
Leken en hun treinenkennis
Leken en hun treinenkennis
Veel mensen stoefen er met hun kennis over auto's en hoe goed ze er mee om kunnen gaan, maar blijkbaar zijn er maar weinig mensen die fier zijn op hoe goed ze met de trein kunnen reizen of toch wat van treinen af weten. Hier in dit topic kun je alvast anecdotes neerzetten van hoe je leken soms over het 'treinkennis' hebt beziggehoord. 

Het mogen dan ook al geoefende reizigers zijn, dit is hetgeen ik de afgelopen maanden zoal te horen kreeg!
Zo denken veel mensen dat materieel voorbestemd is voor één bepaalde dienst. Zo denken veel mensen dat diesellocomotieven enkel gebruikt worden om goederentreinen te slepen en andersom dat goederentreinen altijd met diesellocomotieven gereden worden. Elektriciteit is enkel maar voor reizigerstreinen. De vraag "hoe kun je een IC-trein herkennen?" heb ik ook al veel gekregen. Velen denken namelijk dat enkel oud materieel stoptreintjes verzekerd en AM96's en al enkel IC's.
Ook veel mensen hebben niet door dat hun woonstation niet van bovenleiding voorzien is en ze dat ze er ook nog nooit op gelet hebben dat ze boven een ronkende dieselmotor plaatsnemen.
Laat staan dat reizigers het verschil kennen tussen een IC en een L. Zo kennen er heel wat mensen de uren van de treinen van Gent naar Brugge wel van buiten, maar daartussen zit ook het vertrekuur van de boemeltrein niet wetende dat het een boemeltrein is.
Velen denken dat een gewone trein maximum 120 km/u kan rijden, dat een hogesnelheidstrein een ander soort spoor gebruikt dan het gewone treinverkeer en bijgevolg dus niet over de rest van het net zouden kunnen rijden. Groot was de vragensteller in kwestie zijn verwondering dan ook dat er éénmaal per dag toch ééntje naar Oostende doorrijdt!
Velen weten ook niet dat een trein niet met voeten maar met de handen bestuurd wordt. Hierop kreeg ik eens als reactie: "Tjah, dat zou wel lastig zijn zo'n hele reis een pedaal moeten induwen" waarop ik hem dan het verhaal van de dodemanpedaal vertelde.
Het populairste treintype voor de reizigers zijn de M6-dubbeldekkers. De minst populaire de kassieke stellen.
deze worden doorgaans afgeschilderd als een enorm kort treintje dat overal stopt, rood van buiten, oud en versleten een veel te warm wegens geen airco.
Waar men toch wel enig verstand van blijkt te hebben, zijn de tarieven.
Zo kennen de reizigers zeer goed de verschillende tariefformules van Key Card tot Campus en van Weekendbiljet tot Go Pass. 


Zo denken veel mensen dat materieel voorbestemd is voor één bepaalde dienst. Zo denken veel mensen dat diesellocomotieven enkel gebruikt worden om goederentreinen te slepen en andersom dat goederentreinen altijd met diesellocomotieven gereden worden. Elektriciteit is enkel maar voor reizigerstreinen. De vraag "hoe kun je een IC-trein herkennen?" heb ik ook al veel gekregen. Velen denken namelijk dat enkel oud materieel stoptreintjes verzekerd en AM96's en al enkel IC's.
Ook veel mensen hebben niet door dat hun woonstation niet van bovenleiding voorzien is en ze dat ze er ook nog nooit op gelet hebben dat ze boven een ronkende dieselmotor plaatsnemen.
Laat staan dat reizigers het verschil kennen tussen een IC en een L. Zo kennen er heel wat mensen de uren van de treinen van Gent naar Brugge wel van buiten, maar daartussen zit ook het vertrekuur van de boemeltrein niet wetende dat het een boemeltrein is.
Velen denken dat een gewone trein maximum 120 km/u kan rijden, dat een hogesnelheidstrein een ander soort spoor gebruikt dan het gewone treinverkeer en bijgevolg dus niet over de rest van het net zouden kunnen rijden. Groot was de vragensteller in kwestie zijn verwondering dan ook dat er éénmaal per dag toch ééntje naar Oostende doorrijdt!

Velen weten ook niet dat een trein niet met voeten maar met de handen bestuurd wordt. Hierop kreeg ik eens als reactie: "Tjah, dat zou wel lastig zijn zo'n hele reis een pedaal moeten induwen" waarop ik hem dan het verhaal van de dodemanpedaal vertelde.

Het populairste treintype voor de reizigers zijn de M6-dubbeldekkers. De minst populaire de kassieke stellen.


Waar men toch wel enig verstand van blijkt te hebben, zijn de tarieven.


