Machinist valt uit rijdende Eurocity-trein in Berlijn

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Schaap
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Schaap »

Een machinist is vorige nacht in Berlijn uit een trein gevallen die aan een snelheid van 120 kilometer per uur reed. De 41-jarige treinbestuurder overleefde de klap niet. Dat laat de Duitse politie weten.

Passagiers ongedeerd
De uit Boedapest komende Eurocity-trein kwam tot stilstand door de automatische noodstop, nadat de trein zonder bestuurder viel. De reizigers bleven ongedeerd en konden later op een andere trein overstappen.

Lijk gezocht
De politie werd op de hoogte gebracht van de noodstop. Onderzoekers stelden al snel vast dat er geen machinist meer aanwezig was in de trein. Ongeveer een uur later ontdekten ze het lichaam van de man zowat 200 meter van het station Lichterfelde-Süd in de gracht naast de sporen. Een spoedarts kon enkel de dood van de veertiger vaststellen.

Veiligheidsknop
De gerechtelijke politie onderzoekt waarom de machinist uit de trein viel. Zeker is dat de nooddeur geopend werd en de veiligheidsknop niet meer bediend werd. Als een machinist die knop niet elke 30 seconden bedient, wordt de trein na een kort visueel en geluidssignaal automatisch gestopt.
Bron: belga/hln
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_47 ... =homeArt16

:shock:
Steven

Bericht door Steven »

ik weet niet welk systeem de duitsers hebben maar als bij ons gedurende 2 seconden de automatische waakinrichting (dodemanspedaal) niet in de juiste stand gehouden word geeft de trein een noodremming.
kortweg als wij uit de trein zouden vallen (laat staan aan die snelheid) stopt de trein onmiddelijk. (want wat is 2 seconden?)
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:ik weet niet welk systeem de duitsers hebben maar als bij ons gedurende 2 seconden de automatische waakinrichting (dodemanspedaal) niet in de juiste stand gehouden word geeft de trein een noodremming.
kortweg als wij uit de trein zouden vallen (laat staan aan die snelheid) stopt de trein onmiddelijk. (want wat is 2 seconden?)
In Duitsland gebruikt men Sifa (Sicherheitsfahrschaltung).
De bestuurder moet een pedaal of knop ingedrukt houden en elke 30 seconden of alle 900 m loslaten.
Het systeem werkt dus ofwel tijdsafhankelijk of afstandsafhankelijk.
Volgt de bestuurder dit niet op, dan gaat eerst een lamp branden en kort daarna een zoemer. Volgt er geen reactie dan wordt na 2,5 sec (bij het tijdsafhankelijke systeem) of na 75 m (bij het afstand afhankelijke systeem) een noodremming uitgevoerd.
Bij snelheden boven 160 km/h is een tweede bestuurder verplicht op lijnen zonder LZB.
Stijn D.C.
Contacteer:

Bericht door Stijn D.C. »

Toch raar dat die eruit gevallen is.
ofwel was hij zijn leven beu, of is er kwaad opzet in het spel.
andere mogelijkheid is een ongeluk, maar this wel raar dan.

maarja, wat bedoelen ze met nooddeur, kan even goed de deur zijn zoals in een locomotief en voorbeeld van zijn stoel gevallen of rechtstaan en ne windstoot ofzo. klinkt raar, maar tkan vanalles zijn.
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Wat dacht je van hoge nood en met je rechter hand een soort dodeman ingedrukt houden en met je andere hand . . . . . :cry:
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Adler

Bericht door Adler »

Stijn D.C. schreef:Toch raar dat die eruit gevallen is.
ofwel was hij zijn leven beu, of is er kwaad opzet in het spel.
andere mogelijkheid is een ongeluk, maar this wel raar dan.

