Er zijn plannen om in het midden van de in aanbouw zijnde basis Gotthard tunnel (57 km lang) een station te bouwen. Dit station Porta Alpina zou komen onder de plaats Sedrun en met een lift van 800m diep te bereiken zijn.
Of het station uiteindelijk zal gebouwd worden moet nog beslist worden door de Zwitserse Bundesrat.
Meer info en een filmpje kan je hier vinden.
Porta Alpina
Niet persé , in de Japanse Seikantunnel (langer dan de Kanaaltunnel !!) zijn er ook 2 stationnetjes , maar die dienen eerder als museum om te tonen hoe de tunnel gebouwd is (het was namelijk niet zo makkelijk om in aardbevingsgevoelig gebied een tunnel te bouwen..)..Wover schreef:De Zwitsers zijn toch zotte mensen zenne
Maar een echt station als zodanig in een zo diepe tunnel bouwen ? Neen , dank u , ik heb nu geen liftvrees maar bij 800m diep heb ik wel mijn bedenkingen ..

Ge hoeft daar echt geen schrik voor te hebben. 800 meter is zelfs minder als de liften in de mijnen vroeger in België. Zulke lange liften moeten dagelijks gecontroleerd worden of de kabel nog in orde is en aangezien het zwitsers zijn zal dat wel in vetrouwde handen zijn. Trouwens nu reizen ook de tunnelarbeiders met die liften. Tenslotte zit er een noodrem op die liften als de kabel onverhoopt zou breken.msts.be schreef:Maar een echt station als zodanig in een zo diepe tunnel bouwen ? Neen , dank u , ik heb nu geen liftvrees maar bij 800m diep heb ik wel mijn bedenkingen ..
Enig nadeel. In Duitsland ben ik eens 700 meter omlaaggegaan en die reis duurde 5 minuten. Dus wil je de trein halen dan moet je je wellicht wel al 10 minuten voor vertrek bij de lift melden.
Men verwacht dat men in Porta Alpina zo ongeveer een half uur nodig zal hebben om alle passagiers boven te kijrgen. Je moet niet alleen 8oo m vertikaal, maar ook nog eens 1000 m horizontaal...i11 schreef: Enig nadeel. In Duitsland ben ik eens 700 meter omlaaggegaan en die reis duurde 5 minuten. Dus wil je de trein halen dan moet je je wellicht wel al 10 minuten voor vertrek bij de lift melden.