stuurstand rijtuigen voor 23/25/25.5/26?
stuurstand rijtuigen voor 23/25/25.5/26?
vraagje zijn de stuurtafels van de t23/25/25.5&26 dezelfde?
zo ja, waarom bouwt NMBS dan geen stuurstandrijtuigen die gebruikt kunnen worden met deze locs in combinatie met M4 rijtuigen? (normaal gebruik van deze stuurstanden P-treinen)
als je er enkele voorziet van ATB (ATB-E zal wel voldoende zijn) dan heb je zelfs back up materiaal voor de Benelux (en ik denk niet dat er vandaag nog kan gezegd worden dat dat overbodig is...)
Om de verschillende locs aan te sluiten op een M4 trekduw kabels et zal men waarschijnlijk verloopkabels nodig hebben.
Misschien kan NMBS voor een prikje enkele Nederlandse ICK's van NS overnemen om deze om te bouwen tot stuurstand (een eenvoudige platte neus zoals indertijd de oude M2 diesel stuurstanden kan volstaan)
zo ja, waarom bouwt NMBS dan geen stuurstandrijtuigen die gebruikt kunnen worden met deze locs in combinatie met M4 rijtuigen? (normaal gebruik van deze stuurstanden P-treinen)
als je er enkele voorziet van ATB (ATB-E zal wel voldoende zijn) dan heb je zelfs back up materiaal voor de Benelux (en ik denk niet dat er vandaag nog kan gezegd worden dat dat overbodig is...)
Om de verschillende locs aan te sluiten op een M4 trekduw kabels et zal men waarschijnlijk verloopkabels nodig hebben.
Misschien kan NMBS voor een prikje enkele Nederlandse ICK's van NS overnemen om deze om te bouwen tot stuurstand (een eenvoudige platte neus zoals indertijd de oude M2 diesel stuurstanden kan volstaan)
Ben je daar nu weer met de oudjes te willen inzetten in reizigersdienst?
Die locs zijn voor goederen en p-treinen, laat het zo!
Wacht gewoon even op de nieuwe HLE18.
Jij zou investeringen doen in materieel die toch binnen 20 jaar buiten dienst moeten. Dit zou zeker economisch niet verantwoord zijn.
Bovendien denk ik niet dat er zoveel M4 stuurstanden in overschot zijn hoor...
Die locs zijn voor goederen en p-treinen, laat het zo!
Wacht gewoon even op de nieuwe HLE18.
Jij zou investeringen doen in materieel die toch binnen 20 jaar buiten dienst moeten. Dit zou zeker economisch niet verantwoord zijn.
Bovendien denk ik niet dat er zoveel M4 stuurstanden in overschot zijn hoor...
@ simply,SIMPY.be schreef:Ben je daar nu weer met de oudjes te willen inzetten in reizigersdienst?
Die locs zijn voor goederen en p-treinen, laat het zo!
Wacht gewoon even op de nieuwe HLE18.
Jij zou investeringen doen in materieel die toch binnen 20 jaar buiten dienst moeten. Dit zou zeker economisch niet verantwoord zijn.
Bovendien denk ik niet dat er zoveel M4 stuurstanden in overschot zijn hoor...
- op P-treinen zijn stuurstanden ook nuttig (vooral als het om een kopstation gaat met beperkte toegang bv Antwerpen Centraal);
- materiaal dat binnen 20 jaar uit dienst gaat, M4 zal binnen 20 jaar ook wel weg zijn.
- M4 stuurstanden, bobby heeft nergens gesproken over M4 stuurstanden, maar over extra stuurstanden, waarbij hij vertrekt van een goedkoop rijtuig, hoewel ik persoonlijk gewoon van een M4 BD of M4 AD zou vertrekken.
Laatst gewijzigd door pietmol op 14 mar 2007, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo,
Die locs zijn volgens mij veel te oud om daar nog zo zware kosten voor te maken.
En ik zie niet in waarom een p-trein echt een stuurstand nodig heeft, die heeft tijd genoeg om om te lopen.
