Geweld tegen TBG onbestraft

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers

Geweld tegen TBG onbestraft

Bericht door jan_olieslagers »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/10/06 ... inbegelei/

De TBG werd bewust en systematisch stevig toegetakeld. Toch komen de daders er vanaf met enkel een voorwaardelijke veroordeling. Dat gebeurt natuurlijk wel meer, maar dit vind ik toch wel heel schrijnend. De gevangenissen zitten natuurlijk overvol, maar de rechter kon toch een werkstraf opleggen EN behandeling voor de verslavingen die nu het excuus waren om niets te doen?

NMBM zijn de dames en heren rechters zich onvoldoende bewust van de impact van hun lakse beleid. Wie wil er nu nog TBG worden als een pak slaag gewoon toegelaten is?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be

Re: Geweld tegen TBG onbestraft

Bericht door ovspotter_be »

Dit gebeurt vaker en vaker, de dader van het agressiegeval dat de spontane staking in Mons deze ochtend veroorzaakte werd ook eerst terug vrijgelaten maar wordt momenteel op vraag van de procureur des konings terug opgespoord.
Laatst gewijzigd door ovspotter_be op 06 okt 2025, 17:34, 2 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

jan_olieslagers schreef: 06 okt 2025, 17:10 De TBG werd bewust en systematisch stevig toegetakeld. Toch komen de daders er vanaf met enkel een voorwaardelijke veroordeling. Dat gebeurt natuurlijk wel meer, maar dit vind ik toch wel heel schrijnend. De gevangenissen zitten natuurlijk overvol, maar de rechter kon toch een werkstraf opleggen EN behandeling voor de verslavingen die nu het excuus waren om niets te doen?

NMBM zijn de dames en heren rechters zich onvoldoende bewust van de impact van hun lakse beleid. Wie wil er nu nog TBG worden als een pak slaag gewoon toegelaten is?
"Onbestraft" suggereert dat de dader geen straf kreeg, maar dat is niet correct. Je bent het misschien niet eens met de zwaarte van de straf.
"Een pak slaag gewoon toegelaten" is natuurlijk ook niet correct. Dan zou de dader niet veroordeeld zijn.
Natje049
Contacteer:

Bericht door Natje049 »

Bericht over het incident gisteren waardoor vandaag spontane werkonderbreking volgde, gepost op de Facebookpagina "Treinbestuurder en fier"
VERTALING van een Franstalige post.
Eens te meer, nog eens teveel!
Met volledige steun naar mijn collega die juist geëerd werd met haar jaren dienst!
Dit had nooit mogen gebeuren!
De feiten
🔴 Zondag laatstleden omstreeks 11u45 vond een heel gewelddadige agressie plaats aan het adres van een treinbegeleidster van Bergen.
Naargelang meerdere bronnen, heeft de treinbegeleidster een schedeltrauma en meerdere breuken opgelopen.
De feiten deden zich voor tussen La Louvière-Sud en Charleroi.
Volgens dezelfde bronnen, zijn de daders van deze ernstige feiten alweer op vrije voeten!
Ook al hebben ze meerdere getuigenissen en een video van het incident!
Gezien deze ernstige feiten, is er een werkonderbreking aan de gang in het depot van Bergen.
Dit zal natuurlijk niet ongestraft zijn maar de daders lopen nu wel voorwaardelijk vrij nadat ze gezien de ernst van de feiten misschien wel poging tot moord/doodslag hebben gepleegd. Wat voor een signaal is dit naar de collega die nog in het ziekenhuis ligt met extreme verwondingen... justitie faalt keer op keer.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Afbeelding
ovspotter_be

Naar de meeste collega's is het gevoel van straffeloosheid gewoon een dagdagelijks iets, hoe vaak dat ik bel voor een wanbetaler die zich weigert te identificeren en dat er geen tussenkomst mogelijk is of dat de lokale politie gewoonweg niet komt opdagen...
En als je dan iemand zijn identiteit kunt vaststellen worden het overgrote deel van de vaststellingen gewoonweg niet betaald of geseponeerd (want asielzoeker, persoon met bescherming, buitenlander, ...).
En als je vaak genoeg voor overlast en bijhorende vertraging hoort krijg je van de NMBS een gratis abonnement voor België, ik verzin het niet.
jknockaert

