Pagina 1 van 2

Geen Eurostar-verkeer tussen continent en VK

Geplaatst: 17 mar 2007, 16:31
door Patrick
Als gevolg van een brand gisteren ten zuiden van Londen, rijden er tot vanavond geen Eurostar-treinen van en naar Londen.
Het vuur ontstond in een afbraakbedrijf nabij Clapham. De brandweer kon het vuur snel doven maar er bleek een onbekende cylinder aanwezig te zijn die voor explosiegevaar zorgde. Een zone van 200 m werd afgebakend. Honderden Schotse rugbyfans konden de reis naar Parijs niet aanvatten.
De gestrande reizigers kunnen hun ticketten laten omwisselen of terugbetalen.
Vanuit Brussel zijn ook bussen ingelegd naar de Kanaaltunnel waar de bus op de Shuttle moest.
Bronnen: BBC-website en VRT-nieuwsnet.

Geplaatst: 17 mar 2007, 16:57
door Shrek
en ze kunnen dan niet die treinen rondleiden of de mensen ergens laten overstappen? :shock:

Geplaatst: 17 mar 2007, 17:02
door Gregske
En?
Wat is het probleem?

Geplaatst: 17 mar 2007, 17:12
door Steven
Gregske schreef:En?
Wat is het probleem?
een brand nabij het station met gevaar op ontploffen van bepaalde producten.

ik had gedacht dat ze dan alle treinen toch al tot ashford konden laten rijden, maar blijkbaar is da geen keuze

Geplaatst: 17 mar 2007, 19:02
door e49memling
Steven schreef: ik had gedacht dat ze dan alle treinen toch al tot ashford konden laten rijden, maar blijkbaar is da geen keuze
Klopt, en vandaar met andere treinen tot een ander Londens station.
Ashford heeft een steriele zone, dus zou het gekund hebben, maar waarom niet? ik weet het niet.

Geplaatst: 17 mar 2007, 19:32
door Asterix
Wat is een steriele zone?

Geplaatst: 17 mar 2007, 19:38
door Jules
Gisteren reden er treinen tot Ashford.

Het probleem is wel dat het op ontploffen stond in Clapham, daar komen ongeveer alle spoorlijnen samen die londen binnen moeten. Rondleiden wordt lastig aangezien Waterloo een kopstation is.

Treinen afschaffen zal wel de goedkoopste oplossing geweest zijn.

Geplaatst: 17 mar 2007, 19:54
door e49memling
Jeroen schreef:Wat is een steriele zone?
De toegang tot de Eurostar is even streng als voor vliegtuigen, bagage door X-ray; je moet door een metaaldetector, soms word je zelfs gefouilleerd, de zone waarin je op een eurostar kan is volledig afgesloten en enkel via het bewakingssysteem toegankelijk, dit noemt men de steriele zone.

Geplaatst: 17 mar 2007, 19:58
door Asterix
e49memling schreef:
Jeroen schreef:Wat is een steriele zone?
De toegang tot de Eurostar is even streng als voor vliegtuigen, bagage door X-ray; je moet door een metaaldetector, soms word je zelfs gefouilleerd, de zone waarin je op een eurostar kan is volledig afgesloten en enkel via het bewakingssysteem toegankelijk, dit noemt men de steriele zone.
Ah, OK, die term ken ik maar ik dacht dat het specifiek op treinen van toepassing was.

Mag de Eurostar zomaar worden omgeleid. Geeft dat geen problemen inzake homologatie voor andere stukken spoorlijn in het VK?

Geplaatst: 17 mar 2007, 20:28
door K V B
Jeroen schreef:
Mag de Eurostar zomaar worden omgeleid. Geeft dat geen problemen inzake homologatie voor andere stukken spoorlijn in het VK?
Er zijn een aantal alternatieve routes voor de Eurostar. Maar als Clapham Junction dicht gaat dan heb je daar weinig aan.

Geplaatst: 17 mar 2007, 20:37
door e49memling
Als een Eurostar uit de steriele zone van uit de werkplaats (in Vorst) komt, moet hij zonder stoppen naar Brussel zuid kunnen rijden, anders moet hij in het station opnieuw worden gesteriliseerd.
Dit houdt in dat heel de trein opnieuw gecontroleerd wordt, alle mogelijk vakken waar illegalen of verdachte pakjes in kunnen, worden geopend en nagekeken.

Geplaatst: 18 mar 2007, 00:28
door Jules
Die omleidingsroutes zijn niet meer gekend en mogen niet meer bereden worden. Het enige wat overblijft is Het stuk klassieke lijn tussen ET en Ashford, en de Catforth loop. Waar je in dit geval niets mee kon doen.

Enkel Engelse bestuurders mogen nog via klassieke lijn rijden. Maar hoe lang nog is zeer de vraag. Eens HS1 open zal zijn wordt er gesproken dat Eurostar niets meer wil betalen om de klassieke infrastructuur te gebruiken.

En het klopt dat je van in Vorst Atelier rechtstreeks naar Brussel Zuid moet rijden zonder stoppen. Maar helaas ...

Geplaatst: 18 mar 2007, 11:01
door Patrick
Treintjes rijden weer. Zaterdagnamiddag is eerste trein uit FBMZ vertrokken om 14.59 u.

Geplaatst: 18 mar 2007, 14:31
door e49memling
Jules schreef:Die omleidingsroutes zijn niet meer gekend en mogen niet meer bereden worden. Het enige wat overblijft is Het stuk klassieke lijn tussen ET en Ashford, en de Catforth loop. Waar je in dit geval niets mee kon doen.

Enkel Engelse bestuurders mogen nog via klassieke lijn rijden. Maar hoe lang nog is zeer de vraag. Eens HS1 open zal zijn wordt er gesproken dat Eurostar niets meer wil betalen om de klassieke infrastructuur te gebruiken.

En het klopt dat je van in Vorst Atelier rechtstreeks naar Brussel Zuid moet rijden zonder stoppen. Maar helaas ...
Niet alleen dat, de 750V (3° rail) uitrusting wordt overbodig en wordt misschien uitgebouwd.

Geplaatst: 18 mar 2007, 18:59
door Jules
Tot op vandaag kan dat nog niemand zeggen of het echt gaat uitgebouwd worden. Het zijn inderdaad wilde geruchten die al lang de ronde gaan.