En kosten doen aan de Benelux is totaal onverantwoord, want, binnen nog geen 2 jaar rijdt die niet meer! En of een stuurstand kwa design hoogstaand is of nie, heft blijft een zeer zware kost! Btw: een 22 tot 25.5 kan de snelheid van een 11 niet aan => vertragingen.
Heeft men echt nood aan nieuwe locs op de benelux? Dan kan me nog een Benelux ram omkaderen door 2 25.5'ers, daarvoor moeten ze enkel wat schuiven, maar hebben ze geen kosten.
Groeten,
Joris De Mol
Die locs zijn volgens mij veel te oud om daar nog zo zware kosten voor te maken.
En ik zie niet in waarom een p-trein echt een stuurstand nodig heeft, die heeft tijd genoeg om om te lopen.
En kosten doen aan de Benelux is totaal onverantwoord, want, binnen nog geen 2 jaar rijdt die niet meer! En of een stuurstand kwa design hoogstaand is of nie, heft blijft een zeer zware kost! Btw: een 22 tot 25.5 kan de snelheid van een 11 niet aan => vertragingen.
Heeft men echt nood aan nieuwe locs op de benelux? Dan kan me nog een Benelux ram omkaderen door 2 25.5'ers, daarvoor moeten ze enkel wat schuiven, maar hebben ze geen kosten.
Groeten,
Joris De Mol
verschillen in locs respecteren,
22/23/25/26 zijn JH locs en zetten dus aan met weerstanden, je moet dus al een commandowiel hebben dat de spanning kan regelen van de motor die die weerstanden regelt om aan te zetten, terwijl op een 21/27 en verder het wiel niet echt nog de spanning van de aanzetmotor van de weerstanden regelt (de JH motor genaam), de andere locs regel je de stuurspanning naar de elektronica, wat totaal verschillende technieken in sturing zijn.
Deze combineren in 1 kabel voor trek en duw is zowat de zotste kost die je heden nog kan doen, als men dit had gewild had men dat in de jaren 80 moeten bedenken toen men afkwam met stuurrijtuig M4/M5, nu is die investering zinloos aangezien de aanzettechniek van beide locs al achterhaald zijn. je kan de kost nog onmogelijk terugverdienen om dit te laten ontwerpen, de looptijd van hun carriere is daarom te kort geworden. zeker wat betreft 22/23/25/26.
22/23/25/26 zijn JH locs en zetten dus aan met weerstanden, je moet dus al een commandowiel hebben dat de spanning kan regelen van de motor die die weerstanden regelt om aan te zetten, terwijl op een 21/27 en verder het wiel niet echt nog de spanning van de aanzetmotor van de weerstanden regelt (de JH motor genaam), de andere locs regel je de stuurspanning naar de elektronica, wat totaal verschillende technieken in sturing zijn.
Deze combineren in 1 kabel voor trek en duw is zowat de zotste kost die je heden nog kan doen, als men dit had gewild had men dat in de jaren 80 moeten bedenken toen men afkwam met stuurrijtuig M4/M5, nu is die investering zinloos aangezien de aanzettechniek van beide locs al achterhaald zijn. je kan de kost nog onmogelijk terugverdienen om dit te laten ontwerpen, de looptijd van hun carriere is daarom te kort geworden. zeker wat betreft 22/23/25/26.
-
- Berichten: 801
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
- Contacteer:
de stuurposten verieren, de 25.5 heeft er nog eens ATB bij en aan ander registratietoestel (naast ATB), bij 25.5 staan de drukmeters ook op de stuurtafel
de 22/23/25 heeft een gewone teloc, drukmeters hangen rechts
de HLE 26 heeft een totaal andere stuurpost (beetje HLE 16,15 achtig, maar verre van, in HLE 26 zit je ook links) in 22/23/25/25.5 zit je rechts (als bestuurder). En dan heb je in de reeksen nog wat verchil qwa amperemeters de ene heeft nog van die antieke metters, de andere gelijk ze in de 26 staan, en bij reeks 23 heb je ook kN meters zoals in de 13, maar mss met een andere waarden...