maarja, wat bedoelen ze met nooddeur, kan even goed de deur zijn zoals in een locomotief en voorbeeld van zijn stoel gevallen of rechtstaan en ne windstoot ofzo. klinkt raar, maar tkan vanalles zijn.
In de Duitse kranten die ik heb gezien is nergens sprake van een 'nooddeur'. Op de foto's was te zien dat het gaat om een BR120 lok met aan de andere kant een stuurwagen.
Waarschijnlijk zat de bestuurder in de stuurwagen, een wanhoopsdaad of een moordaanslag ?
5307

Bericht door 5307 »

ik hoorde al eens zo'n verhaal van dat een rangeerder ooit uit zijn rijdenderangeerkar viel int noord dacht ik en dat die dan zo moest rond blijven rijden tot de mazout van de loc leeg was :P

maar dit nog nooit!
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Uit een stuurstand zal het niet geweest zijn. Die stuurstanden hebben bij mijn weten namelijk geen deur in de stuurpost, en die hebben ook blazen wanden (okja, men kan ze wel wit maken).
Maar als ze niet wit waren, dan moet men die man toch zien vallen hebben...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Adler

Bericht door Adler »

Joris schreef:Hallo,
Uit een stuurstand zal het niet geweest zijn. Die stuurstanden hebben bij mijn weten namelijk geen deur in de stuurpost, en die hebben ook blazen wanden (okja, men kan ze wel wit maken).
Joris,
Het was een stuurwagen zoals op de foto (geen ICE maar een IC). Zoals je ziet is er tussen de deur en de passagiersafdeling nog een bagageruimte. Bovendien waren er in de hele trein slechts een 80-tal passagiers. Het is dus goed mogelijk dan niemand dit gezien heeft.
Bijlagen
ics.jpg
ics.jpg (14.98 KiB) 5538 keer bekeken
5307

Bericht door 5307 »

zit er dan geen veiligheid op de deuren dat die pas open kunnen bij een snelheid minus 5km/uur???? ik dacht dat dit in belgie toch zo was
Adler

Bericht door Adler »

Volgens het laatste bericht van vandaag in de Berliner Zeitung bevond de bestuurder zich toch in een lok type 101 (de vorige afgedrukte foto in de krant klopte dus niet).
Een van de mogelijkheden die de Duitse politie nog onderzoekt is inderdaad dat de bestuurder de deur had geopend om te urineren.
Volgens de Gewerkschaft Deutscher Lokführer zou dit regelmatig gebeuren :shock:
http://www.berlinonline.de/berliner-zei ... 58599.html
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Adler schreef:
Joris schreef:Hallo,
Joris,
Het was een stuurwagen zoals op de foto (geen ICE maar een IC). Zoals je ziet is er tussen de deur en de passagiersafdeling nog een bagageruimte. Bovendien waren er in de hele trein slechts een 80-tal passagiers. Het is dus goed mogelijk dan niemand dit gezien heeft.
Als het een stuurwagen geweest was,dan zijn die deuren voor passagiers, dus ik veronderstel dat je die niet tijdens de rit kunt opnenen, en dit is een beeld van binnenin: Afbeelding Komt van Railfaneurope.
Dus ik denk wel dat als de TB dan gaat lopen, dat er toch mensen dat moeten zien...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Adler

Bericht door Adler »

Joris schreef:Uit een stuurstand zal het niet geweest zijn
Zie vorig bericht, het was een lok BR 101 volgens de laatste berichten.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Adler schreef:
Joris schreef:Uit een stuurstand zal het niet geweest zijn
Zie vorig bericht, het was een lok BR 101 volgens de laatste berichten.
Klopt, vandaar ook dat ik zei: als...
Ik wou gewoon m'n redenering verdedigen dat die stuurstand zowiso niet mogelijk was.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Adler

Bericht door Adler »

Joris schreef:Ik wou gewoon m'n redenering verdedigen dat die stuurstand zowiso niet mogelijk was.
Ok, bedankt voor de foto, ik wist niet dat die ook zo een glazen wand hadden zoals de ICE 3's.
Plaats reactie