Bericht door jknockaert »

ovspotter_be schreef: 06 okt 2025, 17:36hoe vaak dat ik bel voor een wanbetaler die zich weigert te identificeren en dat er geen tussenkomst mogelijk is of dat de lokale politie gewoonweg niet komt opdagen...
Dan heb je al het geluk gehad dat er iemand opnam. Als ik Securail bel krijg ik steevast te horen: "Het door u gekozen nummer is op dit moment niet bereikbaar. Probeert u het later nog eens."
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

rvdborgt schreef: 06 okt 2025, 17:28
jan_olieslagers schreef: 06 okt 2025, 17:10 De TBG werd bewust en systematisch stevig toegetakeld. Toch komen de daders er vanaf met enkel een voorwaardelijke veroordeling. Dat gebeurt natuurlijk wel meer, maar dit vind ik toch wel heel schrijnend. De gevangenissen zitten natuurlijk overvol, maar de rechter kon toch een werkstraf opleggen EN behandeling voor de verslavingen die nu het excuus waren om niets te doen?

"Onbestraft" suggereert dat de dader geen straf kreeg, maar dat is niet correct. Je bent het misschien niet eens met de zwaarte van de straf.
"Een pak slaag gewoon toegelaten" is natuurlijk ook niet correct. Dan zou de dader niet veroordeeld zijn.
Theoretisch klopt dat, er is een straf uitgesproken, maar enkel voorwaardelijk. De daders lopen gewoon vrij rond in de samenleving, en zullen zich minder dan ooit geremd voelen om (letterlijk!) hun slag te slaan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be

jknockaert schreef: 06 okt 2025, 17:53 Dan heb je al het geluk gehad dat er iemand opnam. Als ik Securail bel krijg ik steevast te horen: "Het door u gekozen nummer is op dit moment niet bereikbaar. Probeert u het later nog eens."
Bij mij nemen ze altijd op, zeker dat je het juiste nummer belt? 0800 30 230.
Als personeel hebben we zelf ook nog een ander prioritair telefoonnummer.
jknockaert

ovspotter_be schreef: 06 okt 2025, 17:58zeker dat je het juiste nummer belt? 0800 30 230.
Dat is zeker het nummer dat ik probeer te bellen. Of dat het juiste nummer is, weet ik niet.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

jknockaert schreef: 06 okt 2025, 18:02
ovspotter_be schreef: 06 okt 2025, 17:58zeker dat je het juiste nummer belt? 0800 30 230.
Dat is zeker het nummer dat ik probeer te bellen. Of dat het juiste nummer is, weet ik niet.
Is dat nummer misschien afgesloten voor oproepen uit het buitenland? Of blokkeert je provider de oproepen? Probeer het eens vanaf een vaste lijn in het buitenland.
ovspotter_be

Als je belt met een buitenlandse provider zal die waarschijnlijk zoeken naar het overeenkomende nummer in je eigen land, het standaard nummer met +32 ken ik echter niet.
jknockaert

rvdborgt schreef: 06 okt 2025, 18:05Is dat nummer misschien afgesloten voor oproepen uit het buitenland? Of blokkeert je provider de oproepen? Probeer het eens vanaf een vaste lijn in het buitenland.
Als ik ze probeer te bellen is dat met mijn mobiel in België. Buiten België zie ik niet veel aanleiding om wat te vertellen aan Securail, ook al hangt die sticker met dat telefoonnummer in elke Eurocity trein.

Ik ben wel eens op zoek gegaan naar een alternatief nummer, maar dan kom ik meestal uit bij 112. Als er aanleiding is om Securail te bellen is dat meestal niet in een situatie waar je rustig de tijd hebt om even te gaan zitten en een voorstudie te maken.
ovspotter_be

Ik denk dat het niet uitmaakt waar je je bevind maar eerder van welk land je SIM-kaart en bijhorend eigen telefoonnummer is, is dat van een Belgische of buitenlandse provider?
260689

Bericht door 260689 »

Ik gebruik +32 2 525 25 25

Maar zoals hier al eens geschreven werd is er inderdaad ook +32 800 30 230
Davy

Bericht door Davy »

ovspotter_be schreef: 06 okt 2025, 17:36 Naar de meeste collega's is het gevoel van straffeloosheid gewoon een dagdagelijks iets, hoe vaak dat ik bel voor een wanbetaler die zich weigert te identificeren en dat er geen tussenkomst mogelijk is of dat de lokale politie gewoonweg niet komt opdagen...
En als je dan iemand zijn identiteit kunt vaststellen worden het overgrote deel van de vaststellingen gewoonweg niet betaald of geseponeerd (want asielzoeker, persoon met bescherming, buitenlander, ...).
En als je vaak genoeg voor overlast en bijhorende vertraging hoort krijg je van de NMBS een gratis abonnement voor België, ik verzin het niet.
En dan is men verbaast dat er steeds meer extreemrechts wordt gestemd...
Plaats reactie