de 22/23/25 heeft een gewone teloc, drukmeters hangen rechts
de HLE 26 heeft een totaal andere stuurpost (beetje HLE 16,15 achtig, maar verre van, in HLE 26 zit je ook links) in 22/23/25/25.5 zit je rechts (als bestuurder). En dan heb je in de reeksen nog wat verchil qwa amperemeters de ene heeft nog van die antieke metters, de andere gelijk ze in de 26 staan, en bij reeks 23 heb je ook kN meters zoals in de 13, maar mss met een andere waarden...
HLE26 & HLE23 zijn toch compatibel (kunnen toch in Tractie schakeling rijden)?Stijn D.C. schreef:de stuurposten verieren, de 25.5 heeft er nog eens ATB bij en aan ander registratietoestel (naast ATB), bij 25.5 staan de drukmeters ook op de stuurtafel
de 22/23/25 heeft een gewone teloc, drukmeters hangen rechts
de HLE 26 heeft een totaal andere stuurpost (beetje HLE 16,15 achtig, maar verre van, in HLE 26 zit je ook links) in 22/23/25/25.5 zit je rechts (als bestuurder). En dan heb je in de reeksen nog wat verchil qwa amperemeters de ene heeft nog van die antieke metters, de andere gelijk ze in de 26 staan, en bij reeks 23 heb je ook kN meters zoals in de 13, maar mss met een andere waarden...
zijn de connectoren van de 26 & 23 dezelfde als bij 11/12/21/27?
-
- Berichten: 801
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
- Contacteer:
Steven , als je JH-locs niet aan MUX kan aanpassen moet je mij eens zeggen waarom men dat in Frankrijk wél kan ? Daar rijden toch ook BB16100'en die een aandrijving hebben met weerstanden en aangestuurd worden met MUX vanuit het V2N stuurrijtuig ? Deze verbouwing heeft men al tussen 1990 en 1992 doorgevoerd , ja toen bestond MUX al ! Ter verduidelijking : de V2N stuurrijtuigen hebben een stuurpost van een BB26000 en de BB16100'en hebben hun originele nog.
De MUX-computer regelt namelijk de weerstanden zelf , dus men bedient feitelijk de loc in het stuurrijtuig met de traploze thrystor-techniek , natuurlijk als men té hoog aanzet valt het ding uit en plat natuurlijk.Maar eenmaal voorbij de eerste standen gaat het wel degelijk hoor.
Alle geluk worden die JH-locs in Frankrijk nu vervangen door BB7200'ers en BB15000'ers die overbodig zijn geworden en vervangen zijn door TGV's in het IC-verkeer .. Dan heeft men geen problemen meer en kan men altijd met thrystor-techniek werken ..
De MUX-computer regelt namelijk de weerstanden zelf , dus men bedient feitelijk de loc in het stuurrijtuig met de traploze thrystor-techniek , natuurlijk als men té hoog aanzet valt het ding uit en plat natuurlijk.Maar eenmaal voorbij de eerste standen gaat het wel degelijk hoor.
Alle geluk worden die JH-locs in Frankrijk nu vervangen door BB7200'ers en BB15000'ers die overbodig zijn geworden en vervangen zijn door TGV's in het IC-verkeer .. Dan heeft men geen problemen meer en kan men altijd met thrystor-techniek werken ..
dat heeft te maken met hoe de weerstanden geschakeld worden bij ons zitten die weerstanden op een as gemonteerd die op zijn beurd door een stappenmotor bediend worden, die stappenmotor is gekoppeld aan een mechanisch blokkeer systeem dat er voor zorgt dat elke stap precies genomen word (zodanig dat hij niet tussen twee standen in zou blijven hangen), ik weet niet hoe het franse aanzet systeem met weerstanden werkt dus kan daar niets van zeggen