Trainspotterke schreef:Het mogen dan ook al geoefende reizigers zijn, dit is hetgeen ik de afgelopen maanden zoal te horen kreeg!![]()
![]()
Zo denken veel mensen dat materieel voorbestemd is voor één bepaalde dienst. Zo denken veel mensen dat diesellocomotieven enkel gebruikt worden om goederentreinen te slepen en andersom dat goederentreinen altijd met diesellocomotieven gereden worden. Elektriciteit is enkel maar voor reizigerstreinen. De vraag "hoe kun je een IC-trein herkennen?" heb ik ook al veel gekregen. Velen denken namelijk dat enkel oud materieel stoptreintjes verzekerd en AM96's en al enkel IC's.
Ook veel mensen hebben niet door dat hun woonstation niet van bovenleiding voorzien is en ze dat ze er ook nog nooit op gelet hebben dat ze boven een ronkende dieselmotor plaatsnemen.
Laat staan dat reizigers het verschil kennen tussen een IC en een L. Zo kennen er heel wat mensen de uren van de treinen van Gent naar Brugge wel van buiten, maar daartussen zit ook het vertrekuur van de boemeltrein niet wetende dat het een boemeltrein is.
Velen denken dat een gewone trein maximum 120 km/u kan rijden, dat een hogesnelheidstrein een ander soort spoor gebruikt dan het gewone treinverkeer en bijgevolg dus niet over de rest van het net zouden kunnen rijden. Groot was de vragensteller in kwestie zijn verwondering dan ook dat er éénmaal per dag toch ééntje naar Oostende doorrijdt!![]()
Velen weten ook niet dat een trein niet met voeten maar met de handen bestuurd wordt. Hierop kreeg ik eens als reactie: "Tjah, dat zou wel lastig zijn zo'n hele reis een pedaal moeten induwen" waarop ik hem dan het verhaal van de dodemanpedaal vertelde.![]()
Het populairste treintype voor de reizigers zijn de M6-dubbeldekkers. De minst populaire de kassieke stellen.deze worden doorgaans afgeschilderd als een enorm kort treintje dat overal stopt, rood van buiten, oud en versleten een veel te warm wegens geen airco.
![]()
Waar men toch wel enig verstand van blijkt te hebben, zijn de tarieven.Zo kennen de reizigers zeer goed de verschillende tariefformules van Key Card tot Campus en van Weekendbiljet tot Go Pass.


Als je eens lekker gefrustreerd wil worden door de foute "kennis" van leken die denken dat ze alles zelf beter kunnen en nooit tevreden zijn, moet je zeker eens kijken naar http://www.turnhoutmanage.be !
Elk zinne goeiendag,Trainspotterke schreef:Het mogen dan ook al geoefende reizigers zijn, dit is hetgeen ik de afgelopen maanden zoal te horen kreeg!![]()
![]()
Zo denken veel mensen dat materieel voorbestemd is voor één bepaalde dienst. Zo denken veel mensen dat diesellocomotieven enkel gebruikt worden om goederentreinen te slepen en andersom dat goederentreinen altijd met diesellocomotieven gereden worden. Elektriciteit is enkel maar voor reizigerstreinen. De vraag "hoe kun je een IC-trein herkennen?" heb ik ook al veel gekregen. Velen denken namelijk dat enkel oud materieel stoptreintjes verzekerd en AM96's en al enkel IC's.
Ook veel mensen hebben niet door dat hun woonstation niet van bovenleiding voorzien is en ze dat ze er ook nog nooit op gelet hebben dat ze boven een ronkende dieselmotor plaatsnemen.
Laat staan dat reizigers het verschil kennen tussen een IC en een L. Zo kennen er heel wat mensen de uren van de treinen van Gent naar Brugge wel van buiten, maar daartussen zit ook het vertrekuur van de boemeltrein niet wetende dat het een boemeltrein is.
Velen denken dat een gewone trein maximum 120 km/u kan rijden, dat een hogesnelheidstrein een ander soort spoor gebruikt dan het gewone treinverkeer en bijgevolg dus niet over de rest van het net zouden kunnen rijden. Groot was de vragensteller in kwestie zijn verwondering dan ook dat er éénmaal per dag toch ééntje naar Oostende doorrijdt!![]()
Velen weten ook niet dat een trein niet met voeten maar met de handen bestuurd wordt. Hierop kreeg ik eens als reactie: "Tjah, dat zou wel lastig zijn zo'n hele reis een pedaal moeten induwen" waarop ik hem dan het verhaal van de dodemanpedaal vertelde.![]()
Het populairste treintype voor de reizigers zijn de M6-dubbeldekkers. De minst populaire de kassieke stellen.deze worden doorgaans afgeschilderd als een enorm kort treintje dat overal stopt, rood van buiten, oud en versleten een veel te warm wegens geen airco.
![]()
Waar men toch wel enig verstand van blijkt te hebben, zijn de tarieven.Zo kennen de reizigers zeer goed de verschillende tariefformules van Key Card tot Campus en van Weekendbiljet tot Go Pass.
Allemaal goed en wel en leuk voor jou dat je dit allemaal WEL weet maar je moet ook leren aanvaarden dat er mensen zijn die dit NIET weten. Je weet dit mss allemaal doordat je enerzijds beroepshalve dit moet weten ofwel ben je een treinenthousiast ( naam forum! ) die er ganse dagen mee bezig is.
Er zijn ook veel mensen, vooral nu, die nu gesolliciteerd hebben bij de NMBS ( zoals ik ) die oa via dit forum hun ( voor- )kennis wat proberen uit te breidden. Het heeft mij in ieder geval veel geholpen op het jury-gesprek ( hoop ik toch want kweet den uitslag nog niet ). Door enkele technische zaken aan te halen over het treinverkeer in het algemeen die ik hier of elders op dit web al gelezen heb, meen ik toch enkele keren othaald te zijn geweest met wenkbrauwgefrons zo van; die is er echt mee bezig, hij meent het en die wil deze job echt wel doen!
Er zijn dan echter andere mensen op dit forum, ik ga geen namen noemen ( de persoon in kwestie zal dit wel weten! ), die nogal, op zijn zachtst uitgedrukt denigrerend overkomen wanneer een vraag gesteld word die voor hem/hun logisch klinken maar voor anderen dan weer niet! Hij vond het zelfs nodig om mij STOM te noemen.

