar een 5-cijferige aanduiding. Waarbij het begin een jaartal voorstelt. Laat je die weg om bij het oude systeem te blijven dan heb je stellen van 001 tot en met 210 en van 501 tot 595. Maar die laatste cijfers waren al grotendeels in gebruik dus dat kon niet. Vandaar de hele verandering (wat niet wil zeggen dat er geen andere/betere oplossingen zijn).
-
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Hoe herken je een Desiro trein van NMBS?
De Desiro's hebben qua interieur nagenoeg geen verschil tussen 1ste en 2de klasse op een stel na. Dat is stel 08031. Ik heb er vorige week nog meegereden.




Re: Hoe herken je een Desiro trein van NMBS?
Dat is een prototype voor modernisering van deze treinen. Hierbij zijn volgende visuele elementen van belang. Men wil een duidelijker verschil maken tussen 1ste en 2de klasse en extra stopcontacten plaatsen. De foto die jij toont is dus het treinstel dat test doet voor een betere visualisering van eerste klasse.
-
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Hoe herken je een Desiro trein van NMBS?
Ik was blij dat er ik eindelijk heb kunnen inzitten, want ik was hem voor voorbije donderdag nog niet tegengekomen.Steven schreef: ↑03 sep 2025, 18:32 Dat is een prototype voor modernisering van deze treinen. Hierbij zijn volgende visuele elementen van belang. Men wil een duidelijker verschil maken tussen 1ste en 2de klasse en extra stopcontacten plaatsen. De foto die jij toont is dus het treinstel dat test doet voor een betere visualisering van eerste klasse.
De zitplaatsen voelen naar mijn menig wel steviger aan.



