Pagina 1 van 3

Treski

Geplaatst: 24 jan 2007, 21:34
door Terminus
De treski-skitrein van de NMBS won vorig jaar nog een prijs in Oostenrijk in verband met milieuvriendelijk vervoer. Dit neemt echter niet weg dat het aantal rijdagen van de trein serieus is verminderd en dat de trein ook tijdens de kerstvakantie niet het verhoopte succes had.

Aangezien ik altijd al "fan" ben geweest van nachtreizen én betaalbaar reizen deze vraag: Heeft het Treski-concept wel nog een toekomst? (voor alle duidelijkheid: Het gaat hier over de nachttrein naar Oostenrijk met enkel zitplaatsen)

Geplaatst: 24 jan 2007, 21:55
door Wover
Het probleem is denk ik dat er te weinig reisorganisaties zijn die er aanbiedingen voor hebben. Bijna allemaal gaan ze met de bus (groep) of met de auto...

Geplaatst: 24 jan 2007, 21:56
door SIMPY.be
Ja, het concept heeft toekomst, alleen mist het publiciteit, en idd als je groepen kanmeekrijgen, dan zou dat ook véél beter zijn.

Geplaatst: 24 jan 2007, 22:04
door Sander
Het lijkt me erg lastig. De Bergland Express van TTC rijdt bijna precies dezelfde route, en biedt ook nog eens een slaapplaats... Ik doezel tjdens een treinreis toch liever in een bed, dan in een stoel in...
TreSki lijkt wel een noodoplossing van de NMBS, om te voorkomen dat die rijtuigen stil staan... Is het natuurlijk niet, maar zo komt het wel op me over.

Geplaatst: 24 jan 2007, 22:32
door Joris
Hallo,
Als je de prijs vergelijkt met de bus, ben je beter af met de bus vrees ik...
Groeten,
Joris De Mol

Geplaatst: 24 jan 2007, 22:34
door Trainspotterke
Ik denk dat de NMBS eerder terug naar echte slaap-skitreinen zou moeten gaan, maar dan op een goedkope manier! Dan heeft het 100 % zeker slagen op succes!

Geplaatst: 24 jan 2007, 22:40
door Wover
Of zoals ik al zei het interessant maken voor groepen, bv een groepstarief, 40 man aan €60 per persoon zou het nog altijd niet goedkoper maken dan een bus, maar dan heb je natuurlijk wel comfort, veiligheid, snelheid (hoewel ik van dat laatste niet zeker ben, een bus max 90, een trein gem 80 ofzo).

Geplaatst: 24 jan 2007, 23:05
door jumper
Je mag ook niet vergeten dat in alle grote stations in de buurt van skigebieden TTC ook nog tegen een voordelig tarief bustransfers voorziet naar hotels in de buurt, hotels die vrijwel in de skigebieden liggen. Dergelijke samenwerkingen bieden je treinreis een geweldig surplus. Gezien je op die manier quasi je ganse vakantie kunt regelen.

Geplaatst: 25 jan 2007, 11:53
door Pieter
Vroeger ging TopVakantie altijd met een speciale Trein naar Italië. Nu zijn deze vervangen door zo'n 30 bussen omdat het te duur werd...

Geplaatst: 25 jan 2007, 13:31
door Patrick
Bussen, bussen, ... goedkoper ja, maar de CO2-uitstoot dan? Kan nog een marketingelement zijn voor de NMBS. Misschien eens gaan denken aan een CO2-toeslag op langeafstandsbusritten?

Geplaatst: 25 jan 2007, 20:00
door Trainspotterke
En zich vanaf München vastrijden in de sneeuw en zeggen "dat het godgeklaagd is" dat ze vast zitten door de vele sneeuwval op de autosnelwegen! :roll:

Geplaatst: 25 jan 2007, 20:39
door Jonathan
Nu dat dat van Europa niet meer mag gefinancierd worden, denk ik niet dat de Treski toekomst heeft. Ook voor de dagen dat hij maar rijdt en waar hij vertrekt, denk ik niet dat er veel toekomst in zit.

Maar als het slaagt, zoveel te beter!

Geplaatst: 25 jan 2007, 21:20
door Portbou
Terminus schreef: Aangezien ik altijd al "fan" ben geweest van nachtreizen én betaalbaar reizen deze vraag: Heeft het Treski-concept wel nog een toekomst? (voor alle duidelijkheid: Het gaat hier over de nachttrein naar Oostenrijk met enkel zitplaatsen)
Gezien de Treski strikt genomen niet meer comfort biedt dan een bus...
...en dat de bus :

- goedkoper is
- veel meer "deur tot deur" benadert
zie ik geen toekomst voor Treski.

Ik zie wel toekomst voor Bergland Express... zij zijn weliswaar nog duurder maar bieden relatief veel meer comfort... Al heb ik geen idee hoe goed zij dit seizoen draaien...

Wat er volgens mij wel zou kunnen werken : inzetten van een treinstel met enkel ligwagens maar zonder beddegoed, zonder stewards. Dit is merkelijk comfortabeler dan een reis per bus en vraagt nauwelijks meer personeelskosten (enkel iets meer werk bij het reinigen vermoed ik). De prijs mag dan ook een tikje hoger worden.
jumper schreef:Je mag ook niet vergeten dat in alle grote stations in de buurt van skigebieden TTC ook nog tegen een voordelig tarief bustransfers voorziet naar hotels in de buurt, hotels die vrijwel in de skigebieden liggen. Dergelijke samenwerkingen bieden je treinreis een geweldig surplus. Gezien je op die manier quasi je ganse vakantie kunt regelen.
Op TTConline vind ik tarieven van 28 tot 68 euro... Ik vind dit allesbehalve voordelig.

Goedenavond.

Geplaatst: 25 jan 2007, 21:25
door Sander
bw494674 schreef:Op TTConline vind ik tarieven van 28 tot 68 euro... Ik vind dit allesbehalve voordelig.
Pak daar de rest van de reis bij, en leg die naast de kosten van een bus. Dan scheelt het echt zoveel niet meer :) .

Geplaatst: 25 jan 2007, 21:25
door Portbou
Pieter schreef:Vroeger ging TopVakantie altijd met een speciale Trein naar Italië. Nu zijn deze vervangen door zo'n 30 bussen omdat het te duur werd...
En dat bewijst voor mij eens te meer dat de kostenstructuren bij de spoorwegen niet deugen. Hoe kan het dat een busmaatschappij erin slaagt 30 chauffeurs en 30 bussen te laten rijden voor minder geld dan een treinmaatschappij 1 trein met 1 machinist en 1 controleur.

Zelfs al worden buschauffeurs onderbetaald en rijden ze te veel overuren en zijn de bussen niet in orde... dan nog begrijp ik niet dat ze goedkoper kunnen werken dan de trein.

Goedenavond.