Trein getroffen door bliksem

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
AM80

Trein getroffen door bliksem

Bericht door AM80 »

In het station van de Brusselse gemeente Schaarbeek is donderdagavond een treinstel getroffen door een blikseminslag. Er vielen geen gewonden maar de passagiers zijn moeten overstappen op een andere trein, zo meldt Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen.

Passagiers ongedeerd
Het incident deed zich voor omstreeks 17.30u. De trein die van 's Gravenbrakel via Brussel op weg was naar Leuven reed net het station van Schaarbeek binnen toen het motorstel getroffen werd door de bliksem. Alle passagiers bleven ongedeerd maar omdat het motorstel beschadigd en defect was, moesten ze wel de trein verlaten. In Schaarbeek konden ze evenwel snel overstappen op een andere trein die ook richting Leuven reed, aldus Petit, woordvoerder van Infrabel.

Uitzonderlijk
De infrastructuurbeheerder wijst er ook nog op dat blikseminslagen in treinstellen zeer uitzonderlijk zijn. "Onze bovenleidingen zijn voorzien van bliksemafleiders om dit soort problemen te vermijden maar een ongeluk kan natuurlijk altijd voorkomen."

bron:http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_49 ... =hlnMatrix
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam Afbeelding
Merijn

Bericht door Merijn »

Deze trein neem ik dus dagelijks, behalve gisteren. Ik ben voor nen keer een half uurtje vroeger vertrokken. Gelukkig dus :P
Pendelaar

Bericht door Pendelaar »

Een van mijn collega's zat in het getroffen stel. Het was naar verluid een erg harde knal gevolgd door verspreiding van rook en een onaangename geur van verbrand rubber.

Ik zou wel eens een foto willen zien van de plaats van inslag. Ben benieuwd of de hele elektrische installatie ook verbrand is. Nochtans is zo'n trein een kooi van Faraday en zou je niets mogen merken.
Bart

Bericht door Bart »

Ik heb ooit een sprinterke zien staan in de atelier van schaarbeek, die ook getroffen was door een bliksem inslag.
De deur van die hoogspanningskast stond gewoon bol.
Dus ik denk wel, dat ze daar serieus wat kosten aan gehad hebben.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

't Is een kooi van Faraday, dat wil enkel zeggen dat je vanbinnen niet getroffen wordt maar de leidingen op het dak en de rubber kunnen natuurlijk maar al te makkelijk verbranden.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Bart schreef:Ik heb ooit een sprinterke zien staan in de atelier van schaarbeek, die ook getroffen was door een bliksem inslag.
Tiens , er bestaat op dat materieel (dat ik niet ken) toch ook iets ter beveiliging van de bliksem? Heeft dat dan niet gewerkt? Een overspanningsafleider heet zon ding...
dentheo

Bericht door dentheo »

Miljaarde schreef:
Bart schreef:Ik heb ooit een sprinterke zien staan in de atelier van schaarbeek, die ook getroffen was door een bliksem inslag.
Tiens , er bestaat op dat materieel (dat ik niet ken) toch ook iets ter beveiliging van de bliksem? Heeft dat dan niet gewerkt? Een overspanningsafleider heet zon ding...
Helpt alleen als de bliksem op de panto zou vallen.
Niet als hij op de kast inslaat....
peterbot
Contacteer:

Bericht door peterbot »

Bart schreef: Helpt alleen als de bliksem op de panto zou vallen.
Niet als hij op de kast inslaat....
Inderdaad. de trein is opzichzelf een faraday-kooi. Maar als in zo'n ding zit mag je de vinger niet uit de kooi steken of je bent gebakken. Evenmin mag men de wanden raken en men moet geïsoleerd zitten. In een auto ben je veilig zolang de de arm niet uit het raam steekt. In een trein speelt de stroomafnemer de rol van de uitgestoken vinger. De stroom gaat dus door de motor (of zijn besturingselementen) naar de aarde (sporen). En de motor is ontworpen voor 3000 V= en geen bliksem. Dus: brandt die door. En de geur is die van verbrandde kabelisolatie en ander kunststofmateriaal in de buurt. De stroom had ook nog andere delen van het electrisch net onder vuur kunnen zetten, misschien is dit verhinderd door zekeringen. Kabelbrand kan best gevaarlijk zijn, een tiental jaar geleden nog 18 doden op het vliegveld van Düsseldorf. De mensen zijn vergiftigd door de rook van de brandende PVC isolatie en ander materiaal dat via de kabels is in brand gevlogen.
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Plaats reactie