ROME - Ergert u zich op de trein ook wel eens aan die soms verschrikkelijke beltonen op de gsm's van uw reisgenoten? De Italiaanse spoorwegen willen er alvast iets aan doen. Binnenkort gaan ze experimenteren met gsm-vrije wagons. Dat meldt de krant Corriere della Sera woensdag.
'Carrozza del silenzio' (Wagons der stilte), worden de ringtone-vrije wagons genoemd. Het is er immers niet alleen verboden om te telefoneren, maar ook al te luidruchtige gesprekken zijn uit den boze.
Ook in België is er momenteel een debat aan de gang over het gebruik van mobiele telefoons op het openbaar vervoer. Een week geleden riep pyschotheratpeut Bob Vansant, woordvoerder van Netwerk Depressie Vlaanderen, nog op tot een verbod van gsm’s op openbaar vervoer.
Volgens hem heeft geluid een nefaste invloed op het ontwikkelen van negatieve stress en depressies. ,,Het telkens opschrikken van rinkelende telefoons, vaak met de meest agressieve beltonen, verhoogt het stressniveau’’, aldus Vansant vorige week in Het Nieuwsblad en De Standaard.
,,Je moet maar eens de trein nemen. Ongewild word je daar geconfronteerd met mensen die luid pratend aan de telefoon hangen. Mensen met een depressie zijn doorgaans supergevoelig voor geluid. Al die lawaaiprikkels vertragen hun genezingsproces, of maken hun toestand zelfs erger’’, vertelde Vansant.
,,Gsm's halen mensen altijd en overal uit hun concentratie. Ze breken ook het werkritme waardoor je werkdruk verhoogt en je langer bezig bent. Mensen moeten tenminste met het openbaar vervoer kunnen rijden zonder dat ze daarbij door mobiele bellers worden gestoord’’, besloot de psychotherapeut.
De Italiaanse spoorwegen hadden via luidsprekers de reizigers al dikwijls verzocht de beltoon van hun gsm iets stiller te zetten en de decibels tijdens conversaties te beperken. Vergeefse moeite bij de vurige Italianen, die bovendien bekend staan als enthousiaste gebruikers van de mobiele telefoon. ivb
In Duitsland heb je op de ICE-treinen reeds lang wagons waar het gebruik van gsm niet gewenst is. En ook in GB heb ik zo'n wagons al gezien. Bij de Eurostar is er geen 'verbod' maar krijg je bij het begin van de reis het advies om rekening te houden met je medepassagiers.
Er is natuurlijk nog de vibrator, euh, TRILFUNCTIE om dit probleem op te lossen!
In Nederland hebben we inmiddels stilteafdelingen in de meeste IC-treinen. Het werkt overigens niet, want echt stil is het er zelden of nooit. Sommige mensen hebben niet in de gaten dat ze in een stilteafdeling zitten, anderen trekken zich er niets van aan!
Al dat splitsen, 1ste klasse, 2de klasse, rokers, niet rokers, stille coupé's, niet stille coupe's, wagons zonder GSM, wagons met GSM. Straks moeten we er nog wagons gaan bijplaatsen voor een zitplaats.
Spiketrain schreef:In Nederland hebben we inmiddels stilteafdelingen in de meeste IC-treinen. Het werkt overigens niet, want echt stil is het er zelden of nooit. Sommige mensen hebben niet in de gaten dat ze in een stilteafdeling zitten, anderen trekken zich er niets van aan!
Jonathan schreef:Al dat splitsen, 1ste klasse, 2de klasse, rokers, niet rokers, stille coupé's, niet stille coupe's, wagons zonder GSM, wagons met GSM. Straks moeten we er nog wagons gaan bijplaatsen voor een zitplaats.
Jonathan schreef:Al dat splitsen, 1ste klasse, 2de klasse, rokers, niet rokers, stille coupé's, niet stille coupe's, wagons zonder GSM, wagons met GSM. Straks moeten we er nog wagons gaan bijplaatsen voor een zitplaats.
Roken mag niet meer op Belgische treinen, plus Eurostar en Thalys.