Indien je op dit forum enkel mensen wil die er echt iets van kennen kan je beter bij de registratie een identificatienummer vragen van bij de NMBS zodat je zeker bent dat ze bij het spoor werken ( wat nu ook het geval is bij Rijdend Personeel Spoor waar je als leek maar een deel van het forum kunt zien ) en er dus alles over weten maja, dan moet je ook geen vragen meer stellen want iedereen weet al alles.
Geen dank
Die tarieven, da's toch ook het belangrijkste?
En dat je het materieel van bepaalde verbindingen wat kent, kan alleen maar handig zijn. Ook het onderscheid tussen L, IR en IC lijkt me basiskennis te zijn.
Maar moet een gewone treinreiziger per se het spiluur kennen? Of weten hoe snel zijn trein rijdt/kan rijden? Hoe dat ding remt? Een reiziger moet vooral goed weten hoe hij van vertrekstation op zijn bestemming kan geraken.
En dat je het materieel van bepaalde verbindingen wat kent, kan alleen maar handig zijn. Ook het onderscheid tussen L, IR en IC lijkt me basiskennis te zijn.
Maar moet een gewone treinreiziger per se het spiluur kennen? Of weten hoe snel zijn trein rijdt/kan rijden? Hoe dat ding remt? Een reiziger moet vooral goed weten hoe hij van vertrekstation op zijn bestemming kan geraken.
Ik werk ook niet voor de NMBS, en toch meen ik enige kennis van het hele spoorgebeuren te hebben. Wat mij vooral stoort is niet dat zoveel mensen niks kennen van treinen - er zijn er minstesn evenveel die niets weten over Engelse literatuur, het kweken van shetlandpony's enz. - maar wel dat iedereen zich wil moeien met het openbaar vervoer en met treinen in het bijzonder. Dat is stuitend, zeker als sommige moeials ook nog politiek actief zijn.SExyBAck schreef:
Elk zinne goeiendag,
Allemaal goed en wel en leuk voor jou dat je dit allemaal WEL weet maar je moet ook leren aanvaarden dat er mensen zijn die dit NIET weten. Je weet dit mss allemaal doordat je enerzijds beroepshalve dit moet weten ofwel ben je een treinenthousiast ( naam forum! ) die er ganse dagen mee bezig is.
Er zijn ook veel mensen, vooral nu, die nu gesolliciteerd hebben bij de NMBS ( zoals ik ) die oa via dit forum hun ( voor- )kennis wat proberen uit te breidden. Het heeft mij in ieder geval veel geholpen op het jury-gesprek ( hoop ik toch want kweet den uitslag nog niet ). Door enkele technische zaken aan te halen over het treinverkeer in het algemeen die ik hier of elders op dit web al gelezen heb, meen ik toch enkele keren othaald te zijn geweest met wenkbrauwgefrons zo van; die is er echt mee bezig, hij meent het en die wil deze job echt wel doen!
Er zijn dan echter andere mensen op dit forum, ik ga geen namen noemen ( de persoon in kwestie zal dit wel weten! ), die nogal, op zijn zachtst uitgedrukt denigrerend overkomen wanneer een vraag gesteld word die voor hem/hun logisch klinken maar voor anderen dan weer niet! Hij vond het zelfs nodig om mij STOM te noemen. :x
Indien je op dit forum enkel mensen wil die er echt iets van kennen kan je beter bij de registratie een identificatienummer vragen van bij de NMBS zodat je zeker bent dat ze bij het spoor werken ( wat nu ook het geval is bij Rijdend Personeel Spoor waar je als leek maar een deel van het forum kunt zien ) en er dus alles over weten maja, dan moet je ook geen vragen meer stellen want iedereen weet al alles.
Geen dank
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Jonathan schreef:Engelsen, vooral Engelsen doen dat!Patrick schreef:En in de juiste reisklasse plaatsnemen! En als ze dan weggestuurd worden, nie van den domme gebaren: 'Oe, is da ier 1e klasse?'
omdat in engeland stof = 2de klasse en leder =1ste klasse, denk hierbij aan onze breaks en je weet waarom ze fout zijn