Pagina 1 van 9
AM-96
Geplaatst: 06 feb 2007, 12:48
door carlos
Een ingenieur van BN die betrokken was bij de ontwikkeling van AM-96 heeft mij ooit eens verteld dat AM96 eigenlijk ontwikkeld is om 200 km/u te rijden, doch dat men de snelheid begensd heeft op 160 km/u.
Geplaatst: 06 feb 2007, 12:59
door Stijn D.C.
Ik heb op dit forum ooit iets gelezen, dat ze dat gedaan hebben voor koppelingsbreuken ofzo, meer herinner ik me er niet meer van

Geplaatst: 06 feb 2007, 13:01
door Bert
Dat zou mij niets verwonderen aangezien zij bijna gelijk zijn aan de I11 rijtuigen alleen beschikken ze over eigen tractiemotoren en stuurposten.

Geplaatst: 06 feb 2007, 14:46
door Shrek
met zon gestroomlijnde neus als de MS96 haalt dat niet veel uit denk ik...
het verschil tussen 160 km/h en 200 km/h kost zo gigantisch veel meer enrgie en de rijsduur verkort amper. Dan kunnen ze beter I10 uitrusten voor 200 km/h volgens mij

Geplaatst: 06 feb 2007, 19:59
door Concurrent
Er is de theoretische en de praktsche maximale snelheid he
Kan dus zijn dat de AM96 voor 200km/u gemaakt is in theorie, maar voor het materiaal , beperkt wordt gehouden op 160 km/u.En rijd de Ic verbinding Eupen-Oostende met I11 rijtuigen ook geen 200 km/u richting luik ?
Geplaatst: 07 feb 2007, 00:06
door Duikbril AM86
Als ge diene ing. nog eens ziet vraagt hem dan eens waarom hij zo een slechte verhouding 1ste klas / 2de klas heeft voorzien??
Ook ene vanuit de Frankrijstraat??
Volgens mij heeft hem nog niet veel den trein genomen tijden de spits,want anders had hem wel beter geweten!!
Maar ja ing. alles goed op papier tot als ze zelf in de praktijk komen dat is wat anders!!!!!!!! Alles goed uitleggen, op mij vorig werk wat dat ook zo dien ing. kunnen alles goed uitleggen tot ze het zelf moeten doen (ja, ik weet het der zijn uitzonderingen!

)
Maar ja, dat ik ook een stuk de fout van den NMBS zelf natuurlijk die slechte verhouding 1ste klas / 2de klas.
Als ze nu nog de Breaks moderniseren en de zetelopstelling 2+3 der uit wegdoen is het helemaal koekenbak tijdens de spits.
En dan stelt de NMBS plots vast, oei WE ZITTEN MET EEN CAMPACITEITSPROBLEEM?!!!!

Volgende stap 1 zetel per wagon of zie topic BEESTENWAGONS !

Geplaatst: 07 feb 2007, 00:20
door SIMPY.be
Je moet nu ook niet overdrijven hé...
Mocht je nu een deeltje van de eerste klasse naar 2de brengen, zou dat dan zooooveel verschil maken... neen, capaciteitsproblemen los je zo niet op.
Geplaatst: 07 feb 2007, 00:42
door Shrek
ik denk dat het zelfs een beetje de bedoeling is dat er veel 1ste klasse is. Als je in eerste klasse altijd kan zitten en in 2de altijd moet rechtstaan ga je sneller een eersteklasticket kopen

Geplaatst: 07 feb 2007, 14:42
door carlos
Shrek schreef:met zon gestroomlijnde neus als de MS96 haalt dat niet veel uit denk ik...
het verschil tussen 160 km/h en 200 km/h kost zo gigantisch veel meer enrgie en de rijsduur verkort amper. Dan kunnen ze beter I10 uitrusten voor 200 km/h volgens mij

de am96 heeft inderdaad een Cx waarde van "een garage poort" (Cx=1), De invloed van de luchtweerstand wordt inderdaad groter (kwadratisch) met de stijging van de snelheid. Voor een enkelvoudig motorstel zou dit problemen kunnen geven, doch voor een trein met 4 motorstellen is de rolweerstand veel groter dan de luchtweerstand en zal het beschikbare motorvermogen wel voldoende zijn
Minimaal te leveren kracht om snelheid constant te houden (op vlak traject):
F = rolweerstandscoef*massa*valversnelling + luchtdichth/2 * snelh² * oppervlakte * Cx
rolweerstandscoef =0,1 (metaal op metaal)
massa = 175 000 kg (x4)
valversnelling =9.81
luchtdichth =1.2
snelh (200km/u) = 55.55 m/s
oppervlakte =12 m²
Cx=1
F = rolweerstand + luchtweerstand = 686 000 N + 22 000 N
of de impakt van de luchtweerstand is 30x kleiner dan de impakt van de rolweerstand (4 stellen)
bij wind op kop (100 km/u; 300 km/u verschil) wordt dit
F= 686 000 + 46 000
of de impakt van de luchtweerstand is 15x kleiner dan de impakt van de rolweerstand (4 stellen)
voor een enkelvoudig motorstel is de luchtweerstand slechts 7.5x kleiner dan de rolweerstand resp 3.7x
Geplaatst: 07 feb 2007, 15:25
door Jonathan
Duikbril AM86 schreef:Als ge diene ing. nog eens ziet vraagt hem dan eens waarom hij zo een slechte verhouding 1ste klas / 2de klas heeft voorzien??
Ook ene vanuit de Frankrijstraat??
Volgens mij heeft hem nog niet veel den trein genomen tijden de spits,want anders had hem wel beter geweten!!
Maar ja ing. alles goed op papier tot als ze zelf in de praktijk komen dat is wat anders!!!!!!!! Alles goed uitleggen, op mij vorig werk wat dat ook zo dien ing. kunnen alles goed uitleggen tot ze het zelf moeten doen (ja, ik weet het der zijn uitzonderingen!

)
Maar ja, dat ik ook een stuk de fout van den NMBS zelf natuurlijk die slechte verhouding 1ste klas / 2de klas.
Als ze nu nog de Breaks moderniseren en de zetelopstelling 2+3 der uit wegdoen is het helemaal koekenbak tijdens de spits.
En dan stelt de NMBS plots vast, oei WE ZITTEN MET EEN CAMPACITEITSPROBLEEM?!!!!

http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=18 ... ght=#18533
Geplaatst: 07 feb 2007, 15:37
door Duikbril AM86
Shrek schreef:ik denk dat het zelfs een beetje de bedoeling is dat er veel 1ste klasse is. Als je in eerste klasse altijd kan zitten en in 2de altijd moet rechtstaan ga je sneller een eersteklasticket kopen

In u dromen zeker??
Misbreuk van 1ste klas wordt der alleen door gestimuleerd zul je bedoelen!
Ja, ze al er toch een deel van u capaciteitsprobleem mee oplossen, zie maar op lijn 50 hoeveel reizigers staan daar niet recht als de IR Gent - Aalst - Luchthaven wordt gedaan met die ms 96.
Dan is het weer s.o.s. depannages lijn 89.
Uitzonderlijke stop in Schouppekerke, we kennen die verhalen al van buiten hoor!!
Geplaatst: 07 feb 2007, 22:28
door Bert
Duikbril AM86 schreef:Als ge diene ing. nog eens ziet vraagt hem dan eens waarom hij zo een slechte verhouding 1ste klas / 2de klas heeft voorzien??
Ook ene vanuit de Frankrijstraat??
Volgens mij heeft hem nog niet veel den trein genomen tijden de spits,want anders had hem wel beter geweten!!
De IC E zit tijdens de spits toch wel goed vol!( zowel 1ste als 2de klas)
Geplaatst: 08 feb 2007, 02:08
door Steven
Bert schreef:Duikbril AM86 schreef:Als ge diene ing. nog eens ziet vraagt hem dan eens waarom hij zo een slechte verhouding 1ste klas / 2de klas heeft voorzien??
Ook ene vanuit de Frankrijstraat??
Volgens mij heeft hem nog niet veel den trein genomen tijden de spits,want anders had hem wel beter geweten!!
De IC E zit tijdens de spits toch wel goed vol!( zowel 1ste als 2de klas)
idd het is het geheel da tekort komt zowel onvoldoende eerste als tweede klasse en aangezien de max 4 stellen ms 96 is moest men wel dubbeldekkers gaan maken en gebruiken om tot een oplossing te komen
Geplaatst: 08 feb 2007, 09:05
door bobby
Steven schreef:Bert schreef:Duikbril AM86 schreef:Als ge diene ing. nog eens ziet vraagt hem dan eens waarom hij zo een slechte verhouding 1ste klas / 2de klas heeft voorzien??
Ook ene vanuit de Frankrijstraat??
Volgens mij heeft hem nog niet veel den trein genomen tijden de spits,want anders had hem wel beter geweten!!
De IC E zit tijdens de spits toch wel goed vol!( zowel 1ste als 2de klas)
idd het is het geheel da tekort komt zowel onvoldoende eerste als tweede klasse en aangezien de max 4 stellen ms 96 is moest men wel dubbeldekkers gaan maken en gebruiken om tot een oplossing te komen
Steven, ik weet wel dat jij dit geen goed idee vindt, doch ziehier een mogelijke oplossing:
vervang het middenrijtuig door een M6 (en plaats een passende spoiler op het dak van de twee eind-rijtuigen).
Geplaatst: 08 feb 2007, 09:17
door JC
Dat gaat er lelijk uitzien !